Jump to content

VP 290DP, drivknute belg. feil plasering / rettning av belg

båtfyren

Recommended Posts

Hei, for 1 uke siden byttet jeg belger på mitt drev men nå er båten på land igjen for jeg klarer ikke å bytte gir. Gear wire er ødelagt :-(

Båten på land igjen og nå som jeg ser videoer av hvordan fikse sier flere at belgen til drivknute har en side opp. Jeg kan ikke huske om jeg gjorde dette. Er det så viktig med plasering at jeg må ta av drevet igjen ? Jeg synes det er pyton å få på igjen.

Og gear wire skal over kjøleslange, enig ?

Takk for innspill.

Jeg tror det er verdt å ta en avsjekk på om belgen er rett vei og alt montert iht instruks. På en båt jeg hadde med 290 DPE var slangeklemmen på belgen montert på feil (skruklemmen var på feil side iht instruksjon), og da lå denne og gnagde litt hver gang drev dreide frem og tilbake. Resulterte i hull og vann i belg/drev. Men du må ikke ta av drevet bare for å se om den er rett vei, mener det står "UP" på toppen av drevsiden på belgen, gjorde i alle fall det når jeg skiftet for noen år siden. Det er ulik størrelse på motor/drevside. Under er bilder fra den gang jeg skiftet.

IMG_6536.jpeg.69f5a558ffa80e5339bbe763ad43a8fb.jpegIMG_6533.jpeg.71c0e80a25706865275815dabfd5380a.jpeg

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

husker ikke i farten hva som var rett vei for slangeklemme eller hvor den skulle stå (kl 12, 3 eller 6), så bare sjekk instruksjonsbok, evt. ring VP-forhandler, de kan sikkert svare over tlf. Greit å ta avsjekkene uansett før du begynner med demontering, lykke til :)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Hei,

Takk for svar. jeg løsnet slangeklemmer i håp om ikke ta av drev, det fungerte, jeg hadde montert belg ca 20gr feil, heldigivs hadde jeg smørt belgen med fett uken før så den lot seg snu til riktig posisjon. slangeklemmer festet. Alt ok :-)

fikk også byttet gear wire som var ødelagt og kunne se inne i hendel i førerhus, hadde jeg bøyd metal når jeg prøvde å få den i gir på god vei til å treffe båtene til de andre i havna. Ikke at det hjalp. men jeg prøvde :-)

Ingen skader på de andre båter.

Drev på plass alt ok. mandag båt ut :-)

Bra det ordnet seg!  Det meste lar seg fikse. Man får masse bra svar på gruppa her ihvertfal!  Har to styreposisjoner men det er elektronisk, så håper det ikke feiler under tillegging!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...