Jump to content

Neptunus 145ak, noen som kjenner til disse båtene?

Mr_Stian

Recommended Posts

Hei. Vi vurderer å gå opp i størrelse på båt og har sett på denne båten:

https://www.finn.no/219523278

Ikke hørt om merket Neptunus, men hva jeg forstår så er det ett nederlandsk merke som også produserte (finnes de fremdeles kanskje?) en del større båter også. Noen som kjenner til merket og gjerne denne båt typen? Kanskje noen har hatt akkurat denne båten? Jeg liker layout på denne med akterkabin. Samt at det er gjort en del modernisering i de senere år. 

Motorene er VP 121C. Finner lite info om disse men en del om 122. Skal være gode motorer. Noen med kommentarer til disse? 

Jeg så litt på den samme båten da den lå til salgs ifjor.
Sett med mine gammeldagse øyne er det en fin båt, med mange praktiske, gode løsninger.
Merket Neptunus har nederlandsk opprinnelse, men de la visstnok ned virksomheten i NL og bygget seg opp i USA  -  uten at jeg nødvendigvis vil anse det for å være noen kvalitetsmessig bedring..
Mht motorene så er 120, 121 og 122, med forskjellige bokstavkombinasjoner, i grove trekk de samme motorene som fikk noe mer overvåking og automatikk etterhvert som årene gikk.
Jeg har selv 2 stk TAMD120B-CC fra 1983 ombord i POSEIDON II. Enkle, tunge, robuste og pålitelige motorer som rusler med max 1800 rpm, heller 1400.
At båten lå til salgs det meste av fjoråret og nå ligger ute igjen  -  tja, det kan kanskje indikere at prisforventningene er noe i overkant ....?

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 1 måned senere...

Båten virket bra den. Likte layout med akterkabin. Ikke sett så mange i denne størrelsen med det. Båten er ok vedlikeholdt men kunne nok trengt en liten oppshining ute. 

Det stod ett par ozon generatorer i båten som skal være for å få vekk diesel lukt etter at det ble sølt en del diesel da den ene påfyllingsslangen hadde hoppet av innvendig. Slangen skulle byttes da det var umulig å få den på igjen. 

Teknisk virker den grei men er nok en del som kan og bør utbedres noe. 

Motorer røyker en del ved oppstart samt at det kom noe diesel ut med kjølevannet. Var ikke ute og testet. Kun startet i havn.

Har en halvveis avtale om innbytte så fort jeg kommer meg hjem fra jobb tur så håper den ikke blir solgt før jeg kommer meg hjem til neste helg. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...