Jump to content

Da ble det tømmeforbud i Oslofjorden


nomen

Recommended Posts

Her kan man lese at galskapen er komplett.

 

Legg merke til arrogansen fra ministeren, det er til å bli kvalm av.

 

Følger spent med på hva bøtesatsen for tømming i sjø blir, må få lagt det inn i båtbudsjettet.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det blir dyrt for VEAS. Om jeg skal ut med 1000 kr for 40 liter, da blir det dyrt med overløp fra Lysaker hver gang det regner, da er det tusenvis av kubikkmeter som går ut. Og ikke bare innenfor Drøbaksundet. Tømmeforbud også utenfor Jomfruland….

Link to post
Share on other sites

Da gikk det jo som det måtte gå... ren symbolpolitikk med svært beskjeden nytteverdi.

 

Hvor mye nitrogen slipper alle småbåter ut i Oslofjorden til sammen? I forhold til Chemring Nobel sine 20.7 tonn? Og ikke minst i forhold til landbruket?

 

Det er bare et par mnd siden Chemring Nobel fikk utvidet utslippstillatelsen til 200 tonn...

 

Som vanlig er de de små som skal tas mens de store slipper unna...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Slikt fører bare til en forakt for myndighetene,  dårligere samvittighet og at utslippet ikke går ned.

 

43 anlegg i hele området fra Kragerø, inn til Oslo og ned til Østfold... Hvis alle fungerer. 

 

Jeg ville tømme min septik i tank, men har ingen tømmestasjoner her jeg bor. Måtte gå ca 1 time med båt til den ene. Den var i ustand. Så ca 1,5 timer til den andre. Den var stengt.

 

Nå bor jeg rett på utsiden av den forbudssonen, men går jeg inn i den så tømmer jeg nok septik som før.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 17 minutter siden:

Slikt fører bare til en forakt for myndighetene,  dårligere samvittighet og at utslippet ikke går ned.

Forakt ja, men samvittigheten blir den samme.

 

Grand Banks jr skrev 17 minutter siden:

 

43 anlegg i hele området fra Kragerø, inn til Oslo og ned til Østfold... Hvis alle fungerer. 

Den i Langesund fungerte ikke på søndag, men den har fungert feilfritt for meg i de 5-6 årene jeg har brukt den.

Risør har fjernet sin pumpe:eek:

Og den ved Hagefjorden virket veldig dårlig når jeg brukte den ifjor, brukt ca 1 time på å suge ut 100 l.

 

 

Jeg bruker den i Langesund hver gang jeg her vært på tur hvor den blir passert på hjemveien, men det er fordi det aldri er kø der. Den dagen jeg kommer som nummer 3-4 i tømmekøen, blir det alternativ tømming.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 34 minutter siden:

Den i Langesund fungerte ikke på søndag,

Regner med at du ringte og sa i fra.

en gang de siste åra at den ikke virket, ringte og det kom en og fikset den 15 min venting  var ok. han måtte ut i båt.

 

På tide forbudet kom her og  som siste ut av våre naboland, det tok bare15 år å utrede det her. Sverige var klar i 2015.

 

Synes den danske modeller  er fin fungerer hver gang jeg har testet den.

""Ikke alle danske havne har faciliteter til tømning af bådens holdingtanke (opdateret 2020). Ikke desto mindre har du som sejler krav på at kunne få tømt din holdingtank på havnen, fx af en slamsuger. Udgiften til tømningen skal afholdes af havnen.""

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ironien i dette er vel at de fleste tømmestasjoner langs Oslofjorden går til et renseanlegg som ikke fjerner nitrogen i kloakken. Så etter at kloakken har hatt en reise gjennom "renseanlegg" så kommer den tilbake i fjorden "urenset".

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 19 minutter siden:

På tide forbudet kom her og  som siste ut av våre naboland, det tok bare15 år å utrede det her. Sverige var klar i 2015.

 

Jo da, men brukes tømmestasjonene i Sverige? Vi ferierer jo hvert år på den svenske vestkysten, men det hører med til unntakene at vi ser noen bruke disse stasjonene i gjestehavnene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Lars H. said:

 

Jo da, men brukes tømmestasjonene i Sverige? Vi ferierer jo hvert år på den svenske vestkysten, men det hører med til unntakene at vi ser noen bruke disse stasjonene i gjestehavnene.

 

Samme erfaring her. Prøvde den stasjonen i Skärhamn en gang. Tror det var i 2022. Det ble med den ene gangen. Brukte mer tid på å vaske septikrester fra båten og meg selv. Forøvrig var vi de eneste som prøvde tømmingen der, så ingen andre til tross for mye båter inn og ut. Klimaministeren kan klappe seg på skuldra over gjennomslag for en lov som kun gjør båtfolk til lovbrytere. 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, nomen said:

Her kan man lese at galskapen er komplett.

 

Legg merke til arrogansen fra ministeren, det er til å bli kvalm av.

 

Man skal selvfølgelig ikke utelukke at ministeren har rett og jeg tar feil, men jeg har absolutt null tiltro til denne påstanden:

 

Quote

–  Det finnes allerede 43 mottaksanlegg for fritidsbåter rundt fjorden i dag. Kommunene og havneansvarlige har plikt til å sørge for et tilstrekkelig tilbud, og de står fritt til å finansiere bruken helt eller delvis gjennom brukerfinansiering eller over eget budsjett. Jeg er trygg på at de vil følge opp tømmetilbudet fremover, sier klima- og miljøministeren.

Det er lite rettferdig ovenfor innbyggere i kystkommuner at de skal bære denne byrden gjennom kommunale avgifter, og det er helt urealistisk å tro at noe form for finansiering vha brukerbetaling vil fungere.  Slik situasjonen er, så har jeg inntrykk av at båtfolk flest tømmer til sjø, også i land hvor det allerede er innført forbud, selv når pumpene er gratis i bruk.  Det vil være svært få som vil besøke pumper hvor man i tillegg til arbeidet med å besøke pumpen, fortøye, utføre pumping og forlate også skal måtte betale for besøket.  Når kostnaden med å ha en tømmestasjon skal fordeles på "svært få", så blir prisen pr besøk høy, noe som igjen har en selvforsterkende effekt.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 3 minutter siden:

Det vil være svært få som vil besøke pumper hvor man i tillegg til arbeidet med å besøke pumpen, fortøye, utføre pumping og forlate også skal måtte betale for besøket.

 

Kanskje motsatt? Man fikk utbetalt en bonus for å påta seg denne (grise)jobben? :newyearsign:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det faktisk krav til kommuner og havner at de skal legge opp til faste stasjoner eller tilsier forskriftene at kommuner og havner skal tilby "mulighet for tømming"?  For det siste kravet det kan tilfredstilles på enhver kaiplass som er solid nok til at det er mulig å komme til med en tankbil.  Dette har jeg fått tilbud om både i Hellas og i Tyrkia.  Da har man en brukerfinansiert løsning som ikke koster noe for kommunen, men som i praksis selvfølgelig blir for dyrt for "allminnelig småbåtfolk".

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Lars H. said:

Ja, å tilkalle tankbil for å tømme min 45 liters tank blir vel litt overkil?

 

Veldig.  Men kan hende at dette allikevel er nok for å tilfredstille et krav om at kommunen må kunne tilby mulighet for tømming.

 

Har man mange som skal tømme, så kan det kanskje ha noe for seg med en "mobil midlertidig tømmestasjon" i form av en sugebil som er utplassert et bestemt sted hver søndag mellom kl 17-19, men igjen ... hvem skal betale for noe slikt, jeg tror fortsatt meget bestemt at betalingsviljen for noe slikt er svært, svært lav.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 1 time siden:

På tide forbudet kom her og  som siste ut av våre naboland, det tok bare15 år å utrede det her. Sverige var klar i 2015.

Nå gjelder jo dette forbudet bare Oslofjorden med tilgrensende kystområder, men her i Kristiansand er det ikke noe problem med kloakkutslipp. Ikke I følge kommunen i fall.  For et par år siden ble det brudd på et rør med urenset kloakk fra en hel bydel. Dette rant ut i Otra et par tre hundre meter før elvemunningen og fulgte så strømmen utover i byfjorden. Det var helt uproblematisk for miljøet i elva og havet i følge de ansvarlige i kommunen. Jeg tipper mengden på dette de tre-fire dagene det holdt på, var mer enn hele lystbåtflåten i kommunen slipper ut i løpet av en sesong eller to.

 

Link to post
Share on other sites

Og når/hvis man benytter en tømmestasjon, hvor blir det til slutt av dritten . . . ? Ifølge en rapport er problemene hovedsakelig relatert til utslipp fra jordbruket og fra KLOAKKRENSEANLEGG.

 

Jeg tør nesten ikke ikke nevne det, men det neste blir sikkert tvungen registrering, båtskatt og miljøgebyr. Gebyrer er jo den nye skatten . .

 

Men noe positvt kan også meldes. Vi som bor på Romeriket har observert at det så og si var helt slutt på høstpløing i fjor. Nå vil jeg følge spent med på om man etter hvert kan observere bedringer i små bekker og vassdrag, som før var fulle av liv og som etter hvert har vært fullstendig døde.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, NilsPils said:

men det neste blir sikkert tvungen registrering, båtskatt og miljøgebyr. Gebyrer er jo den nye skatten . .

Jeg har nevnt det mange ganger før - vi er i grunnen veldig frie og heldige til sjøs i Norge, eksempelvis kan ethvert barn snekre samme en flåte og putte på en 9.9 hk påhengsmotor, og den eneste relevante myndigheten dette må godkjennes hos er barnas foreldre. Er man over 16, så er alt som kreves før man kan seile en 14.99-meters båt på jordomseiling om så, en enkel teorieksamen.

 

Noe slikt er, såvidt jeg har forstått, utenkelig i de fleste andre land, og også helt utenkelig på landeveien. I andre land har man ulike sertifikater for seiling på innsjø vs offshore og whatnot, krav til hvor mange nautiske mil man har sovet ombord i en seilbåt før man kan få sertifikat, etc.

 

Vil den norske friheten vare? Jeg har mine tvil, det er alt for mange båter i Norge nå, alt for mange "råkjørere" i alt for raske båter, og alt for mange hensatte synkeferdige vrak hvor eier ikke har intensjoner om å betale havneleie, etc. Det finnes ingen saklige argumenter mot f.eks. et offentlig obligatorisk båtregister. Jeg er allikevel veldig imot idéen. Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner (jeg hadde ingen kjennskap til at dette var et Willoch-sitat)

 

(Edit: første kjente bruk av sitatet er av Saint Bernard av Clairvaux, han levde på 11-hundretallet. Jeg tviler ikke på at Willoch også har nevnt disse ordene)

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 3 timer siden:

 

Jo da, men brukes tømmestasjonene i Sverige? Vi ferierer jo hvert år på den svenske vestkysten, men det hører med til unntakene at vi ser noen bruke disse stasjonene i gjestehavnene.

Husk at det viktigste ikke er effekten, men intensjonen, når man driver med symbolpolitik.. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 7 timer siden:

Man fikk utbetalt en bonus for å påta seg denne (grise)jobben?

Grisejobb??

jeg skrur slangen fast i dekksforskruvning åpner kiken går på land og starter pumpen
Det blir ikke søl da.

Tilslutt så spyler jeg noen liter vann ned i dekksslangen.

Men en må lese bruksanvisningen de  de er sjelden like.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Veldig gledelig! For fjorden selvsagt men også for oss båteier i Oslofjorden. Vi har alt å tjene på forbudet. Det motsatte ville gitt oss et kjedelig omdømme blant majoritetsbefolkningen, noe vi ikke trenger når feks spørsmål om båtplasser vs bading kommer opp..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...