Jump to content

Flipper 640 HT, sprekk i motorrom!

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har en båt (Flipper 640 HT) som er laget for både innenbordsmotor/drev og for påhengsmotor. Min båt er en versjon for påhengsmotor. Jeg er i gang med en (gedigen) vaskejobb i skottene under akterbenken. Jeg tror ikke dette området har sett varmt vann og såpe (grønsåpe) siden båten var ny (1986). Så er det jeg oppdager en sprekk i området der hvor en innenbordsmotor skulle ha vært plassert. Se bildet. 

framototrromsiden.jpg.69e550fde1998531d4434e4c43f7534c.jpg

I skottet på baksiden (hvor batteriet forøvrig er plassert) ser jeg ikke antydning til sprekkdannelse. Se bildet.

frabatterisiden.jpg.167d798a2d684ed095410474d2840830.jpg

Jeg tror ikke sprekken er skadelig på noen som helst måte (konstruksjonsmessig/styrkemessig etc), bortsett fra at jeg synes den er stygg å se på - og skarp nok til å skjære opp en fingertupp hvis man er uheldig å komme borti den. Er det greit å plastre den igjen på en eller annen måte? Kan jeg bruke glassfibersparkel f.eksempel?

Må bare for moro skyld fortelle at når jeg ikke jobber med båt så er jeg også glad i å lage mat, og her forleden ble jeg med en venn til et sted utenfor Fredrikstad og plukket ramsløk i utmark. Vi var litt tidlig ute, bladene var litt små, vi skal tilbake om ca. 14 dager og plukke mer. Det var veldig mye mygg der. Jeg plukket en brødpose ca. halvfull, vasket den hjemme og kjørte den med stavmikseren + litt olivenolje, cashewnøtter og litt salt. Det ble KNALLGODT :yesnod: kan anbefales :thumbsup:

Greit å ha noe annet å holde på med så jeg ikke går dritlei av å jobbe med båt :yesnod:

ramsløkspesto.jpg

jeg tørker ut på land....!

Forøvrig ville jeg byttet den grå drivstoffslangen dersom det er den typen med innerliner som delaminerer etter hvert ved bruk at etanolholdig bensin. Ville også byttet den ufortinnede kobberkabelen med fortinnet type og funnet en kabelsko med riktig tverrsnitt, den ser litt stor ut.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

HiWard skrev for 2 timer siden:

Forøvrig ville jeg byttet den grå drivstoffslangen dersom det er den typen med innerliner som delaminerer etter hvert ved bruk at etanolholdig bensin.

Den ble kjøpt slangen ny i fjor :yesnod: Motoren, Mercury 90 hk 2t fra 1993 går nok bare på E-5 bensin :yesnod:

jeg tørker ut på land....!

HiWard skrev for 15 timer siden:

Er du sikker på at det er en sprekk da? Det ser mer ut som en overgang mellom malt/ikke malt på skottet.

Kan se litt sånn ut ja..   Men for å få fasit så kan man jo slipe bort et lite felt med topcoat bare for å verifisere hvordan det ser ut under

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 44 minutter siden:

Men for å få fasit så kan man jo slipe bort et lite felt med topcoat bare for å verifisere hvordan det ser ut under

Enig. Men kanskje pirke vekk litt av topcoaten med en kniv først, for å konstatere at det er åpent mellom topcoaten og underlaget. Bare for å slippe slipestøv i første omgang.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...