Jump to content

Spesielle trebåter i Thailand

Ingar

Recommended Posts

Nye byggemetoder??

Ingar da du må jo spørre om pris slik at du kan opplyse om den. Den dær va steike fin

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg tror båten ble bestilt av en finne som så solgte båten til en venn mens den var i produksjon. Han glemte visst å fortelle vennen at båten ikke var betalt, så jeg tror vennskapet led litt under det. Men AB kom visstnok brukbart fra det hele. Jeg skal forhøre meg om prisen fra verftet i morgen. Sannsynligvis altfor billig.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Sannsynligvis så er denne av typen 'Må du spørre om prisen har du ikke råd'...

:blush::blush::blush::blush::blush::blush::blush:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Har fått svar fra båtbygger Luigi ved AB:

Luigi: "Hum... not the way I would finish it, the portholes on front are too low, and in water will be very low."

Jeg: "But I thought you built it?"

Luigi: "Yes, but we sold . They finished the fittings and modify the toilet inside as they are boatbuilders as well."

Har ikke fått rede på prisen. Skal sjekke det neste gang jeg besøker ham.

• 10 år senere...
olpi skrev On 6.1.2006 at 23.25:

Første året vi var i Thailand var vi på tur til Phi Phi Island med en slik speedbåt, og det blåste ganske bra på turen. Banket og slo ganske krafitig, men båten klarte det fint den. Mulig at den var laget i glassfiber??? (hadde 2x200+1x250 Yamaha).

Det er ofte ebn del sjø der nede så det høres rart ut at de bygger noe som ikke tåler en trøkk.

Gammel tråd, men men.

Ingentijg i Thailand blir bygget for å tåle en trøkk. Ting blir bygget for å være billige.

"Alle" disse båtene er bygget med meget slett finer fra Kina, deretter trukket med GRP.

(det finnes jok unntak, men ikke mange)

V8 rules.

4 hours ago, janet said:

Gammel tråd, men men.

Ingentijg i Thailand blir bygget for å tåle en trøkk. Ting blir bygget for å være billige.

...................

Minner kanskje litt om norsk boligbygging for tiden?

Er ellers ganske uenig i utsagnet dersom det er ment generelt og ikke bare om de såkalte speedbåtene langs strendene, som bygges av finer i bakgårdene. Tradisjonelle thailandske longtailbåter er solid bygget i tre og tåler mange trøkk. Hos oss i Nordthailand trafikkerer de opp og ned elver med steiner og skumle stryk. De tradisjonelle fiskebåtene langs kysten er også ganske solid bygget.

• 2 uker senere...

tja,

longtailbåtene er i hovedsak bygget med mai takian med motorfundament i mai teng eller mai daeng, bra treverk,

skrudd sammen og spikret sammen med skruer og spikere i billig stål som ruster som fy

det svakeste på longtailbåtene er spantene, ikke sterkt i det hele tatt - lengden på båtene tatt i betraktning,

men i hovedsak holder det til normal bruk

jeg holder nok på det at ting bygges for å være billige ikke for å være sterke og varige,

det er i og for seg greit nok det, men en noe annen bygge filosofi enn man kan være vant med fra Norden,

man bruker heller penger på nyinnkjøp eller reparasjon enn solid bygging i utgangspunktet

er nærmest ukentlig innom det største byggeriet i Bangkok og omegn og ser på hva de gjør,

det er en del bra å se og det er en del snodig å se, men resultatet holder mål til normal bruk

ulike båttyper bygges med ulik holdbarhet for øye,

tradisjonelle longtailbåter bygges med varighet for øye (og de varer, 30 år bør ikke være noe problem)

andre båter, som flatbunnede taxi båter med bunn formet som sjøflypontong, bygges ikke med varighet for øye,

bunnen holder 2 år, må forvente solid med reparasjoner etter omlag 4 år, kan kaste hele båten etter 9-10 år.

noe av det de er svakest på er kanskje å beskytte treverk mot vanninntrenging

V8 rules.

"er nærmest ukentlig innom det største byggeriet i Bangkok og omegn og ser på hva de gjør,

det er en del bra å se og det er en del snodig å se, men resultatet holder mål til normal bruk"

"tradisjonelle longtailbåter bygges med varighet for øye (og de varer, 30 år bør ikke være noe problem)" . . .

Da er vi kanskje enige da?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...