cossiewonka Startet 29.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2024 Hei 🙂 Hadde en nokså skremmende opplevelse på tur med familien i helgen. På vei hjem lå vi bak en annen båt på omtrent samme størrelse 28fot+ holdt en fart på 22knop. Jeg merket at båten la seg over til babord litt når jeg dro den opp i plan, og korrigerte det med trimflaps. Men så krysset vi babord aktersjø til båten foran og båten la seg øyeblikklig over på siden og ble liggende der. Jeg tenkte den kom til å rette seg opp igjen, men jeg var nødt til å sakke farten helt av før den gikk tilbake. Var følelse av at vi skulle kullseile. Ikke noe hyggelig opplevelse med barn ombord!😨 Har merket at den har lagt seg over på tidligere tur, også da korrigert med trimflaps. Har forsøkt søke litt på nett, har sett at det er noen båter som kan ha denne tendensen. En som er spesielt nevnt er 32′ Century. Dette har sammenheng med skrog utformingen, propell type og antall motorer. Ref: https://boattest.com/article/why-your-boat-pulls-one-side Vi har en SeaRay Sundancer 26. Med bravo 3X drev. Den har motvendig snurrende propeller og trodde også dette kunne motvirke at propellen drar båten over. Har også lest at jeg kan montere en finne på drevet for å motvirke, men usikker på effekten av det da det virker for meg som kreftene er veldig sterke. Hvorfor skjer det og hva kan jeg gjøre for å motvirke det? Sitér dette innlegget Link to post
HTM Svart 29.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 Hei, jeg har en Benetau Barracuda 7 med utenbordsmotor som også har en tendens til å legge seg mot babord i plan, antar det er grunnet vrimomentet fra propellen (utenbords med enkel propell). Denne båten har i tillegg stort vindfang sideveis og blir da veldig følsom for sidevind som forsterker effekten slik at det til tider har føltes ubehagelig. Jeg installerte et automatisk styrepanel for trimplan fra Mente marine, og det har ihvertfall eliminert problemstillingen for min del. Så lenge dette står i auto kompenserer det greit også for vindpåvirkning. Et annet (dyrere) alternativ kan nok være Zipwake med interceptorer. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 Hvor mye krenging vil du anslå at det var? I grader hvor 0 er rett og 90 er helt på siden? Aggressiv ned-trim i forhold til fart kan få båter til å overplane. Feks om man trenger mye/ fulle trimplan for å få opp i plan, og når farten øker videre, og trimplan/ drevtrim blir over-effektive. Å ri på bølger/ en grad av medsjø vil forsterke dette. Kan bli ubehagelig, men man går nok ikke rundt med mindre man snakker om voldsomme hastigheter og grov feiltrim. Det andre er broaching. Kan skje i grov, skrå medsjø og for mye ned trim bidrar negativt. Blir man liggende i en hekksjø fra en annen båt uten å komme ut kan det bli ganske voldsomt og man må enten vri noe alvorlig mye på rattet eller slakke av. Jeg har vondt for å tro at så stor og anerkjent produsent som sea ray har laget et skrog som oppfører seg så dårlig helt av seg selv. Det tror jeg ville blitt ramaskrik og juridiske problemer "over there". Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fantino Svart 29.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 Ikke uvanlig sak når en krysser feite hekkbølger med for liten vinkel. Det skal ofte mye effekt til for å ‘dra’ seg løs og har en ikke mer å gå på er alternativet å sakke av. Medisinen er å sørge for nok vinkel når en krysser slike hekkbølger, og selvsagt avpasse farten så en ikke får ‘airtime’ på kjøpet Sitér dette innlegget Link to post
cossiewonka Svart 29.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 HTM skrev for 4 timer siden: Jeg installerte et automatisk styrepanel for trimplan fra Mente marine, og det har ihvertfall eliminert problemstillingen for min del. Så lenge dette står i auto kompenserer det greit også for vindpåvirkning. Et annet (dyrere) alternativ kan nok være Zipwake med interceptorer. Æ Ja, da var nok vinden en viktig faktor her også. Er den koblet til en vindsensor? Takk for bra tips. Skal absolutt vurdere et styrepanel! Sitér dette innlegget Link to post
cossiewonka Svart 29.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 sap_2000 skrev for 3 timer siden: Hvor mye krenging vil du anslå at det var? I grader hvor 0 er rett og 90 er helt på siden? Aggressiv ned-trim i forhold til fart kan få båter til å overplane. Feks om man trenger mye/ fulle trimplan for å få opp i plan, og når farten øker videre, og trimplan/ drevtrim blir over-effektive. Å ri på bølger/ en grad av medsjø vil forsterke dette. Kan bli ubehagelig, men man går nok ikke rundt med mindre man snakker om voldsomme hastigheter og grov feiltrim. Det andre er broaching. Kan skje i grov, skrå medsjø og for mye ned trim bidrar negativt. Blir man liggende i en hekksjø fra en annen båt uten å komme ut kan det bli ganske voldsomt og man må enten vri noe alvorlig mye på rattet eller slakke av. Jeg har vondt for å tro at så stor og anerkjent produsent som sea ray har laget et skrog som oppfører seg så dårlig helt av seg selv. Det tror jeg ville blitt ramaskrik og juridiske problemer "over there". Er kjent med broaching, men dette er ikke det. Er nok som du nevner at vi nok fikk airtime i sammen med vind påvirkning. Og liten vinkel da vi traff aktersjøen. Den hellet 50-60 grader. Ville ikke lagt seg så mye over i en naturlig krapp sving heller. Brukte ikke trimplan for å komme opp i plan. Når vi kom opp i plan begynte den å dra over, jeg justerte med babord trimplan og den lå fint lenge helt til vi kom over aktersjøen til båten foran. Jeg burde da sakket ned før jeg krysset. Det er nok mine båtfører skills som blir prøvet her, erkjenner det. Men vil gjerne finne ut av hva jeg kan gjøre annerledes for å unngå at det skjer igjen. Et trim kontrollpanel er kanskje en trygghet? Eller kan det være falsk trygghet? Er ikke sikkert det ville reddet meg ifra den situasjonen uansett? Sitér dette innlegget Link to post
cossiewonka Svart 29.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 Fantino skrev for 1 time siden: Ikke uvanlig sak når en krysser feite hekkbølger med for liten vinkel. Det skal ofte mye effekt til for å ‘dra’ seg løs og har en ikke mer å gå på er alternativet å sakke av. Medisinen er å sørge for nok vinkel når en krysser slike hekkbølger, og selvsagt avpasse farten så en ikke får ‘airtime’ på kjøpet Takk for konkret svar! Skal sørge for det neste gang! 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 29.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 Tror muligens du kjører den for høyt på Trimflaps i utgangspunktet og heller må slippe den ned på andre siden. Båten er rett og slett så høyt i vannet at den ‘faller’ ned mot en av sidene i framkant. For mye løft bak. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 29.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 Hadde samme tendensene med Nor-Dan 780. Monterte Mente Marine som en annen også skriver over, og det løste problemet for oss også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.