Fjordcruise Startet 28.Mai Del på Facebook Startet 28.Mai Har nettopp kjøpt en båt med 90 hk Honda. Motor er 15 år gammel. Fått service. Når jeg setter den i gir, synes jeg den bråker litt. Mer som et "bang" og slurelyd. Om jeg er sen, er jeg usikker på. Om jeg setter motor i fri går også turtallet opp, ikke kjempehøyt men høyere enn hva det er i gir. Er dette normalt? Vil en ny motor hjelpe på dette eller er det noe med kabler? Min første båt så jeg aner ikke. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 28.Mai Del på Facebook Svart 28.Mai Usikker på hva slags "slurelyd" du sikter til, men giret på det meste av påhengser er "dog clutch"-baserte. Så med en kontant bevegelse på girspaken sier det "dunk" når den går i gir, en langsom bevegelse vil pusse tenner. At tomgangen synker når den går i gir er helt normalt, den har jo plutselig fått litt motstand. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Mai Del på Facebook Svart 28.Mai Fjordcruise skrev 46 minutter siden: Når jeg setter den i gir, synes jeg den bråker litt. Veldig vanskelig å si noe sikkert basert på beskrivelsen. Få en venn/fagmann til å høre sammen med deg og forklare litt. Fjordcruise skrev 48 minutter siden: Om jeg setter motor i fri går også turtallet opp, Det er en mekanisk selvfølge og det skal være slik. Det motsatte kunne tydet på katastrofe... Fjordcruise skrev 50 minutter siden: Min første båt så jeg aner ikke. Alltid smart å spørre når en er i tvil og ikke har veldig mye erfaring selv. Vet jo ikke hvem du har rundt deg men vil absolutt anbefale å få med deg en med masse erfaring som er flink til å forklare, så kan du få mye god info på kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordcruise Svart 29.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai Takk for svar. Slurelyd er kanskje ikke rette ord. Det er mer som et smell og litt risting. kanskje er jeg ikke rask nok. Er usikker. Første båt. https://files.fm/u/uvj2mbh9nw Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 5.Juni Del på Facebook Svart 5.Juni Hva er tomgangen på? Kan ha for høyt turtall på tomgang. Da smeller den i gir. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juni Del på Facebook Svart 6.Juni ut fra videoen så høres det ut som at gasswiren dras på litt slik at turtallet øker når du setter i gir? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 7.Juni Del på Facebook Svart 7.Juni Høres helt normalt ut i mine ører. Min smeller mye mer, men det skyldes nok en litt ustabil tomgang som jeg ikke helt har funnet ut av. Men det er viktig å sette den i gir med en kjapp og bestemt bevegelse, og ikke forsøke å lure den forsiktig i gir. Det er ingen cluch her, bare to hjul som smeller sammen det et går rundt og det andre står stille. Så da blir det lyd, med det er dimensjonert for å tåle litt juling. Heldigvis. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.