Jump to content

Nimbus 250R - Erfaringer med ulike motoriseringer


jørn

Recommended Posts

Alt har sin tid, og vi vurderer endring av båtlivet. Vi vurderer da salg av en Inter 9300 HT og gå til en WA type båt. Uten og ha sett noe annet enn Nimbus 250R på nett virker det som en spennende båt.

Ser den er levert med både Penta KAD300 og ulike Penta bensin motorer. Bensin har jeg aldri hatt, ei heller drev. Hvordan er erfaringene der ute med disse ulike alternativene diesel VS bensin? Med tanke på driftsikkerhet og vedlikeholdskostnader. Hvordan vil forbruket være?

Ser ut at de med bensinmotor ligger vesentlig lavere i pris.

Link to post
  • 2 uker senere...

Har kanskje ikke allverdens å komme med, men har litt!

Hentet vår 2007 modell for ca 5 uker siden. Motorisert med D4-260. Fra Bergen til Nordfjord brukte jeg 4 timer og marsjet på ca 32 knop. Rundt 130 liter diesel, noe som er vanvittig bra etter min mening. Bruker på marsj rett over literen på mila. Eventuelt er det faktisk rett under.

Ligger på 2850 omdr på ca 32 knop, kommer i plan på ca 20 knop og 2100 om jeg husker rett.

Lite støy, lite forbruk og veldig fornøyd. Eneste jeg har å kicke på med D4 er at jeg synes de er litt svake i mellomregisteret kontra D6, men det er småtteri å snakke om. Det kan òg ha litt å bety at 250R er en liten båt med kort kjøl, så den krever litt krefter og tid akkurat i det den skal i plan.


Men for en flott båt! Vi bruker vår til småturer og bading. Veldig flott med en båt som går såpass fort så billig.

 

Jeg hadde aldri kjøpt med bensin, spesielt ikke nå som etanolen i E10 95 har blitt et problem. Når D4 kom gjorde dessuten VP og Nimbus en test ; de rigget én båt med V8 320 hk bensin og én med D4-260 diesel. Diesel var 15% raskere i plan og til toppfart, før bensinen tillslutt gled forbi pga høyere hk og toppfart...

 

Hadde forøvrig ikke kjøp med KAD 300 heller. Mange som er gla i de, men jeg synes det er for gammel teknologi. Dårligere turbogeometri, må drive å justere ventiler i hytt og gevær, gammelt EDC i stedet for EVC. Listen min er lang.

 

Jeg ville òg sørget for å kjøpe 250R og ikke 250 Nova (usikker på om dette ble kalt R en kort periode?) Stepskroget er helt rått. Er sjøkaptein av yrke, og fra mitt ståsted finnes det skrogmessig faen så mye ræl i lystbåtsegmentet at halvparten hadde vært ille nok.

 

250R er derimot veldig godt sammenskrudd, og tåler litt sjø. Imponert tatt størrelsen i betraktning. Men bare se på vekten og sammenligne med mange andre, så ser du jo det nesten alene på papiret 😉

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...