Jump to content

Girspak lar seg nesten ikke rikke på Yamaha 4HK AS/6EO


Båteier2018

Recommended Posts

mener å ha lest at treghet her gjerne kommer av at selve spaken setter seg i foringa.   

Har bytta på en 4hk, måtte da av med blokka , ikke alt for omfattende jobb og det meste kunne gjøres med en 10mm fastnøkkel :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Båteier2018 skrev for 5 timer siden:

Girspaken på min eldre påhengsmotor Yamaha 4 hk to-takter lar seg nesten ikke Rikke. Den ble ikke brukt ifjor, men har ellers fungert. 

Tørr ikke dra for hardt i girspaken. Noen som har noen tips. 

Takk for at du deler motorkode :thumbsup::clap:

Har en 6EO hvor tregheten satt i aksel/boss for spaken, min hadde ikke fettnippel men ett lite hull... på min var problemet størknet fett/manglende vedlikehold.
Brukte en liten enhånds olje/fettpresse som jeg fylte med 5W-30 motorolje og presset på til jeg fikk noe igjennom, Byttet så til vannbestandig marinefett og presset på igjen, mens jeg beveget armen og etter noen økter var den normal igjen. Bør fettes hvert år.

image_2024-05-27_014931272.png.692d86450bc98343e138c0b27336d1e7.png

Benyttet den spissen som vises løs på bildet

Link to post

Har selv en nippel på en outboard som virker som er tett, får ikke fettpressen til å trøkke inn fett. Tror du @dieselfan det kan hjelpe med forsiktig bruk av varmepistol for å få fettet til å bli mykere? Tenkte å forsiktig varme opp området til rundt 80–90 grader (god avstand). Endrer marinegrease viskositet om det blir litt varmet opp? Eller vil noe bare fordampe og gjøre vondt værre?

Link to post
Skrotnisse skrev for 2 timer siden:

Det er to O-ringer på akslingen, så uten smørenippel så er det umulig å få verken grease eller WD40 inn mellom disse utenfra

Prøv å finne ut hvor O-ringene som @Skrotnisse sikter til er, og borr et 3mm hull mellom O-ringene inn til akselen også spray inn rustløser og avslutt med fett eller sagkjedeolje/eller annen olje, spiller lite hva det er, den har som hovedoppgave å hindre at det kommer vann inn...

Det kan hende at hullet på min motor ikke var der når den forlot fabrikken. Dette er en ganske vanlig modifikasjon på mine trakter.

 

Yam4hkBgirakselfettnippel.png.e6d785c65290ed3b00f9757bb3327297.png

Link to post
snekkerbod skrev On 27.5.2024 at 9.45:

Har selv en nippel på en outboard som virker som er tett, får ikke fettpressen til å trøkke inn fett.

Har du nippel, så kan du trykke på kula med noe bløtt, feks kobber /alu for å sikre at ikke selve kula sitter fast.

Du kan også skru ut hele nippelen og grave ut fett på innsiden borr eller flattrekker og se om det hjelper. Er du heldig har det størknet på innsiden av nippelen og ikke rundt akselen...:thumbsup:

Link to post
whisper skrev for 13 timer siden:

Fikk en slik motor med knekt girspak. Måtte av med blokka for å få ut restene. Laget ny i syrefast og smurte med noe vanvittig seigt subsea fett fra jobben. Har aldri operert en så myk girspak på yama 4hk før eller siden. 

Dette er lekkert å lese👍

 

Det er også veldig bra for kloden, bruke ting og holde det i live lengst mulig, ikke kaste og frotse som en "klodegris".. 

Et realt forbilde👍

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...