Lazyjack Startet 23.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2024 Jeg vurderer å gå fra 18 hk til 27 hk i min Grinde seilbåt. Propellen er av type Maxprop 12" 3 bladet seilpropell hvor man kan endre stigning fra 10 til 30 grader, den står i dag stilt til 22 grader og med det oppnår 18 hesteren sitt maks turtall. Bladene stiller seg seilrett under seilas. Så lurer jeg på om jeg vil kunne utnytte noe av den ekstra kraften fra 27 hesteren kun ved å øke stigningen til maks (30 grader) eller om jeg må ha propell med større diameter for å få ekstra kraft ved f.eks. motsjø? Spørsmålet koker vel egentlig ned til hvilken gevinst man får ved økt stigning kontra gevinst ved større diameter, forutsatt at motoren klarer fullt turtall ved den økte belastningen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 Kjenner ikke din båt/propell inngående men prinsippet er relativt enkelt: Din eventuelt nye motor yter 50% mer enn eksisterende. Det kan utnyttes til: Økt stigning, eller, Økt bladareal, eller, Økt diameter, eller Økt turtall eller en kombinasjon av disse. Du nevner ikke om den nye motoren har samme maks turtall som den du har.. det er ganske viktig å vite for å gi riktig råd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.