Jump to content

Hvordan isolere røykrør og tak over Dickinson Newport

Allegro27

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Dickinson Newport installert i båten. 

Det blir for varmt i taket rundt "pynteringen" til røykrøret. Er det noen som har noen tips til hvordan man kan løse dette? Regner med det er strålevarme fra de øveste 20-30 cm av røret som er problemet. Kan det fungere å ha eksosbandasje rundt røykrøret og evt. isolere med steinull der røret går gjennom dekk?

Screenshot_20240520_200103_Gallery.jpg.044cb146c04471f1c3eb38e9f5d2b11f.jpg

Jeg hadde samme i seilbåt. Der var dekket hel glassfiber. Det kjentes som at noe varme ble ledet i pynteringen. Det var ikke varmt nok til at jeg ble skikkelig bekymret, men jeg tok bort ringen. Jeg mente det hjalp, men målte ikke. Enkelt å prøve.

Det er jo et godkjent system som sitter i mange båter...har du målt temp?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 47 minutter siden:

Jeg hadde samme i seilbåt. Der var dekket hel glassfiber. Det kjentes som at noe varme ble ledet i pynteringen. Det var ikke varmt nok til at jeg ble skikkelig bekymret, men jeg tok bort ringen. Jeg mente det hjalp, men målte ikke. Enkelt å prøve.

Det er jo et godkjent system som sitter i mange båter...har du målt temp?

God idè. Skal prøve å ta bort pynteringen. Jeg har ikke målt temperaturen, men det blir varmere enn jeg liker. 

Jeg har samme ovn i seilbåt med pipe, 45 graders vinkel og standard dekksgjennomføring.  Røret mot dekk er lengre enn ditt ser det ut som, men ikke mye.  Steinull i dekksgjennomføring og pyntering.   Jeg kan legge hånden oppunder dekk, men det er litt for varmt til å hud mot pyntring mer enn 30 sek. Opplever at dette er normalt, det er strålevarme fra pipe og varme fra ovnen.  Start med å måle overflate temp på pyntringen, tenker at ca 40-45 grader er det jeg har.

Jeg hadde lengre røykrør på min, som sikkert ga mindre varme oppe. Men jeg monterte pynteringen med kalesjeknapper som avstandsstykker mot taket. Mer luft rundt pyntering, strålingen stopper den jo. I tillegg la jeg hard steinull rundt hullet mellom takplate og dekk med samme hulldia som i dekket. Aldri problem med for høy varme. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...