Jump to content

Tau/utstyr til fast fortøyning båtplass?

Sologsjø

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en 21 fot daycruiser som kommer med tauverk og fendere, men jeg ønsker å ha eget tauverk liggende på båtplassen. Den skal fortøyes på fire punkter. Hva slags utstyr bør jeg kjøpe og hvor? Tenker også det er lurt med fenderlist?

Gratulerer med båt. støtter deg på det å ha ferdig tau i hjemmehavn. Enkelt og kjapt både ut og inn. Koster ikke allverdens å ha et ekstra sett.
Jeg har ferdige faste tau som jeg har målt inn slik at båten er på rett sted i båsen når alle tauene er festet. 

Har valgt de med rykkdemper på Biltema https://www.biltema.no/batutstyr/tau/fortoyningsliner/fortoyningsline-med-rykkdemper-12-mm-x-18-m-2000049813

dette har fungert både på stor og liten båt. 

De har også fenderlist på Biltema. Her vil jo størrelsen på båsen ha litt å si på behovet. 

Det  kan være fint å legge noe fender slik at du har litt å dulte borti ved entring. 

Frissy skrev 56 minutter siden:

Gratulerer med båt. støtter deg på det å ha ferdig tau i hjemmehavn. Enkelt og kjapt både ut og inn. Koster ikke allverdens å ha et ekstra sett.
Jeg har ferdige faste tau som jeg har målt inn slik at båten er på rett sted i båsen når alle tauene er festet. 

Har valgt de med rykkdemper på Biltema https://www.biltema.no/batutstyr/tau/fortoyningsliner/fortoyningsline-med-rykkdemper-12-mm-x-18-m-2000049813

dette har fungert både på stor og liten båt. 

De har også fenderlist på Biltema. Her vil jo størrelsen på båsen ha litt å si på behovet. 

Det  kan være fint å legge noe fender slik at du har litt å dulte borti ved entring. 

Takk! De så fine ut! Hvordan fester du de på land? Har aldri festet disse selv før. Antar løkken festes i båten. Trenger man ekstra utstyr til det? 

Hvis du ligger i bås i flytebrygge, så kan det være vanskelig å holde fortøyningene stramme, hvis alle har løkker i ombordenden. Men en kan ha en kombinasjon, slik at en først fester de med løkker, og så strammer opp de resterende med vanlig feste på kryssholt

Sologsjø skrev 26 minutter siden:

Hvordan fester du de på land? Har aldri festet disse selv før. Antar løkken festes i båten. Trenger man ekstra utstyr til det? 

Hvis du ligger på flytebrygge er det greit å knyte med egnet knute til land. Løkke på tau festes til kryssholt på båten. Min erfaring er at tau bør være så stramt at en får på løkka, men ikke slakkere. Ved fast brygge kommer jo tidevann og hensyn til det, men da får andre gi råd.

Jeg har fendere i båsen:

https://www.biltema.no/batutstyr/fortoyning/fendere/fenderlist-1-m-2000031381, Festes med grove elektrikerstrips på utriggere (stål firkantrør).

https://www.biltema.no/batutstyr/fortoyning/fendere/bryggefender-650-mm-2000039859 festes til utrigger med gangvei (3x). Skrues med franske treskruer.

Veldig greit å slippe å styre med fendere i hjemmehavn. Spesielt i kalesje-sesongen, og når man er alene i båten.

Fortøyning:

2 akter med rykkdempere, tilpasset lengde med løkke til kryssholt.

Forut: Tau tvers over med 2 karabinkroker og de samme rykkdempere på begge sider.

2 kroker fordi da er det stramt når jeg bruker begge, og båten ligger inntil gangvei når man løsner den ene.

Karabinkrokene slåes på/av slepe-øyet når jeg står på brygga.

Skuring av gelcoat rundt kryssholtene forut er også eliminert.

tilplan skrev for 7 timer siden:

Hvis du ligger på flytebrygge er det greit å knyte med egnet knute til land. Løkke på tau festes til kryssholt på båten. Min erfaring er at tau bør være så stramt at en får på løkka, men ikke slakkere.

Det blir mye nøkking i tauene om det kun er noen få cm slakk. Da vil hver lille bevegelse resultere i nøkk. Selv ville jeg hatt lengre tau og litt mer slakk, men om det er en veldig skjermet havn og lite bølger så fungerer det kanskje…

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev for 1 time siden:

Det blir mye nøkking i tauene om det kun er noen få cm slakk. Da vil hver lille bevegelse resultere i nøkk. Selv ville jeg hatt lengre tau og litt mer slakk, men om det er en veldig skjermet havn og lite bølger så fungerer det kanskje…

Det er blitt anbefalt tau med strekkavlastere, så jeg fortsatte egentlig der. Selv om det ikke er løsningen for best demping sammenlignet med rykkdempere en kveiler tauet rundt, vil rykkene reduseres.

De kraftigste rykkene får en vel om båten har plass til å få fart før tauet tar tak. 

tilplan skrev 2 minutter siden:

De kraftigste rykkene får en vel om båten har plass til å få fart før tauet tar tak.

Enig. Så lenge båten ligger mellom utriggere på flytebrygge erfarer jeg også at det lønner seg å ha stramme fortøyninger, der rykkdemperne tar seg av rykkene. I tillegg er utriggerne til dels fleksible og tar seg av litt av rykkene, i alle fall i endene. Bor i båten, der hadde jeg ikke bodd lenge med slakke fortøyninger:wink: Mer belastning på kryssholt og eventuelle halegatt siden båten rekker å oppnå fart i vindkast og bølger, med mer merkbare rykk som følge. 

Sologsjø skrev for 12 timer siden:

Takk! De så fine ut! Hvordan fester du de på land? Har aldri festet disse selv før. Antar løkken festes i båten. Trenger man ekstra utstyr til det? 

Kausene har jeg i brygga. Greit med fleksibel forøyning avhengig av f.eks. hvem og hva som skal ombord eller på land. 

Du kan lage noe slikt med utstyr fra Biltema:
image.jpeg.a8f6f508b04f5f224fa2d167627405d3.jpeg

Fortøynings- og ankerline, 12 mm Art.nr. 25-0792

Fortøyningsfjær, 8–12 mm Art.nr. 25-1881 - 105kr

Kause, rustfri, 12 mm Art.nr. 25-516 - 35kr

8mm sjakkel galvanisert Art.nr. 25-0141 - 20kr

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Anders And skrev 1 time siden:

I båthavna jeg er, får vi ikke bruke sjakler i festepunktene i brygga/utriggerene, da festepunktene der er galvanisert stål, og sjaklene vil slite vekk galvaniseringen.

Anders And skrev 1 time siden:

Jeg ville lagt litt ekstra kroner i rykkdempere fra Forsheda, da er man helt sikker på at man får noe som holder. Biltema, Clas Ohlson etc kan være litt både og, etter min erfaring. 

Anders And skrev On 28.5.2024 at 10.08:

Sjaklene der er bannlyst i vår havn, lager ett helvetes spetakkel og sliter på galvaniseringen på utriggerene. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Taskeladden skrev 17 minutter siden:

Sjaklene der er bannlyst i vår havn, lager ett helvetes spetakkel og sliter på galvaniseringen på utriggerene. 

Slik er det i de fleste havner. Men det er jo alltid noen som skal gjøre det "bedre" enn andre. Jeg har spleisede løkker til kryssholtene, og dobbelt halvstikk på tauet på tauet mot ringene på brygga. Samt strekkavlastere, og litt slakk på fortøyningene så båten får bevege seg litt. Har fungert utmerket i allslags vær året rundt i 23 år. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...