kln Startet 27.Mai Del på Facebook Startet 27.Mai Ladet batteriet før båten ble satt til vinterlagring i starten av september i fjor, og båten sto med plusspolen koplet fra. Etter vinterlagring var batteriet såpass utladet at det bare klikket da jeg prøvde å tilte ned motoren etter å ha hentet båten. Er det normalt med såpass mye selvutlading? Kjøpte båten (Finnmaster 62) i fjor sommer, og selger mente batteriet ble byttet i forbindelse med at det ble satt på ny motor, våren 2023 (den gamle motoren ble stjålet). Båten er en 2016-modell, så hvis batteriet ikke ble byttet, er det antakelig fra 2016. Hvis jeg må ha nytt batteri, hva slags batteri skal jeg kjøpe? Sitér dette innlegget Finnmaster 62DC Link to post
Kaskazi Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai Et AGM batteri har normalt liten selvutladning, 1-3 % i måneden, mens et ordinørt blybatteri har 8-10 % selvutladning. Så svaret er, avhengig av batteritypen, at et ordinært blybatteri vil bli ganske tømt hvis du ikke vedlikeholdslader i løpet av vinteren. Et godt egnet startbatteti som leverer tilstrekkelig med startstrøm (CCA) er Optima blue 50 Ah eller 75 Ah. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai Kaskazi skrev for 2 timer siden: mens et ordinørt blybatteri har 8-10 % selvutladning. Så svaret er, avhengig av batteritypen, at et ordinært blybatteri vil bli ganske tømt hvis du ikke vedlikeholdslader i løpet av vinteren. Dette gjelder kun for romtemperatur, og vel så det. En vinterlaging i Norge i garasje/utetemperatur vil i praksis gi ca 5% selvutlading totalt for hele vinteren, som knapt nok er målbart. Dette er jo også en av grunnene til at man aldri skal ta batteriene inn i varmen om det kan unngåes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.