Jump to content

HR 440SC + Tohatsu MFS30C - propell riktig?


ko-stens

Recommended Posts

Vanskelig å lage en overskrift som sier mer, så får skrive en haug her...

 

Saken er at jeg har en HR 440SC (2009) med en Tohatsu MFS30C (2022 - ny 2023) på hekken. Den fungerer ypperlig, men det er noen detaljer jeg gjerne skulle gjort noe med. 

 

Båten er altså en 14,5-foter (445 cm). Tyngden er oppgitt til 310 kg. Helt standard skjærgårdsjeep (veldig fornøyd med den!). Bredden er 188 cm, om det har noe å si. Motoren er altså en moderne 4-takter med innsprøytning. Veldig fornøyd med den og. Starter lett, går pent og akselererer godt, selv om den altså kanskje er litt veik for de store prestasjonene. Den har turtallsområde på fra 5250 til 6250 o/min. På maks fart ligger den på drøye 6 100 o/min, målt med en slik liten tass av en time-/turteller jeg har montert på motoren på tennpluggkabelen (originalinstrumenter var ekstrautstyr).

 

Båten brukes stort sett til dorging, og tanken er ellers å futte litt rundt på Mjøsa til fritidsbruk ellers, samtidig som den brukes en gang eller to i året på vestlandskysten til lett havfiske om været ikke er for gæli.

 

Dorgefarten jeg ligger på, på Mjøsa, er fra ca 1,8 til 2,8 knop, alt etter vanntemperatur. Toppfarten er på ca 23 knop (24 målt i saltvann). Synes kanskje båten er litt treg å få i plan. Jeg må tilte motoren helt inn for så å tilte den gradvis ut etter hvert som farten går opp. Her ville nok en 50-hester være mye kjappere. Men går det an å justere litt på dette her ved hjelp av annen propell?

 

En annen ting er at dorgehastigheten på laveste turtall er helt nede i ca 1,4 knop. Nå er det trollingfunksjon på motoren, så om jeg trykker inn tenningsnøkkelen, går turtallet opp ca 50 o/min. Jeg må opp ett hakk for å få ca 1,7 - 1,8 knop. Videre går den til ca 2,5 - 2,6 knop uten at jeg trenger å røre gasshåndtaket. Kjekt det, men jeg skulle gjerne startet på ca 1,7 - 1,8 knop og endt på ca 2,8 knop. Går det an å justere med annen propell? Trollingmode'n på motoren er for øvrig fiklete. Klarer ikke helt å lære meg den. Plutselig piper det, og motoren øker mer enn jeg vil, så blir det trykking i hytt og pine for til slutt å få farten tilbake igjen. Kanskje jeg bør åpne instruksjonsboka en gang til... 

 

Jeg må innrømme jeg er usikker på propellen jeg har på. Mener den er 9,8" i diameter og 11" i stigning. Akkurat nå ligger båten i havna, så det er litt leit å finne det ut sånn uten videre, men jeg er rimelig sikker på det. Hva kan jeg evt gå for? Er usikker på om jeg evt trenger lavere eller høyere stigning (kan lite om propell) Kan evt en stålpropell gjøre noe med det her, eller det bare å kaste penger ut vinduet på en såpass liten motor?

 

Om jeg finner en propell som øker dorgehastigheten litt, hva da med toppfarten? Vil den også gå opp? Synes ikke 23 knop er mer enn passe slik det er nå, så har ikke lyst å gå ned heller. 

 

Om det blir til at jeg bytter propell, vil jeg helst slippe å få for høy dorgefart (eller enda lavere) i hvert fall. Om båten går 22,5 eller 23,5 knop i stedet for 23 blank spiller mindre rolle, selv om jeg helst vil beholde farten jeg allerede har.

 

Fra instruksjonboka:

PROPELLER TABLE ENOM00111-0 Use a genuine propeller. A propeller must be selected so that the engine RPM measured at wide open throttle while cruising is within the recommended range. 30 : 5250–6250 min-1 (rpm)

 

Propeller Size (Diameter × pitch) in.

Light boats 14 9.9 × 14.2 

DS13 9.6 × 13 244 × 330

DS12 9.8 × 12 249 × 305

DS11 9.8 × 11 249 × 279

DS10 9.72 × 10 247 × 254

DS9 9.72 × 9 247 × 229

Heavy boats 8 10.2 × 8.3 260 × 210

 

Problemet her er at jeg ikke vet om båten min er på skalaen fra lett til tung. Vekta er nok kanskje omkring 430 kg med meg, full tank og fiskeutstyr og litt til. Regner kanskje med at den er sånn midt i mellom. Hvor stor forskjell er det gjerne feks mellom 9,8"x11" og 9,8"x12"? Hva med stålpropell, om jeg får tak i det, hva slags størrelse og stigning burde den i så fall ha?

 

Det billigste, og kanskje det beste, er selvsagt å bare fortsette med det jeg har og godta at jeg bare har 30 og ikke 50 hk på hekken (vet jo ikke om den ville gjort det annerledes i dorgefart heller!) og at propellen faktisk er den som passer best til min båt og mitt bruk! Men om en ørliten forskjell på stigningen ville gjort det litt bedre...

Link to post

det at du får 6100 på topp tilsier i mitt hode at propellen passer ganske bra til båten. 
Økning til feks 12" stigning vil muligens gi litt mer fart med lett lastet båt, men kan fort bli dårligere fart med last.  Motoren vll ikke orke like mye.  Aks vil bli slappere med mer stigning også.  
Stål anser jeg som bortkastede penger til dette bruket, det kommer mer til sin rett i høyere hastigheter 

Men uansett greit å ha en reservepropell , tenker da kunne det vært interessant å forsøkt noe med annen stigning, evt annen utforming. 
Feks en spitfire 4 blader, men her er den bare i 9,3x11 og 9,3x 9,5 :
https://www.mercurydelar.se/privat/propellrar/spitfire

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takker for svar! Jeg tenkte nesten jeg ville få et slikt svar, men det er greit å få det bekreftet. Blir nok ikke noe kjøp av noe annet. Husker jeg hadde en Mercury F9,9 hvor jeg satte på en propell med litt større stigning. Det var ingen god idè på alujolla engang. Alt ble slappere der, men det var også en forgassermotor som i utgangspunktet ikke var så himla sprek. Tyngre i plan, og ikke futt nok til å gi økt toppfart heller.

 

Skal nok ikke mye til før det blir slik med litt større stigning på 30'en på denne båten heller, tenker jeg. 

 

Får spare til 50-hester! :-) 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...