Katoha007 Startet 26.Mai Del på Facebook Startet 26.Mai Hei! jeg har akkurat kjøpt meg en båt med motoren Mercruiser 3,7 170 hk i. Problemet er bare at den ikke vil starte. selger mistenkte at det var starteren som ikke fungerte da denne bare " klikket " når man forsøkte starte den. jeg demonterte starteren, satte den i skrustikka og satte strøm på den. Så da ble min store bekymring at motoren har satt seg. Drevet sitter fortsatt på, så kommer ikke skikkelig til svinghjulet der starteren tar tak, der er det bare en rund åpning på ca 10-15 cm. Jeg har forsøkt å helle diesel i hvert plugg hull for å se om dette kan løsne eventuelt låste/rustede stempler. Og i " front " på motor så sitter den en regulator, på denne er det borret opp 3 stk hull, om jeg lager meg et lang flatt jern og får montert dette på regulatoren, er det da noen her inne som vet om jeg får turnet motoren via denne? eller må jeg demontere drev og komme til bak? Sitér dette innlegget Link to post
Kjølsvinet02 Svart 26.Mai Del på Facebook Svart 26.Mai Hei. Har vært i borti et lignende situasjon som deg med en mercruiser jeg trodde sto fast. Der viste problemet seg å være drevet som var totalt rusta sammen innvendig og gjorde at motoren var umulig å snurre. Verdt å ta av drevet å sjekke om det snurrer som det skal. Sitér dette innlegget Link to post
Katoha007 Svart 26.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai Kjølsvinet02 skrev for 1 time siden: Hei. Har vært i borti et lignende situasjon som deg med en mercruiser jeg trodde sto fast. Der viste problemet seg å være drevet som var totalt rusta sammen innvendig og gjorde at motoren var umulig å snurre. Verdt å ta av drevet å sjekke om det snurrer som det skal. Hei! Ok, takk for tips! Propell går fint rundt når motoren står i fri, og den får riktig motstand i både fremover og revers. Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 26.Mai Del på Facebook Svart 26.Mai Er det ikke noe å dra rundt på foran på motoren, på remskiva på veiva. Sitér dette innlegget Link to post
Katoha007 Svart 26.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai Åge Grevlingen skrev 50 minutter siden: Er det ikke noe å dra rundt på foran på motoren, på remskiva på veiva. Nei, ikke noe annet enn den « regulatorene» det vrikker seg ingenting annet enn noen millimeter den ene veien. Tok av drevet nå i stad for å se, men det hjalp heller ikke noe Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 26.Mai Del på Facebook Svart 26.Mai Katoha007 skrev 16 minutter siden: Nei, ikke noe annet enn den « regulatorene» det vrikker seg ingenting annet enn noen millimeter den ene veien. Kjenner ikke denne motoren, men sitter det ikke et reimhjul boltet til veiva i fremkant? Hva er denne regulatoren du nevner? Kan du kanskje legge ut et bilde eller to som viser fremkant av motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Katoha007 Svart 26.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai Olepo skrev 1 time siden: Kjenner ikke denne motoren, men sitter det ikke et reimhjul boltet til veiva i fremkant? Hva er denne regulatoren du nevner? Kan du kanskje legge ut et bilde eller to som viser fremkant av motoren? Hei! regulator/stator usikker på hva det heter. Men legger ved noen bilder her. på det ene bildet der så ser du jeg har market med 3 røde ringer, der har jeg montert på et vinkeljern med god lengde på og forsøkt å turne regulatoren/statoren både til venstre og høyre, men det vrikker seg ingenting. aner ikke hva jeg gjør videre. Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai Katoha007 skrev On 26.5.2024 at 8.44: Drevet sitter fortsatt på, så kommer ikke skikkelig til svinghjulet der starteren tar tak Katoha007 skrev for 23 timer siden: Tok av drevet nå i stad for å se, men det hjalp heller ikke noe Nå kommer du til svinghjulet og kan bruke et stort skrujern på startkransen for å movere motoren. Sitter den fast, har den sannsynligvis satt seg, om det da ikke er noe påkoblet utstyr som har skjært og sperrer. Koble av alle remmer. Dysene er fjernet. Om starteren virker når du tar den ut, kan det være noe med koblingene i båten som gjør at den ikke fungerer der. Bør ikke være at motor sitter. Å overhale motoren, eller ta av toppen, er et lengre lerret å bleke. Da bør du være helt sikker på at det er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
cossiewonka Svart 30.Mai Del på Facebook Svart 30.Mai Hei, Er ikke kjente med den motoren, men kan med fordel bruke et reimhjulsverktøy for å snurre motoren. Bruker det isteden for å balansehjul bolten som kan knekke om man tar i for mye. NB. Selv om startmotoren gikk uten belastning er det ikke sikkert den gjør det ved belastning! Erfart flere ganger. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 30.Mai Del på Facebook Svart 30.Mai Har sett dette før. Den regulatoren er en stator, det er den som leverer strømmen til båten din. Et elendig design fra Mercruiser sin side. Den er fylt med magneter, som er limt fast. og etter noen år med vibrasjoner og varme så løsner de og detter inn i systemet. Hvis en magnet har løsnet, kan det være nok til at motoren ikke vil rikke på seg. Jeg har jobbet på slike, og det første vi anbefaler er å få laget/kjøpt braketter til en ekstern dynamo, montere den og få fjernet magnetene. Her hadde jeg tatt av reimhjulet og statoren, satt den store senterbolten tilbake, og brukt hylse for se om motoren roterer. Du har allerede fått råd om å demontere drevet. Gjør det, du må uansett få det sjekket innen du skal på vannet. Da kan du komme til veiven i begge ender. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.