Jump to content

Rensing av vanntank


SondreC62

Recommended Posts

Jeg ville ikke brukt såpe, jeg ville skylt vekk bensinen med etanol. Etanol har den egenskapen at det løser opp bensinen, men det har også den egenskapen at det fordamper helt og forsvinner uten noe behov for å skylle tanken. Dessuten, etanol er riktignok giftig, men det er en kjent gift som folk flest ikke har motforestillinger mot å få i seg i utvannede mengder.

 

Selvfølgelig, dersom man ikke kommer seg til og tanken må fylles helt opp med etanol, så blir det vel for dyrt.

 

Varme, ventilasjon og tid fungerer også fint på bensin, det dunster raskt vekk. Det fungerer for diesel også,men det trengs adskillig mer varme/tid/ventilasjon før det forsvinner

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 3 timer siden:

Jeg ville ikke brukt såpe, jeg ville skylt vekk bensinen med etanol. Etanol har den egenskapen at det løser opp bensinen, men det har også den egenskapen at det fordamper helt og forsvinner uten noe behov for å skylle tanken. Dessuten, etanol er riktignok giftig, men det er en kjent gift som folk flest ikke har motforestillinger mot å få i seg i utvannede mengder.

 

Selvfølgelig, dersom man ikke kommer seg til og tanken må fylles helt opp med etanol, så blir det vel for dyrt.

 

Varme, ventilasjon og tid fungerer også fint på bensin, det dunster raskt vekk. Det fungerer for diesel også,men det trengs adskillig mer varme/tid/ventilasjon før det forsvinner

Takk for svar!

Så å bruke disse rensetablettene for vanntanker fungerer dårlig? 

Link to post
9 hours ago, SondreC62 said:

Så å bruke disse rensetablettene for vanntanker fungerer dårlig? 

Det vet jeg ingenting om.  Det jeg sier er at jeg selv ville stolt mer på etanol enn såpe :-) 

 

Såpe må skylles veldig grundig vekk, og det kan være et problem, ofte blir det noen skvetter med vann stående igjen på tanken.

 

Man trenger ikke være like nøye med å skylle vekk etanol - man kan bare la det stå og fordunste.  Vel, rødsprit er vel gjerne tilsatt brekningmidler, det ønsker man selvfølgelig ikke i drikkevannet.  Jeg tror ikke dette medfører noe problem (kanskje brekningsmiddelet også fordunster, og hvis ikke så tror jeg konsentrasjonene blir såpass små at det går greit.  De hardeste alkoholikerene drikker rødsprit, hva de enn tilsetter rødspriten så antar jeg at det ikke er så veldig helseskadelig), jeg ville kjørt på med rødsprit om det var det jeg hadde for hånden.  Aceton har samme egenskap som etanol med at det løser opp bensinen og raskt fordunster.  Som nevnt over, bensin i seg selv har samme egenskap, den fordunster helt og forsvinner raskt - så hvis man har mulighet til å lufte vanntanken godt, samt legge inn noen varmekilder slik at man får varmet opp tanken til ca 30C, så vil bensinproblement trolig forsvinne av seg selv ila timer eller dager.

 

(Merk at både etanol, aceton og bensin er svært brannfarlig - og når store nok mengder er fordunstet og blandet med luft er det eksplosivt - så man bør være litt forsiktig).

 

Jeg har sant nok ingen erfaringer med bensin eller diesel på vanntank, men jeg har en god del erfaring med dieselsøl - diesellukten forsvinner effektivt dersom man fjerner dieselen med en klut med etanol.  Jeg har meget vellykket benyttet etanol for å raskt få rengjort dørken etter å ha sølt et par liter med matolje på dørken.  Jeg bruker relativt frekvent etanol og aceton til rengjøring når jeg finner det hensiktsmessig, særlig for flater hvor det er vanskelig å få skylt vekk såperester godt nok.  Spy og lignende i madrasser ... etanol løser opp fett og dreper bakterier og lukt, jeg fjerner først alt som er overfladisk, deretter heller jeg på litt etanol og prøver å få det tørket raskt opp med tørkepapir eller et håndkle, så gjentar jeg prossessen flere ganger med større mengder etanol for hver omgang.  Det blir helt luktfritt etter slik behandling.  Piss er vannløselig og inneholder ikke fett, for piss så skipper jeg etanol og bruker bare vann - men nå sporer jeg av igjen :-)

 

Jeg har ingen erfaringer med "rensetabletter" spesifikt ment for rensing av vanntanker.  Siden det er snakk om fast stoff, så er det ganske sikkert at det ikke fordunster vekk, men må skylles vekk grundig.  Dersom disse tabelettene er ment for bruk på drikkevannstanker, så er det sikkert relativt smaksfritt og giftfritt, tipper det er syre (f.eks. sitronsyre) eller base (f.eks. natron).  Hvor effektivt dette skulle være på å fjerne bensin vet jeg ikke noe om, men trolig mindre effektivt som etanol eller aceton.  Uansett er slike greier optimalisert for å fjerne biofilm og ikke bensin.

 

Jeg har erfaring med å bruke klor for å rengjøre vanntanker, det gjør jeg ikke igjen - det var veldig vanskelig å få skylt ut klorsmaken skikkelig (jeg har vanntanker hvor det alltid blir noe gjenværende vannrester, og eneste fornuftige måte å få tømt tankene på var gjennom vannkranene - og det tar timer med masse bråk dersom jeg skal tømme fulle vanntanker ved å ha krana stående åpen).  Resultatet var voldsom klorsmak på vannet i lang tid etter skylling.  For rengjøring av biofilm på innsiden av vanntanker så er eddik anbefalt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Hm ... vanntanken er én ting, vannsystemene ombord er noe annet.  Har bensinen blitt dratt gjennom rør, pumper og kraner enda?  Står det litersvis av bensin på tanken, eller har man fått fjernet det meste av bensinen?  Er det fleksible vanntanker eller faste vanntanker?  Plast eller aluminium?  Er det mulig å komme til på innsiden av vanntanken (f.eks. en vid påfyllingsslange som er skrudd fast på vanntanken, da kan man komme litt til) , eller går det rør rett ned fra dekk som er sveiset fast i tanken?

 

Rengjøringsstrategiene varierer noe avhengig av situasjonen, men nesten uansett - jeg holder en knapp på etanol som beste løsning. :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
SondreC62 skrev On 27.5.2024 at 12.51:

Plastikk.

har den mannlokk, så tøm tanken den veien med en Drillpumpe skummer fra toppen for å få ut bensinen over på kanner..

Uten mannlokk lag dette opplegget, lag en slangekopling på dekk så du får bensinen i kanner dår den kommer. fyll forsiktig  til bensinen er ute så kan du fjerne slanen fra dekks fyllingen  og fortsette å skylle, en stund.

 

tapp av  og full på klorin vann la det stå et døgn og start skylling til klor vanner ute.

Håper at di ikke har fått bensin vann i hele systemet, det blir en større sjau.

 

Lilleborg sier

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.

Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.

Klorin må ikke benyttes i aluminiumstank.

 

 

 

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  • 1 måned senere...
tobixen skrev On 28.5.2024 at 12.23:

Er klorin effektivt mot bensin? Jeg har alltid trodd at primærformålet med klor er å drepe bakterier.

Hvordan er det med diesel.Hva er best til rensing. Vanntanken er vasket og godkjent. Når eg tapper vann til kaffemaskin så får eg en følelse av at det er noe som ikke stemmer ( diesellukt) Vi bruker vanligvis ikke drikkevann fra tanken og med god grunn for vi fikk se bilder av tanken innvendig😵‍💫. Kan noe ha havnet i rørsystemer? Eg demonterte vannpumpe og tok av slangen og en sak som eg ikkje kan navnet på. Vannet som kom ut smakte heilt ok.

Skal eg kjøre igjennom noe som renser eller er eg paranoid ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Den største forskjellen mellom diesel og bensin i denne sammenhengen er at bensin fordunster raskt ved norske temperaturer, mens diesel henger igjen i lang tid.  For å rense vekk diesel fra drikkevannssystemer, så vil jeg fortsatt valgt etanol, av samme grunner som over - etanol løser seg opp både med diesel og vann, etanol er riktignok giftig, men det er en kjent gift - og det krever ikke grundig skylling, da det fordunster av seg selv.  Etanol dreper også bakterier dersom konsentrasjonen er høy nok.  De selger 4l-dunker med rødsprit på Biltema.  Rødspriten inneholder riktignok brekningsstoffer, men jeg tror ikke det er noe stort problem.

 

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/rodsprit-4-liter-2000054307

 

Forsøk å tømme alt så godt som mulig for vann, kjør så ufortynnet sprit gjennom alt av pumper og rørsystemer, skyll deretter med vann.

 

1 hour ago, Trophy said:

Hvordan er det med diesel.Hva er best til rensing. Vanntanken er vasket og godkjent. Når eg tapper vann til kaffemaskin så får eg en følelse av at det er noe som ikke stemmer ( diesellukt) Vi bruker vanligvis ikke drikkevann fra tanken og med god grunn for vi fikk se bilder av tanken innvendig😵‍💫. Kan noe ha havnet i rørsystemer? Eg demonterte vannpumpe og tok av slangen og en sak som eg ikkje kan navnet på. Vannet som kom ut smakte heilt ok.

Skal eg kjøre igjennom noe som renser eller er eg paranoid ?

 

Det er klart at når vanntanken blir guffen på innsiden, så vil etterhvert også rørsystemene bli gufne på innsiden.

 

Generelt, vannsystemer må renses regelmessig da det fort danner seg biofilm/groe på innsiden.  Dette skyldes at vannet man tapper aldri er helt sterilt, særlig overflatevann (som vi bruker mye av i Norge) inneholder en god del humus, som gir grobunn for bakterier.  I tillegg kan man få ulike typer algevekster dersom det kommer lys inn i tanken. For rensing av vannsystemer kan man forsøke å bruke:

 

* Klorin - giftig, dreper bakterier, må skylles godt ut, dersom vannsystemene ikke lar seg tømme helt risikerer man klorsmak på vannet i lang tid.

* Eddik, sitronsyre eller tilsvarende ikke-giftig syre.  Det vil løsne opp en god del biofilm, er ikke giftig, og vil ikke medføre signifikant med smak på vannet

* Soda - det motsatte av syre.   Soda kan vel løsne opp en del fettstoffer også. Sørg for å velge en soda som ikke er giftig.

* Etanol - tar med seg fettstoffer, en relativt kjent gift, fordunster raskt

 

NB: ikke smart å blande sammen disse!  Noen fungerer sikkert, men syre og soda er det ganske meningsløst å blande sammen.

 

Man får også kjøpt "rensemidler for vanntank" i en båtutstyrsbutikk, men jeg antar at disse i utgangspunktet ikke inneholder annet enn det som er listet over - sikkert til en høyere pris.

 

Disclaimer: jeg kan egentlig svært lite om kjemi, men regner med at folk kaster seg over innlegget mitt og slakter det dersom jeg skriver noe feil her :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev On 13.7.2024 at 19.26:

Den største forskjellen mellom diesel og bensin i denne sammenhengen er at bensin fordunster raskt ved norske temperaturer, mens diesel henger igjen i lang tid.  For å rense vekk diesel fra drikkevannssystemer, så vil jeg fortsatt valgt etanol, av samme grunner som over - etanol løser seg opp både med diesel og vann, etanol er riktignok giftig, men det er en kjent gift - og det krever ikke grundig skylling, da det fordunster av seg selv.  Etanol dreper også bakterier dersom konsentrasjonen er høy nok.  De selger 4l-dunker med rødsprit på Biltema.  Rødspriten inneholder riktignok brekningsstoffer, men jeg tror ikke det er noe stort problem.

 

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/rodsprit-4-liter-2000054307

 

Forsøk å tømme alt så godt som mulig for vann, kjør så ufortynnet sprit gjennom alt av pumper og rørsystemer, skyll deretter med vann.

 

 

Det er klart at når vanntanken blir guffen på innsiden, så vil etterhvert også rørsystemene bli gufne på innsiden.

 

Generelt, vannsystemer må renses regelmessig da det fort danner seg biofilm/groe på innsiden.  Dette skyldes at vannet man tapper aldri er helt sterilt, særlig overflatevann (som vi bruker mye av i Norge) inneholder en god del humus, som gir grobunn for bakterier.  I tillegg kan man få ulike typer algevekster dersom det kommer lys inn i tanken. For rensing av vannsystemer kan man forsøke å bruke:

 

* Klorin - giftig, dreper bakterier, må skylles godt ut, dersom vannsystemene ikke lar seg tømme helt risikerer man klorsmak på vannet i lang tid.

* Eddik, sitronsyre eller tilsvarende ikke-giftig syre.  Det vil løsne opp en god del biofilm, er ikke giftig, og vil ikke medføre signifikant med smak på vannet

* Soda - det motsatte av syre.   Soda kan vel løsne opp en del fettstoffer også. Sørg for å velge en soda som ikke er giftig.

* Etanol - tar med seg fettstoffer, en relativt kjent gift, fordunster raskt

 

NB: ikke smart å blande sammen disse!  Noen fungerer sikkert, men syre og soda er det ganske meningsløst å blande sammen.

 

Man får også kjøpt "rensemidler for vanntank" i en båtutstyrsbutikk, men jeg antar at disse i utgangspunktet ikke inneholder annet enn det som er listet over - sikkert til en høyere pris.

 

Disclaimer: jeg kan egentlig svært lite om kjemi, men regner med at folk kaster seg over innlegget mitt og slakter det dersom jeg skriver noe feil her :-)

Da er det klart at det er diesellukt fra varmtvann på badet. Da har det vel gått gjennom varmtvannstanken. Holder det å slå av strømmen på den? Er det kanne med etanolbasert peisbrensel som kan brukes. Takknemlig for tips

 

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Jeg aner ingenting om etanolbasert peisbrensel.

 

Ulempen med etanol er at man må bruke det relativt ufortynnet, det kan jo fort bli dyrt dersom man skal fylle opp en hel varmtvannstank, i motsetning til såpe (f.eks. oppvasksåpe) hvor "én dråpe er nok" (ihht gammel zalo-reklame - jeg ville nok brukt litt mer enn bare en dråpe).

 

Den største motforestillingen min mot bruk av såpe er at det må skylles svært grundig vekk - men en varmtvannstank benyttes normalt ikke til drikkevann, og i de fleste norske båthavner har man uendelige mengder vann å ta av - så da er det kanskje bedre å bruke såpe enn etanol.  Et annet motargument mot såpe er at såpe og kaldt vann gir dårlig effekt, men i varmtvannstanken har du jo mulighet til å varme opp vannet.

 

Varmtvannstanker har normalt en tappeplugg nederst, ofte kombinert med overtrykksventil.  Skru av rørkobling for kaldvannstilkobling, tøm litt vann ut av tanken, hell på en rikelig skvett med oppvasksåpe, koble på vannforsyningen igjen, tapp ut litt vann gjennom vannkrana så det ikke er luft på tanken lengre, plugg i strømmen og varm opp vannet til 60C, deretter lar du det renne noen hundre liter vann gjennom tanken.  Evenuelt kan du forsøke å tømme tanken helt, fylle den og gjenta.  For at tappepluggen nederst skal fungere kan det være nødvendig å slippe luft inn i tanken, f.eks. ved å løsne litt på kaldtvannskoblingen.

 

Jeg er ikke noe ekspert på dette, dette er hva jeg ville ha gjort, andre har sikkert andre meninger.

 

Jeg tror ikke soda er en god idé, det kan føre til korrosjon.

 

Denne operasjonen vil jo medføre store mengder såpeskum på utsiden av båten dersom skyllevannet renner rett ut.  Jeg har hatt folk ombord som har hevdet at det er viktig å bruke økologisk nedbrytbar oppvasksåpe.  Jeg har iikke peiling på miljøaspektet her, jeg har alltid antatt at utslipp av relativt små mengder oppvasksåpe i sjøen er helt harmløst.  Man kan jo eventuelt utsette operasjonen til sent på kvelden på en allminnelig ukedag, hvor det ikke finnes naboer som vil reagere på høyt vannforbruk og mye såpeskum.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...