Jump to content

Håndholdt vhf - hva anbefales

El barco de Sol

Recommended Posts

Vi har en Raymarine 49E (?) hvor vi mottar samtaler. Tror ikke vi kommer ut på lufta. I alle fall ingen svar ved radiosjekk. Vurderer derfor å kjøpe håndholdt. Ikke opptatt av AIS,men nødknapp må det være. Hva styrer jeg unna og hva anbefales. Pris har underordnet betydning.  Hadde fastmontert Standard Horizon på forrige båt og lite fornøyd med den. Dårlig lyd.

En som flyter.... Snakker av erfaring

Nummer to ble en variant fra Cobra. Den funker utmerket. Har Icom på jobb og som jaktradio. De funker også utmerket.... Jeg tror rett og slett at det ikke er så veldig stor forskjell på håndholdte, så lenge du ikke kjøper det aller, aller billigste. Lyden er helt allright på de tre jeg har nå i alle fall.

Men sjekk at den flyter.... :blush:

El barco de Sol skrev for 16 timer siden:

Vi har en Raymarine 49E (?) hvor vi mottar samtaler. Tror ikke vi kommer ut på lufta. I alle fall ingen svar ved radiosjekk. Vurderer derfor å kjøpe håndholdt. Ikke opptatt av AIS,men nødknapp må det være. Hva styrer jeg unna og hva anbefales. Pris har underordnet betydning.  Hadde fastmontert Standard Horizon på forrige båt og lite fornøyd med den. Dårlig lyd.

Sjekk at ikke hi/lo ikke er satt til lo (low). Da sender du dårlig men lytter fremdeles ok. En typisk fastmontert har 2-3 ganger effekten av en håndholdt. Rekkevidden på håndholdt er vesentlig kortere enn en fungerende fastmontert. 

har en icom 94 i tillegg i min båt. Godt fornøyd med den. 

Kjøpte en billig cobra VHF som flyter til skjærgårdsjeepen. Funker fint og bra lyd.

Hadde forøvrig byttet antenne / kabel til den fastmonterte, lite som skal til for godt/dårlig signal. Bærbare VHF er ok men rekkevidden er dårlig sammenlignet med fastmontert.

El barco de Sol skrev for 21 timer siden:

Hei El barco!

Jeg har sendt deg en IM vedr. VHF.

Renzir skrev On 23.5.2024 at 8.13:

Sjekk at ikke hi/lo ikke er satt til lo (low). Da sender du dårlig men lytter fremdeles ok. En typisk fastmontert har 2-3 ganger effekten av en håndholdt. Rekkevidden på håndholdt er vesentlig kortere enn en fungerende fastmontert. 

har en icom 94 i tillegg i min båt. Godt fornøyd med den. 

Jeg fant metode på sendeeffekt. Styring fra mikrofon. Tydelig og klar sa Kystradio. Så Raymarine 94E fungerer. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...