einaren Startet 23.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2024 Jeg har sett på en båt som har en totalt overhalt 1997 mod Mercruiser 4.2 D-tronic motor. Eier har ikke kvittering dette da det er gjort svart. Hva bør jeg se etter på denne motor, noe jeg bør være obs på? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 23.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2024 De burde jo kunne fremskaffe en faktura på delene de har kjøpt, selv om ikke arbeidet står der. Eier må jo også kunne beskrive hva som er utført. Hvis ikke ville jeg skygget banen Sitér dette innlegget Link to post
einaren Svart 23.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2024 Ja er tidligere eier som har fått dette utført og nåværende eier har lite info om det. Muligens lurt å styre unna ja? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2024 Kanskje litt brutalt, men "Mercruiser" er nok til at jeg går videre til neste. Hvis den i tillegg har drev - da "løper" jeg videre.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
hanto1 Svart 24.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 4,2 literen skal jo være en ok motor. Spørsmålet er hvorfor den ble overhalt og hva ble gjort ? Hvor lenge er det siden overhalingen ble gjort, samt gangtimer spiller også inn. Generelt er det ikke noen grunn til å løpe vekk, men heller ingen grunn til å betale ekstra for "overhalingen" da denne er udokumentert. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 Poseidon skrev for 10 timer siden: Kanskje litt brutalt, men "Mercruiser" er nok til at jeg går videre til neste. Hvis den i tillegg har drev - da "løper" jeg videre.... Har litt samme oppfatning ang 4,2. Synes jeg alt for ofte har sett/ hørt/ lest om problemer og alvorlig havari med disse motorene gjennom alle årganger sett i forhold til andel motorer på norske markedet (f.eks Yanmar 6LP, VP KAD 43,44 og 300). Til og med tidlige D4/ D6. En udokumentert overhaling, formodelig uten noen garantier kan jo bety alt mulig, og de første, si 100 timene etter en slik såkalt overhaling hadde jeg ansett som spesielt høyrisk. Konkret hva man bør sjekke/ se etter på disse motorene kan nok andre svare bedre på. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Tranen2 Svart 24.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 Gode motorer hvis de varmkjøres helt opp til driftstemperatur FØR belastning! Toppene har lett for å vri seg hvis ikke. Hvis det er det som har skjedd og ødelagte topper er byttet så kan det være en ok motor. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
einaren Svart 2.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Takker for alle svar. Det ble en annen båt med Volvo motor i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 D-tronic 4,2 er i utgangspunktet en spesiell motor på flere måter. Konstruksjonsmåten er en ting, med f.eks. separate topper og unik opplagring av veivaksel. Dette er en arv fra sent 70-tall da de første lignende utgavene fra VM Motori dukket opp i diverse bilmodeller og etterhvert ble solgt under BMW Marine. Hydrauliske ventilløftere og hverken registerkjede eller reim skulle borge for enkelt og rimelig vedlikehold og god driftssikkerhet. Videre er den svært lettstartet og røykfri, selv om den ikke har glødeplugger montert som standard. Den har direkteinnsprøytning (ikke forkammer). Mercruiser D-tronic ble introdusert i 1997 etter en rekke år med mekanisk styrte dieselpumper da Mercruiser tok over motorene etter at BMW Marine ble avviklet. VM Motori var blant de første dieselmotorprodusentene som tok i bruk elektronisk styrt dieselpumpe tidlig på 90-tallet. Produsenten VM Motori i Italia forbedret motorene etterhvert, og etter 2003 ble de relativt solide. Men nå har det jo vist seg at de tidlige utgavene har/kan ha noen svakheter, så dermed blir det gjerne litt sjansespill. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.