Jump to content

Mercruiser 4.2 D-tronic 1997, noe jeg bør være obs på?

einaren

Recommended Posts

4,2 literen skal jo være en ok motor. Spørsmålet er hvorfor  den ble  overhalt og hva ble gjort ? Hvor lenge er det siden overhalingen ble gjort, samt gangtimer spiller også inn.

Generelt er det ikke noen grunn til å løpe vekk, men heller ingen grunn til å betale ekstra for "overhalingen" da denne er udokumentert.

Poseidon skrev for 10 timer siden:

Kanskje litt brutalt, men "Mercruiser" er nok til at jeg går videre til neste.
Hvis den i tillegg har drev  -  da "løper" jeg videre....

Har litt samme oppfatning ang 4,2. Synes jeg alt for ofte har sett/ hørt/ lest om problemer og alvorlig havari med disse motorene gjennom alle årganger sett i forhold til andel motorer på norske markedet (f.eks Yanmar 6LP, VP KAD 43,44 og 300). Til og med tidlige D4/ D6.

En udokumentert overhaling, formodelig uten noen garantier kan jo bety alt mulig, og de første, si 100 timene etter en slik såkalt overhaling hadde jeg ansett som spesielt høyrisk.

Konkret hva man bør sjekke/ se etter på disse motorene kan nok andre svare bedre på.

Mvh. SAP

Gode motorer hvis de varmkjøres helt opp til driftstemperatur FØR belastning! Toppene har lett for å vri seg hvis ikke. Hvis det er det som har skjedd og ødelagte topper er byttet så kan det være en ok motor.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

• 1 måned senere...

D-tronic 4,2 er i utgangspunktet en spesiell motor på flere måter. Konstruksjonsmåten er en ting, med f.eks. separate topper og unik opplagring av veivaksel.

Dette er en arv fra sent 70-tall da de første lignende utgavene fra VM Motori dukket opp i diverse bilmodeller og etterhvert ble solgt under BMW Marine.

Hydrauliske ventilløftere og hverken registerkjede eller reim skulle borge for enkelt og rimelig vedlikehold og god driftssikkerhet.

Videre er den svært lettstartet og røykfri, selv om den ikke har glødeplugger montert som standard. Den har direkteinnsprøytning (ikke forkammer).

Mercruiser D-tronic ble introdusert i 1997 etter en rekke år med mekanisk styrte dieselpumper da Mercruiser tok over motorene etter at BMW Marine ble avviklet.

VM Motori var blant de første dieselmotorprodusentene som tok i bruk elektronisk styrt dieselpumpe tidlig på 90-tallet.

Produsenten VM Motori i Italia forbedret motorene etterhvert, og etter 2003 ble de relativt solide.

Men nå har det jo vist seg at de tidlige utgavene har/kan ha noen svakheter, så dermed blir det gjerne litt sjansespill.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...