Jump to content

Tips til båt for både tur og fiske, med dekksplass og lugar, ca 200k?

Kveiteline

Recommended Posts

Vi ønsker å kjøpe båt snart men er noe usikker på hvilke båter som passer til vårt bruk og hvilke som er å anbefale mtp plass og sjødyktighet. 
Vi ønsker å dra på fisketurer for å fiske med teiner, stang, pilk og juksehjul og tenker derfor vi må ha noe dekksplass. Ønsker også at båten skal være en turbåt for overnatting en natt eller to, hvor barna kan være både trygt på dekk og inne i en lugar/cabin. 
Jeg vet dessverre ikke mye om båtmerker. Er ikke vant med båt men har kjørt 4-5 ganger med en 21 fot båt og synes vel at det er en grei størrelse, så noe deromkring hadde vært fint. Gjerne påhengsmotor og noe som går rundt 20-25 knop da vi har store avstander å kjøre over hvor vi bor.  Budsjett ca 200.000kr. 

Så langt har jeg sett litt på Arvor 215 og Bella 7000. Arvor tror jeg blir for liten mtp liggeplass og Bella var alt for dyr. 

Vet dere av båter som er noe lignende av det jeg beskriver som er å anbefale?

Jeg bruger motorkassen som bord til grejer m.m. som faktisk er meget praktisk. Den bliver mest brugt til pilkefiskeri, jagt og et enkelt garn.

Den er imponerende sødygtig af sin størrelse. Jeg har eftermonteret smart-tabs på den for at få lidt mere fart på den. (ligger dog mest i 6 knob =1 liter/sm )

Står på trailer og bliver brugt når der er fest i familien. Find en bådehavn, søsæt båden, lej en gæsteplads for tiden -meget billigere end hotel ;-), og alle vil jo gerne have en lille sejltur dagen efter.

Korsfjord skrev 1 time siden:

Kanskje Rana Plast 630 combi? Ingen på Finn akkurat nå.

Når.der gjelder Arvor, så er en del av dem levert med motor fra VW Marine. Søk på forumet her om disse motorene, så finner du grunner til skepsis. 

Rana plast 630 ser veldig bra ut ja. Disse går vel fort når de kommer på Finn. Er QuickSilver kanskje et bedre valg enn Arvor? De har utenbords mener jeg. Men disse virker små innvendig for overnatting. 

Kveiteline skrev for 2 timer siden:

Rana plast 630 ser veldig bra ut ja. Disse går vel fort når de kommer på Finn. Er QuickSilver kanskje et bedre valg enn Arvor? De har utenbords mener jeg. Men disse virker små innvendig for overnatting. 

Rana 630 har ord på seg for å være populære, ja. De eldste Arvorene kom med Nanni diesel, de tror jeg er bra, forutsatt vedlikhold. Utenbords er vel det foretrukne valget for mange nå, når det gjelder båter i denne størrelsen. Noen god båt for overnatting er det kanskje ikke. 

Ellers finnes det jo ymse modeller fra franske Jeanneau og Beneteau, kanskje noe der som kan passe? 

Hansvik 21 Combi? 

ballistic skrev for 4 timer siden:

Har en Quicksilver 650. denne har grei dekksplass for fiske og mulighet for overnatting siden den har noe større inneplass enn f.eks Quicksilver 640

Flotte båter, men ser ut som at de er en del dyrere enn mitt budsjett. 

Segmentet er poppulært så derfor er prisene ganske høye. De franske er billigere enn de nordiske, men kansje litt enklere. Rana 630 tror jeg ikke det er bygget så mange av

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...