Sentralfyr Startet 26.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2024 Har hatt vann i olja på min 3.0 LX, plukka av toppen Sendte toppen til plansliping Skulle sette dette i sammen men den nest bakerte ventilstanga, virker litt for lang, slik att toppen ikke får lagt seg ned på blokka. Alle stenger og bolter var demontert og plassert i rekkefølge slik at de fikk sin dedikerte plass ved montering. Noen som har forslag om hva dette kan være? Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 Er vel bare ventilen kammen som står i åpen posisjon. Samme hvordan du tørner motoren vil et par oppføre seg sånn. Du må allikavel resette de hydrauliske ventil løfterne, så bare skru de mutterne som er i senter av vipe armene så langt opp som du må for at alle støt stengene er løse fram til du er ferdig med og dra til topploksboltene. Mulig du må skru et par av de helt av, og sette det på igjen etter og ha tørnet motor litt. så vit jeg husker har også 3.0l også gjennomgående gjenger i blokka for toploksboltene. Så hvis du ikke har kjøpt nye med gjengelåsning/tetning på. Må du ta det på, eller så risikerer du at kjølevannet kommer opp lang boltene. Spesielt vanlig på saltvanns kjølte motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Sentralfyr Svart 28.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2024 Takker for svar. Her var det mye nyttig for meg. Først og fremst skal jeg prøve å tørne motor litt for å se hva som skjer, om toppen legger seg mere nedpå,da. Da ser jeg vel også for meg at her må det en ventiljustering til også da, når jeg er ferdig med å skru til boltene. Der er det vel også en prosedyre??(PS: den har vel du?) Du har helt rett i at boltene går helt igjennom, men har ikke kjøpt nye så her blir det nok gjengelås på ja. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 28.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2024 Gjør deg helt ferdig med montering av topp, uten at det er spenn på noen av støtstengene. Ta eventuelt av løfter støtstang på de du ikke får nok slakk på mutteren. Du får bare spenn på en annen isteden når du tørner rundt på motor. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 28.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2024 Denne kan du bruke, du er mest ute etter tetning. https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/gjengetetning-50-ml-2000031437 Sitér dette innlegget Link to post
Sentralfyr Svart 29.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 Supert takker for hjelpen Veldig nyttig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.