Jump to content

Seilbåt - Slepe 40kg jolle vs 200kg jolle


bjorngb

Recommended Posts

Har en 43fot seilbåt med selvslående fokk. Frem til nå har vi hatt en jolle på slep og lagt denne på dekk når vi legger båten i havn etter tur - 8hk blir hengt på hekken etter bruk.  Stort sett fungert greit, men for å plane med 2+ ombord og slippe å ha båten på dekk tenker jeg på å bytte til en litt større rib med større motor. 
 

Hvor stor forskjell er det å slepe en rib med motor (200kg) vs en lett rib (40kg) bak en seilbåt? 
 

Når vi seiler lengre strekk vil vi nok fortsatt ha den mindre rib’en og 8hk på hekken/pakket under bommen. 

Link to post

På korte turer har jeg begynt å ta med min askeladden 455 med 50 hk. Går ganske greit å slepe. Mister jo selvsagt en del fart. Men med seilbåt har vi det jo ikke travelt:giggle:

Når jeg skal til brygge, så fendrer jeg den på siden. Motsatt av hva jeg skal inntil. Går egentlig ganske greit. 👍

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Litt av grunnen til jeg vurderer dette er å kunne ha en jolle som er litt mer attraktiv for guttene på 16 og 12, samt få hele familien på 4 i plan. Det blir evt en så kraftig motor at den blir hengende på jollen uansett. Dersom vi vet det ikke blir behov for jolle en helg og vi kun skal seile, kan jollen bli liggende i hjemmehavn. Enig u at det ikke er noe fordel å slepe jolle uansett. Hvis det er fint vær tenker jeg at jeg ikke må slepe jolle uansett - en eller begge av guttene tar nok hånd av den :-)

Link to post

Jeg har drevet med mye slep av jolle opp gjennom tidene, jeg har trolig langt flere nautiske mil bak meg med jolle på slep enn uten.  Det er mye styr med jolle på slep og man mister noe fart, men om den veier 40kg eller 200kg tror jeg ikke spiller så veldig stor rolle.

 

Forrige jolle var en Highfield classic 310 med 25 hk motor (ny, firetakters).  Slepbar, det var ikke noe jeg vurderte å prøve å stue vekk eller henge i en underdimensjonert daviter.  Totalvekt anslår jeg til 120 kg.  Den var kraftig nok til å ta med mesteparten av familien i plan så lenge vekta ble litt balansert (barna var 4, 10, 12 da, om jeg husker riktig - pluss to voksne.  Jeg minnes det ble litt styr da vi fikk motvind og bølger og alle ville sitte lengst mulig bak i jolla for å bli minst mulig våt.  Også, mye styr å slepe den opp på land ved landing på en sandstrand.  Behov for bunnstoff eller ganske frekvent rengjøring, da den blir liggende i vannet "hele tiden").

 

Det er selvfølgelig mer styr å slepe en jolle.  Det er essensielt å ha flytetau for sleping, det må være tilstrekkelig robust og tilstrekkelig langt, og man må ordne en Y-splitt og slepe jolla etter slepekroker på styrbord/babord side, det blir bare tull dersom man prøver å slepe jolla etter ett festepunkt i baugen.  Man må huske på å løfte motoren opp før man forlater havn, og huske på å trekke inn tauet før man ankommer havn (samt før man bakker når "kjører inn" anker).  Jolletau i propeller på moderskip har vært en gjentagende greie.  Jolla må tømmes skikkelig, og ting som årer, tofte, bensintank, etc bør sikres godt.  Jolla blir fylt opp med vann, så det er essensielt å ha en åpen ventil for selvlensing, det er også noe man må huske på før man legger avgårde.  Jeg forsøkte å installere en GPS-tracker og et batteri i jolla, men det var vanskelig å holde det tørt, selv HF310CL'en kom med et rom for bensintank og batteri.  (låsen på dette rommet gikk i stykker etter bare måneder etter innkjøp). 

 

Jeg har opplevd at lettere joller har blitt løftet opp av vannet og slengt opp-ned ved et vindkast, men aldri med en RIB med motor.

 

Med langt nok tau har det vært problemfritt å slepe jolla i allslags vær, bortsett fra medvind og store nok bølger.  Det er en klassiker at jolla "lever sitt eget liv" i nedoverbakkene,  Plutselig ligger jolla helt stille, sideveis i vannet et stykke bak med slakt slepetau, da blir det et rykk når tauet plutselig blir stramt.  Rykkdemper og langt nok tau hjelper på her - men jeg erfarte ved et par anledninger at jolla snudde seg 180 grader rundt i nedoverbakken, slepetauet hektet seg fast i påhengsmotor, jolla ble trukket baklengs gjennom sjøen og ble fylt opp med vann.  Jeg kan ikke se noen måte å unngå dette på annet enn å sørge for noen meter med elastisitet i slepeopplegget (bytte flytetau med blytau, kanskje?)

 

På en kryssing løftet vi motoren opp på moderskipet, men lemnet igjen et batteri i baugen - det medførte at jolla ble ganske ubalansert under slep og jaget en del frem og tilbake.

 

Jeg har to ganger mistet slepejolle under røffe forhold.  Den ene gangen skyldtes det bruk av dobbel halvstikk uten noe form for stoppeknute.  Den andre gangen en kombinasjon av for tynne slepetau, det at jolla snudde seg 180 grader i sjøen, samt et reserve "sikringstau" som bare var sikret med dobbelt halvstikk (veldig ergelig).

 

Som nevnt i en annen tråd, en jolle som kan plane åpner for mange muligheter man ikke har med en ikke-planende jolle.  Personlig ser jeg ikke helt vitsen i å ha en tung påhengsmotor om den ikke er i stand til å få jolla opp i plan.  Å basere seg på sleping av en jolle som ikke planer, det er helt ut for min del.  Den jolleløsningen jeg har nå er kun med årer, og jolla er såpass lettvekt at jeg alene greier å løfte den opp på dekk (og er relativt rask å tømme/fylle for luft, så når den ikke er i bruk er den tømt for luft og stuet unna, på toppen av daviter).  Jeg har ingen umiddelbare planer om å kaste masse penger etter en ny planende jolle som gir meg masse hodebry ifbm sleping, men behovet er der, det er et savn å ikke ha mulighet til å hoppe i en jolle og få unnagjort ærender i planfart..

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...