Båteier2018 Startet 26.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2024 Girspaken på min eldre påhengsmotor Yamaha 4 hk to-takter lar seg nesten ikke Rikke. Den ble ikke brukt ifjor, men har ellers fungert. Tørr ikke dra for hardt i girspaken. Noen som har noen tips. Hilsen Johnny Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 26.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 Ganske sikker på at det er et par fettnipler på disse mid80- mid90 4HK motorene som smører gearet. Ta et google søk eller sjekk instruksjonsboka. Ville ikke vært for brutal i kraften før jeg hadde sprøytet inn godt med grease i disse Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 mener å ha lest at treghet her gjerne kommer av at selve spaken setter seg i foringa. Har bytta på en 4hk, måtte da av med blokka , ikke alt for omfattende jobb og det meste kunne gjøres med en 10mm fastnøkkel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 26.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 Båteier2018 skrev for 5 timer siden: Girspaken på min eldre påhengsmotor Yamaha 4 hk to-takter lar seg nesten ikke Rikke. Den ble ikke brukt ifjor, men har ellers fungert. Tørr ikke dra for hardt i girspaken. Noen som har noen tips. Takk for at du deler motorkode Har en 6EO hvor tregheten satt i aksel/boss for spaken, min hadde ikke fettnippel men ett lite hull... på min var problemet størknet fett/manglende vedlikehold. Brukte en liten enhånds olje/fettpresse som jeg fylte med 5W-30 motorolje og presset på til jeg fikk noe igjennom, Byttet så til vannbestandig marinefett og presset på igjen, mens jeg beveget armen og etter noen økter var den normal igjen. Bør fettes hvert år. Benyttet den spissen som vises løs på bildet Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 Tror nok at her er det bare å demontere. Har tatt noen sånne, har måtte knekke spaken og bore ut resten. Som Ivar sier, blokk og underdekslel må av først. Ikke så ille jobb hvis bare ikke boltene i blokken knekker Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 Har selv en nippel på en outboard som virker som er tett, får ikke fettpressen til å trøkke inn fett. Tror du @dieselfan det kan hjelpe med forsiktig bruk av varmepistol for å få fettet til å bli mykere? Tenkte å forsiktig varme opp området til rundt 80–90 grader (god avstand). Endrer marinegrease viskositet om det blir litt varmet opp? Eller vil noe bare fordampe og gjøre vondt værre? Sitér dette innlegget Link to post
Båteier2018 Svart 29.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 Takk for gode tips. Skal se nærmere på det når jeg kommer hjem fra offshore. Har merket meg at den var litt treg tidligere sånn at 8 åringen hjemme ikke hadde sjans å move den når han skulle prøve seg🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Båteier2018 Svart 29.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 Men hvor skal nippelen være eller hvor smører man inn eventuelt. Er det i stammen ved propellen hvor gir tannhjulene sitter. Er ingen motor mann men prøver å danne meg et bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Båteier2018 Svart 29.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 Fant denne illustrasjonen. Er det her jeg må få inn fett. Her er det vel normalt fulgt av girolje Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 ofte her det setter seg: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skrotnisse Svart 30.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2024 Det er to O-ringer på akslingen, så uten smørenippel så er det umulig å få verken grease eller WD40 inn mellom disse utenfra Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2024 Skrotnisse skrev for 2 timer siden: Det er to O-ringer på akslingen, så uten smørenippel så er det umulig å få verken grease eller WD40 inn mellom disse utenfra Prøv å finne ut hvor O-ringene som @Skrotnisse sikter til er, og borr et 3mm hull mellom O-ringene inn til akselen også spray inn rustløser og avslutt med fett eller sagkjedeolje/eller annen olje, spiller lite hva det er, den har som hovedoppgave å hindre at det kommer vann inn... Det kan hende at hullet på min motor ikke var der når den forlot fabrikken. Dette er en ganske vanlig modifikasjon på mine trakter. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2024 snekkerbod skrev On 27.5.2024 at 9.45: Tror du @dieselfan det kan hjelpe med forsiktig bruk av varmepistol for å få fettet til å bli mykere? Ja snekkerbod skrev On 27.5.2024 at 9.45: Endrer marinegrease viskositet om det blir litt varmet opp? Ja, men du må ikke steke det, blir det svart/for varmt gjør du vondt verre. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2024 snekkerbod skrev On 27.5.2024 at 9.45: Har selv en nippel på en outboard som virker som er tett, får ikke fettpressen til å trøkke inn fett. Har du nippel, så kan du trykke på kula med noe bløtt, feks kobber /alu for å sikre at ikke selve kula sitter fast. Du kan også skru ut hele nippelen og grave ut fett på innsiden borr eller flattrekker og se om det hjelper. Er du heldig har det størknet på innsiden av nippelen og ikke rundt akselen... Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 30.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2024 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2024 @Skrotnisse TS - nå har du en god mulighet til å få løs den armen. 3mm borr i en batteridrill og føl når du er igjennom røret, også er det rustløser som gjelder og vikke frem og tilbake inntil det løsner.... også fett Sitér dette innlegget Link to post
Båteier2018 Svart 1.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2024 Men hvordan for jeg eventuelt av denne armen med disse 2 oringene om det skulle løsnet. Må jeg av med hele toppen/ motoren eller skal den kunne dras ut? Dumme spørsmål kanskje men null erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 1.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2024 Blokk og underdeksel må av. Girspak er skrudd fast til girstag inne i stammen Sitér dette innlegget Link to post
Båteier2018 Svart 1.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2024 Mener du hele denne må av? Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 1.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2024 Fikk en slik motor med knekt girspak. Måtte av med blokka for å få ut restene. Laget ny i syrefast og smurte med noe vanvittig seigt subsea fett fra jobben. Har aldri operert en så myk girspak på yama 4hk før eller siden. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 En trenger gjerne en ny pakning hvis "powerhead" skal av. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 whisper skrev for 13 timer siden: Fikk en slik motor med knekt girspak. Måtte av med blokka for å få ut restene. Laget ny i syrefast og smurte med noe vanvittig seigt subsea fett fra jobben. Har aldri operert en så myk girspak på yama 4hk før eller siden. Dette er lekkert å lese👍 Det er også veldig bra for kloden, bruke ting og holde det i live lengst mulig, ikke kaste og frotse som en "klodegris".. Et realt forbilde👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.