Jump to content

Montere ventilstenger Mercruiser 3.0LX

Sentralfyr

Recommended Posts

Har hatt vann i olja på min 3.0 LX, plukka av toppen

Sendte toppen til plansliping

Skulle sette dette i sammen men den nest bakerte ventilstanga, virker litt for lang, slik att toppen ikke får lagt seg ned på blokka.

Alle stenger og bolter var demontert og  plassert i rekkefølge slik at de fikk sin dedikerte plass ved montering.

Noen som har forslag om hva dette kan være?

Takker for svar

Er vel bare ventilen kammen som står i åpen posisjon. Samme hvordan du tørner motoren vil et par oppføre seg sånn. Du må allikavel resette de hydrauliske ventil løfterne, så bare skru de mutterne som er i senter av vipe armene så langt opp som du må for at alle støt stengene er løse fram til du er ferdig med og dra til topploksboltene. Mulig du må skru et par av de helt av, og sette det på igjen etter og ha tørnet motor litt. 
så vit jeg husker har også 3.0l også gjennomgående gjenger i blokka for toploksboltene. Så hvis du ikke har kjøpt nye med gjengelåsning/tetning på. Må du ta det på, eller så risikerer du at kjølevannet kommer opp lang boltene. Spesielt vanlig på saltvanns kjølte motorer.

Takker for svar.

Her var det mye nyttig for meg.

Først og fremst skal jeg prøve å tørne motor litt for å se hva som skjer, om toppen legger seg mere nedpå,da.

Da ser jeg vel også for meg at her må det en ventiljustering til også da, når jeg er ferdig med å skru til boltene. Der er det vel også en prosedyre??(PS: den har vel du?:smiley:)

Du har helt rett i at boltene går helt igjennom, men har ikke kjøpt nye så her blir det nok gjengelås på ja.

Gjør deg helt ferdig med montering av topp, uten at det er spenn på noen av støtstengene. Ta eventuelt av løfter støtstang på de du ikke får nok slakk på mutteren. Du får bare spenn på en annen isteden når du tørner rundt på motor.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...