Airbag420 Startet 29.Mai Del på Facebook Startet 29.Mai Hei, Trenger lit ekspertise angående en motor, noen som vet hva slags motor dette er ? står i en båt jeg vurderer men eier hadde ikke noe opplysninger om eller motoren, så må forhøre meg her. Et annet spørsmål er at den bråker lit når den går, noe han mente kunde være ventiler og kunde ikke garantere noe som helst om motoren.. Noen som har noen tips eller ide om hva dette kan være ? Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 29.Mai Del på Facebook Svart 29.Mai Det er mercruiser. Tidlig gm blokk før ca 1985. Enten 5 eller 5.7liter. GM305 eller 350 Hvis den har godt som båtmotor hele livet med saltvann kjøling, må du regne med at blokka bare er kast når det blir noe feil med den. Hver dag er bonus. Utvendige deler kan settes over på ny. Kjøp bare hvis du kan skru alt selv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mai Del på Facebook Svart 29.Mai Motoren har hydrauliske løftere, ventiler skal ikke tikke/bråke. Hver dag en bonus -:) Sitér dette innlegget Link to post
cossiewonka Svart 29.Mai Del på Facebook Svart 29.Mai Airbag420 skrev for 2 timer siden: Mercruiser 5 eller 5.7 ja. Er motorkode bak på blokka, på styrbord side, på babord side finner du produksjons land. Sannsynligvis Mexico. Vippearmene kan være "løse". Det vil isåfall resultere i klapping og variert løft på ventiler. Som også vil resultere i ujevn gange, ytterste også resultere i at motor ikke vil starte. Pga for lite kompresjon. Låsemutterne til vippearmene er ovale for å låses på vippearmpinnen. Men ved mye varme og slitasje kan disse løsne. Og bør byttes. Må også justeres etter tenningsrekkefølge. Men for blokka sin del er den nok på overtid om den har gått hele sitt liv i saltvann. Levetid på en sånn med saltvanns kjøling er ca 10år. Men den gamle min har gått i 22år, bygget opp ny, men ikke pga dårlig blokk, men dårlig riser som forårsaket varmskjæring av sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mai Del på Facebook Svart 29.Mai Om muttrene som holder vippearmene nede løsner, så er det en hobbymekaniker som har vært og skrudd. Dette er motorer som går som dampmaskiner noen hundretusen kilometer som bilmotorer. Det er i hovedsak to blemmer hobbymekanikere gjør, det er å montere støtstengene feil vei. Og det er å klusse med registerkjedet, i den kontekst at det er satt inn et dårlig ettermarkedkjede. Jeg har vært borti kjeder som har strukket seg så mye at det var umulig å justere tenningen. Disse to nevte gir, kort sagt, dårlig motorgange og ventilrakling. Til vanlig greier man ikke å kjøre en båtmotor av denne typen så lenge/langt som en bilmotor. Det er gjerne rusten som tar knekken på dem. Vi kalte disse motorene for 'engangsmotorer', nemlig bruk og kast. Og har den ikke 'marint tenningsanlegg', starter og dynamo, så er de nokså farlige om det er bensindamp til stede. Personlig ville jeg ansett båten som kjøp uten motor. Trukket av kostnaden med å skrote motoren som sitter der nå. Sitér dette innlegget Link to post
Airbag420 Svart 29.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai bmwmaxi skrev for 2 timer siden: Det er mercruiser. Tidlig gm blokk før ca 1985. Enten 5 eller 5.7liter. GM305 eller 350 Hvis den har godt som båtmotor hele livet med saltvann kjøling, må du regne med at blokka bare er kast når det blir noe feil med den. Hver dag er bonus. Utvendige deler kan settes over på ny. Kjøp bare hvis du kan skru alt selv. Takk for godt svar. hun vært i salt vann i 4 år, stått i en bil innen det ble jeg sagt. Høres ut som det finnes bedre motorer og bruke Sitér dette innlegget Link to post
Airbag420 Svart 29.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai Hulda skrev for 2 timer siden: Motoren har hydrauliske løftere, ventiler skal ikke tikke/bråke. Hver dag en bonus -:) Takk for svar Hulda. :D Bonus motor Sitér dette innlegget Link to post
Airbag420 Svart 29.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai cossiewonka skrev for 1 time siden: Mercruiser 5 eller 5.7 ja. Er motorkode bak på blokka, på styrbord side, på babord side finner du produksjons land. Sannsynligvis Mexico. Vippearmene kan være "løse". Det vil isåfall resultere i klapping og variert løft på ventiler. Som også vil resultere i ujevn gange, ytterste også resultere i at motor ikke vil starte. Pga for lite kompresjon. Låsemutterne til vippearmene er ovale for å låses på vippearmpinnen. Men ved mye varme og slitasje kan disse løsne. Og bør byttes. Må også justeres etter tenningsrekkefølge. Men for blokka sin del er den nok på overtid om den har gått hele sitt liv i saltvann. Levetid på en sånn med saltvanns kjøling er ca 10år. Men den gamle min har gått i 22år, bygget opp ny, men ikke pga dårlig blokk, men dårlig riser som forårsaket varmskjæring av sylinder. Hei, kun godt 4 år i sjøvann, ble henter ut av en bil fikk jeg greie på i stad via selger.. Tror jeg står over dette kjøpe da ABESLUT alle her inne ikke hadde noe særlig godt og si om den motoren.. Kan skru midels okej, men har skrud lite på amerikansk motor og aldrig på V8 Sitér dette innlegget Link to post
Airbag420 Svart 29.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai Hulda skrev 1 time siden: Om muttrene som holder vippearmene nede løsner, så er det en hobbymekaniker som har vært og skrudd. Dette er motorer som går som dampmaskiner noen hundretusen kilometer som bilmotorer. Det er i hovedsak to blemmer hobbymekanikere gjør, det er å montere støtstengene feil vei. Og det er å klusse med registerkjedet, i den kontekst at det er satt inn et dårlig ettermarkedkjede. Jeg har vært borti kjeder som har strukket seg så mye at det var umulig å justere tenningen. Disse to nevte gir, kort sagt, dårlig motorgange og ventilrakling. Til vanlig greier man ikke å kjøre en båtmotor av denne typen så lenge/langt som en bilmotor. Det er gjerne rusten som tar knekken på dem. Vi kalte disse motorene for 'engangsmotorer', nemlig bruk og kast. Og har den ikke 'marint tenningsanlegg', starter og dynamo, så er de nokså farlige om det er bensindamp til stede. Personlig ville jeg ansett båten som kjøp uten motor. Trukket av kostnaden med å skrote motoren som sitter der nå. Takk for din expertise her, ja blir nok et nytt regnestykke og heller regne opp med ny motor samt montering, er jo en kostnad rundt dette også. Kanskje ikke så lønnsomt lenger da. Ble ikke solgt på den marine tenningsanlegg, ønsker selvsagt ikke noe båt brann om bord.. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 29.Mai Del på Facebook Svart 29.Mai Airbag420 skrev for 1 time siden: Hei, kun godt 4 år i sjøvann, ble henter ut av en bil fikk jeg greie på i stad via selger.. Tror jeg står over dette kjøpe da ABESLUT alle her inne ikke hadde noe særlig godt og si om den motoren.. ville tro denne motoren er verdens mest solgte motor og normalt en meget god motor som er rimelig å erstatte og billige deler. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 30.Mai Del på Facebook Svart 30.Mai Her er vi inne på noe jeg kan. Har hatt Chevrolet smallblock i både bil og båt. Først er den kjørt som bilmotor. da har den levd et hardt liv. det er en del år siden at sbc motorene ble oppgradert. og uti fra ventildekslene dine, er dette en motor fra før 1986. I 1987 fikk de ventildeksler med senterbolt. Dette kan være en gammel cratemotor, men jeg har mine tvil. Deretter har den fått lov til å bli en båtmotor. Det er i seg selv ikke noe negativt, men jeg tror ikke de har byttet kammen på den. Det er en viss forskjell på en marinekam, og kammen som brukes i en bil. Det ser ikke ut til at det er byttet vannpumpe, hvilket betyr at den kjører med alminnelig stål i pumpen. etter 4 år i saltvann, er pumpen klar for bytte. Hadde jeg skulle kjøpe denne båten, måtte jeg ha fratrekk for motoren, da den kort fortalt, kjører på overtid. En ny "longblock" koster snaue 45.000 hvis du kan skru selv. (www.minges.no) Skal du ha et verksted til å montere, legger du til 30-60K En "longblock" flytter du over alt selv, og bytter til en ny marinekam, ny marine vannpumpe. Dynamo, og starter. vil også anbefale å bytte til HEI fordeler, da slipper du veldig mye tullball med justering av tenning. Deretter må kammen kjøres inn, dette er de verste og mest nervepirrende minuttene i enhver motorbyggers karriere. Hvis du har gjort alt dette, så bytter du også eksos og risere, da dette er forbruksvare. Levetid i saltvann er ca 5 år alt etter det er bonus. (Min motor tok kvelden på grunn av korrosjon i eksosmanifolden, og fikk vanninntrenging i sylinderen) Når du først har kommet dit, så har du ca 80.000 i motoren. og ca 10 år med moro. Oppgraderer du til en rullekam, legger du på ca 5000 ekstra på kambytte, men du slipper innkjøringen. Som min kone har skjønt, "Båt er moro, men dyrt." Vi har brukt 8K + på bensin i år allerede. og det blir ikke mindre ut over sommeren. På et tidspunkt bytter vi sikkert til en dieselmotor, men som det er nå, så fungerer motoren som bare det, og vi koser oss. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 31.Mai Del på Facebook Svart 31.Mai Hvis det er en bilmotor med saltvanns kjøling og det ikke ble byttet til marine/rustfrie toppakning og brasse blende lokk på blokka, så er det bare og brette opp ermene og sette i gang. Sverger til de motorene selv da de er nesten gratis og skru på og overhale. Men minste krav lukket kjøle system. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.