Jump to content

Propell kjørt i sand


dreamcatcher

Recommended Posts

Har lånt ut båt og vedkomande har vore nær botn, ser det iallfall ut som, og fått slipt bort lakk og fått eit par små hakk.

 

1) Er det nokon som ut ifrå bileta kan seie kva som har (kan ha) skjedd? Det ser ut som propell har sveipa ned i sandbotn. Men der er også eit hakk i bakkant av senterpartiet av propell eg ikkje klarer å skjøne. Kan det vere tau også? Ein har også fåt slitt bort lakk i finnen noko som kanskje tyder på litt fart over denne sandgrunna?

 

2) Vi var på ein båttur utan å merke noko etter denne skaden. Men fekk i dag beskjed at propell må byttast for å unngå vanninntregning i undervannshus. Er propell heilt ubrukeleg eller kan man gå rolig med denne. Eller er det til og med overdrive at propell må byttast?

 

 

image.jpeg

image.jpeg

20240520_154109.jpg

Link to post
dreamcatcher skrev 4 minutter siden:

Men fekk i dag beskjed at propell må byttast for å unngå vanninntregning i undervannshus.

Hva slags påhengsmotor eller drev er det som bruker propellen som tetningsflate for girolja?

 

Høres veldig rart ut, for da skulle man jo heller ikke kunne bytte propell uten at girolja renner ut.

Link to post

Har selv fått lignende slitasje på propell og finne på Suzuki DT30, bare ikke fullt så mye. Det gav ingen problemer for meg.

 

Kjørte på Tyrifjorden langt fra land i den nordvestlige delen av fjorden. Der viste det seg å være ekstremt langgrunt så motoren begynte å gå litt tungt pga.motstandenni sanda. Tiltet opp litt og kom meg ut å dypere vann og staket opp strålen da røret var tettet av sanda.

 

Men hakket i bakkant på din er nok fra noe hardere enn sand. Tipper de har bakket mot en stein.

 

Hvis de ikke engang forteller deg at de har skadet ting så bør de ikke få låne båten igjen. Neste gang er det kanskje noe annet som med fiksing går greit, men som ubehandlet gir store problemer. Eller at du må feilsøke lenge for å finne ut av noe bare fordi du ikke vet hva båten har vært utsatt for.

Link to post

Hvis noen har lånt båten din og den kommer tilbake med skadet propell -> kjøp ny og send regningen til dem som lånte båten av deg. Man må kunne forvente at ting blir levert tilbake i samme tilstand, og man må også kunne forvente at folk (som man gjerne i utgangspunktet stoler på) gir beskjed om at det har skjedd "noe" når de brukte båten slik at du slipper å feilsøke selv. Hadde ikke lånt bort båten til dem igjen, hvis det er tilfelle at de ikke ga beskjed. 

Ellers, med mindre propellen er skjev og fæl skal det litt til at det skal begynne lekke inn i undervannshus ut under bruk. Ved stor skjevhet kan kast i propellen føre til økt slitasje på lagre og tettinger, men ut fra bildene ser det ikke så veldig galt ut (jeg hadde likevel krevd ny propell av lånerne hvis det var meg). Det lille hakket man ser i forkant av det ene bladet kan files flatt, slik at du unngår virvler rundt skaden. Bulken i bakkant kan enten bøyes forsiktig tilbake (vær litt obs på at det kan knekke ved bøying) eller files litt for å jevne ut, det er heldigvis ikke inn mot senter propellens hastighet er høyest. 

Link to post

Ja gløymde å nemne at dette er på ein Yamaha 115 hk påhenger. Står på Kværnø 585 ny ifjor.

 

Båten var leigd ut og eg har gitt beskjed om det, men vedkomande visste ikkje at han hadde køyrt på noko grunne eller slikt. Men om det er mogleg å få slike skadar utan å merke det er no eit anna spørsmål. Båten/motoren var på service rett før dette og blei sjøsatt igjen. Er rimeleg trygg på at det ikkje skal ha skjedd under sjøsetting. Men det er det einaste som er gjort av oss sjølve før denne utleiga. Men det var flo og ikkje noko som skal tilseie at vi sjølv var borti grunna i det vi starta opp då. Uansett rart ja om ikkje vi eller leigetakar skulle merka noko med det hakket i senteret der som framleis undrar meg litt. Kanskje det rett og slett er to ulike hendingar her og då er det meir merkeleg om leigetakar ikkje merka noko.

Kanskje vi rett og slett må tørrlegge båten for å sjå om skroget også har vore køyrt på grunn her, men då ville det sikkert vore større skadar på propell...

Link to post

Hei og velkommen til Forumet :flag_bp:

Gode bilder og detaljert forklaring, bra :thumbsup:  for da er det mye lettere å hjelpe deg.
 

dreamcatcher skrev for 4 timer siden:

Er det nokon som ut ifrå bileta kan seie kva som har (kan ha) skjedd?

Vil si at det ikke er mulig å si med slik sikkerhet at det kan brukes mot noen, særlig ikke ettersom du har brukt båten selv, etter at skaden antas å ha skjedd.

95% sikker på at propellen har vært i kontakt med sand/leirebunn.

Skaden på propellhuset kan være kontakt med fjell/stein. Tror ikke motoren var igang når det skjedde, tror også motoren kan ha vært delvis opptiltet.

 

Om båten går i sjøvann ville jeg tappet litt av girhuset "ved anledning" neste gang båten er på land eller kan tas opp på tilhenger. 
At du "MÅ" bytte propell, høres ut til å komme fra noen som vil ha økonomisk fordel av det...

Du kan sjekke en propell for bøyde blader ved å kjøre den på land, med kjølevannsklokker. 

NB dette er en farlig operasjon og sørg derfor at det IKKE finnes barn eller dyr i nærheten og ha nødstoppen betjent mens den mest kompetente ser på propellen rett fra siden mens den sviver ved ca 1500 omdreininger i maks 15 sek sekunder.

Link to post
19 fot skrev for 13 timer siden:

Hva slags påhengsmotor eller drev er det som bruker propellen som tetningsflate for girolja?

 

Høres veldig rart ut, for da skulle man jo heller ikke kunne bytte propell uten at girolja renner ut.

Det er vel kast i propellakslingen som følge av vibrasjoner fra propellen som kan forårsake giroljelekkasje. 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Har iallfall bestilt ny propell. Leverandør av båt meiner at den skadde propellen kan brukast som reserve og kan sikkert fiksast litt på mtp. desse to hakka som er å sjå.

 

Men det blir 6500,- for ny propell. Lokal forhandlar skulle ha over 8k.

 

Byttejobben skal eg nok få til sjølv so får eg bli einig med leigetakar om dekking av kostnadar. Har heldigvis 5k i depositum.

Link to post

Antar dette er org. yamaha propell?    Isåfall så er det svartlakkert stål.    Men likevel en smule dyrt både med 6,5 og 8000kr for denne.. 

Om den sendes til en oppegående prop reperatør så kan den sikkert repareres til "bedre enn ny" 

For en båt som går i utleie så ville jeg vurdert å bare gått for alu  - tåler mindre , men koster også mindre og er mye snillere med giret om man treffer noe.   
Kan også være et alternativ å gå for propeller med utskiftbar hub 

 

For båttypen sin del så tenker jeg at den ikke tjener noe særlig ytelse med fancy stålpropell over aluminium annet enn at lommeboka blir litt lettere (Har flere kompiser som har Kvernø 585  med 115/140hk)       

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 1 time siden:

For en båt som går i utleie så ville jeg vurdert å bare gått for alu  - tåler mindre , men koster også mindre og er mye snillere med giret om man treffer noe.   
Kan også være et alternativ å gå for propeller med utskiftbar hub 

Det er to veldig gode råd som jeg stiller meg bak 👍

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...