Jump to content

Ny ulykke


Ingar

Recommended Posts

Nattseilas krever både øvelse og oppmerksomhet, og skjer det med høye hastigheter, da krever det helt ekstrem oppmerksomhet   -   noe som dessverre ikke er forenlig med promille.

 

Denne gangen gikk det heldigvis forholdsvis bra, men det er jo også tidlig i sesongen.....

 

For meg er slike historier enda et argument for et visst minstekrav med hensyn til obligatorisk båtføreropplæring. I løpet av et 25 timers båtførerkurs får man i det minste noen begreper om forsiktighet til sjøs og en viss innsikt i hvilke utfordringer man står overfor ved nattseilas.

 

Jeg tror selvfølgelig ikke at obligatorisk opplæring er helt avgjørende  -  se bare hva som skjer på landeveien  -  men hvis opplæringen kunne bidra til å unngå noen ulykker og spare noen få liv, så ville det etter mitt syn være et skritt i riktig retning.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

God morgen Lotus,

 

Kort sagt så tror jeg at det har mest med holdninger og respekt for visse fysiske lover å gjøre  -  og i begge disse sammenhenger kan opplæring være et bidrag. I noen tilfeller kan det sogar være akkurat "det lille ekstra" som skiller mellom liv og død.....

 

God morgen til deg også Ingar,

 

Ja Sleipnerulykken er et skrekkens eksempel på en lang rekke uheldige omstendigheter som førte til en grusom slutt. Men hvis vi samtidig tenker på at strekningen Stavanger - Bergen - Stavanger, som disse fartøyene går 2 - 3 ganger hver dag året rundt   -   den er lengre enn svært mange lystbåter går i løpet av et helt år  -  da får man et mer balansert bilde.

 

Etter å ha drevet med båtføreropplæring i et halvsnes år har jeg sett ganske mange a-ha-opplevelser, hos tildels erfarne båtfolk, og jeg er overbevist om at en god båtføreropplæring kan bidra til å høyne sikkerheten.

 

Det er nok denne sammenhengen også forsikringsselskapene har merket seg, i og med at de gir tildels betydelige rabatter til båteiere som kan dokumentere et minstemål av maritim opplæring.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei Poseidon  :cheers:

Jeg gir min fulle tilslutning til dine synspunkter! Nettopp derfor har KNBF samarbeidet med Internettforlaget om å legge teorien til Båtførerprøven ut på nettet (linken ligger på www.knbf.no). Det er også positivt at Sjøfartsdirektoratet nå har gjort det mulig å avlegge eksamen på PC på mer enn 400 teststeder over hele Norge (se www.sjovett.no) Det er også viktig å understreke betydningen av å gå på kurs. Dette gjelder ikke bare uerfarne båtførere!

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Tilbake etter en nydelig dag på sjøen.

Jeg er enig med deg Poseidon. Opplæring er absolutt av det gode. Jeg er også for obligatorisk båtførerprøve. Hos enkelte er det imidlertid vanntette skott. De tar ikke til seg det minste. Gjør som de vil. Kjører som de vil. Lappen eller ikke lappen. Det eneste som hjelper er frykten for å bli tatt. Er den stor, begrenser de seg en smule. Å prate holdninger med noen som ikke ønsker den minste grad av holdninger er heller ikke lett. På den annen side er de aller fleste båtfolk ganske fornuftige og nogenlunde hensynsfulle. Du ser aldri de største bøllene på et kurs. Det går like fort uten kurs.

 

Lotus

Link to post

Lapp eller ikke lapp. Er det ikke slik at de aller fleste ulykker skjer i forbindelse med stor fart? Jeg har ingen lettvinte løsninger å komme med, men synes det er helt vanvittig at hvem som helst over 16 år kan legge ut med en båt som går i f.eks 70 knop, uten noen form for opplæring.

 

Å kjøre båt i høy hastighet krever ferdigheter, og kan sammenlignes med å kjøre fort med en stor motorsykkel. Ting skjer fort, og man må ha  innøvd en viss reaksjonsevne. Skal man ha lappen hjelper det derfor ikke så mye med teorikurs for denne typen båter. Man må også ha praktisk opplæring / kjøretimer.

 

Prøvde en goldfish 28 RIB i fjor, og heldigvis kjenner jeg mine begrensninger. Da jeg kom over 40 knop følte jeg det på kroppen at her gikk grensa for hva jeg hadde full kontroll over.  Får den samme følelsen i kroppen som når jeg passerer 160 på motorsykkel.

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg tror det hevet over enhver tvil; skal man føre en båt som gjør stor fart, kreves det gode kunnskaper, en god porsjon erfaringer og ikke minst gode holdninger, vi tar med selvinnsikt også, om egne begrensninger jfr. Lasse.

 

Jeg skal ikke ta opp igjen debatten om velstand vs ulykker (fikk litt pepper for den  :lol:), men kun si meg enig i at det er utrolig at det i regel-Norge er tillatt å kjøpe en båt som gjør godt over 50 knop, og kunne føre denne uten noen form form dokumentasjon at man er i stand til oppgaven.

 

Jo fortere en kjører, jo større krav til aktsomhet, og da er det vesentlig at fører vet noe om, og har erfaringer for, hva en skal være aktsom overfor. Kanskje er det her båtførerprøven kommer inn i bildet? En ting, som jo er nyttig, er forskjellen på styrbord og babord, samt navigasjonskunnskaper, en ganske annen ting er å kunne lære hvilke vurderinger som som fører til liv, og hvilke som fører til ulykke.

 

Jeg har ikke båtførerprøven selv, og kan følgelig ikke uttale meg om hva som er pensum der, men kan ikke forstå annet enn at opplæring og ikke minst en bevissgjøring på hva en ikke kan, er av det gode.

 

Min sønn på 12 har fått egen båt, og meget av tiden bruker vi til å snakke om ansvaret vi har når vi ferdes på sjøen; ansvaret for egen sikkerhet, og like viktig ansvaret for at det ikke tilkommer andre båter med deres førere noe.

 

Jeg holder en knapp på opplæring som et av flere ledd til å bli kvitt både hekkbølger og ulykker.

Marna

Link to post

Den farligste kombinasjonen som finnes på sjøen er Fart, Mørke og Alkohol. Kunne kanskje lagt inn ungdommer og, men har inntrykk av at godt voksne folk heller ikke er så mye bedre når det kommer til stykket.  :lol:

 

Hadde det nå bare gått ut over skipperen/føreren av fartøyet selv.......

 

Det ser ikke ut for at de forstår hvor farlig det er. Hver eneste sommer er der slike ulykker  :lol:

Link to post

Jeg tror det hevet over enhver tvil; skal man føre en båt som gjør stor fart, kreves det gode kunnskaper, en god porsjon erfaringer og ikke minst gode holdninger, vi tar med selvinnsikt også, om egne begrensninger jfr. Lasse. Jeg holder en knapp på opplæring som et av flere ledd til å bli kvitt både hekkbølger og ulykker.

Hei Marna   :lol:

Du har helt rett! Erfaringer både fra Marinen og Redningsselskapet bekrefter dine synspunkter. Når det gjelder fart er imidlertid ikke bare kunnskaper godt nok, men også erfaring og ikke minst kjennskap til egne begrensninger. Jeg kjenner erfarne Redningsskøyte-skippere som har innsett nettopp dette og har takket nei til å føre hurtiggående redningsskøyter. Nok en gang er vi tilbake til at det muligens vil bli påkrevet å stille visse krav til førere av fritidsbåter som er større enn (?) og går fortere enn (?)...

På den annen side må vi nok innse at dumhet kan ikke elimineres av lover og regler og at ulykker dessverre skjer også på sjøen.  Derfor må vi fortsette arbeidet for økt sikkerhet på sjøen og for å hindre at slike ulykker skjer, selv om vi også må innse at det er utopisk å tro at vi kommer dit hen at ulykker blir eliminert. Vi må heller ikke glemme at det store flertallet av båtfolk klarer seg aldeles utmerket på sjøen, og at nye lover og regler som begrenser friheten på sjøen for det store flertallet for å løse et problem som kun gjelder et svært lite mindretall muligens ikke er veien å gå??? Jeg bare spør.....

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Her er Tønsbegs blads omtale: Tre alvorlig skadet etter båtkollisjon Ytterligere et sterkt argument i debatten om obligatorisk båtførerbevis.

Hvorfor er dette et sterkt argument for obligatorisk båtføreropplæring? Jeg ser ikke helt sammenhengen. Det er obligatorisk opplæring på landeveien. Det hindrer da ikke folk å kjøre både i fylla, bryte fartsgrenser og utvise null hensyn.

 

Båtførerprøven er en teoretisk oppløring, primært på kart, navigasjon og sjømerker. Man blir ikke dyktigere til å manøvrere sin 40 fot Princess etter endt kurs, men de som ikke kunne det fra før, er nå i standt til å kjøre etter sjømerker. Om man kjører i 40 knop nattestid og påvirket appåtil,  trenger man ikke et kurs for å skjønne at dette er farlig. For alt vi vet så hadde kanskje disse førerene tatt båtførerprøven?

 

Finnes det noe land i hele verden med obligatorisk småbåtopplæring?

Bør Norge uansett ha det?

Blir det mindre kjøring i fylla etter innføringen?

Mindre råkjøring?

Ingen som kjører uten båtførerbevis?

 

Jeg har lappen og vet at jeg skal ikke skal kjøre over 90 på motorveien, men jeg følger køen, og køen går i 100.

 

 

Jeg er enig med Syvertsen. Det er flere hensyn å ta og obligatorisk båtførerprøve er ikke nødvendigvis den korrekte vei å gå.

 

Lotus

Link to post

 Får den samme følelsen i kroppen som når jeg passerer 160 på motorsykkel.

Det gjør ikke jeg.Men det gjorde Ørna.Så da måtte jeg selge min kjære italiener etter at jeg gjorde en litt stygg forbikjøring av Ørnekarjolen hennes. :lol: Nå er jeg under meget sterk tvil tillatt å kjøre en geriatrisk japaner som ikke kan dra skinnet av ei kokt pølse i nedover bakke engang :lol:

Men på vannet har jeg det ikke travelt.Etter at alkohol er inntatt bør  båten ligge stille og

fortøyd til hodet er klart er min mening.

Link to post

Jeg er, som sagt, for opplæring, men om denne skal være obligatorisk, se det er jeg ikke like sikker på. Opplæring kan være så mangt.

 

Å kjøre fortere enn fartsgrenser, er ikke det samme som være uforsvarlig. Det som er viktig er å vite når og hvor det er greit å dra på litt ekstra, eller kjøre saktere en fartsgrensen for den saks skyld, det være seg til lands eller vanns. Og det er her erfaring, og innsikt i egne ferdigheter og begrensninger kommer inn.

 

Jeg er som sagt far til en tolvåring. Hva slags holdninger jeg overfører til ham, er meget viktig. Hvis jeg ikke har på meg vest, kjører båt i påvirket tilstand, lager hekkbølger så kaffekopper skvetter, planer i 20 knop tett ved badende, ja, så er jeg et meget dårlig forbilde, og bidrar til muligheten for at min sønn en dag i 16-årsalder, med nyinnkjøpt båt for konfirmasjonspenger, braker på et skjær med all den ulykke som gjerne følger av slikt.

 

Jeg kan gjøre mitt for at dette ikke skjer, og det gjør jeg.

Marna

Link to post

Idioti kjøring, og med promille enda værre.

 

I tussmørket kan man meget lett bli lurt av reflekser med mer.

Vet ikke hvor mange ganger jeg skal inn i hjemmehavnen som jeg kjenner

som min egen bukselomme blir lurt av avstand til land

og da i sakte fart.

 

Liker godt å kjenne vinden lufte luggen, i allefall det lille som er igjen  :wink:,

men høy hastighet i mørke hører ingen steds hjemme. Selv om man går på

velkjente fyr kan det lure en båtfører i mørket uten lanterneføring.

 

Mvh

Per M. Schou

MaritimStart

Link to post

Hvorfor er dette et sterkt argument for obligatorisk båtføreropplæring? Jeg ser ikke helt sammenhengen. Det er obligatorisk opplæring på landeveien. Det hindrer da ikke folk å kjøre både i fylla, bryte fartsgrenser og utvise null hensyn.

Det jeg forsøkte å skrive mellom linjene var at denne ulykken kommer til å bli brukt av politikere som argument for obligatorisk båtførerprøve!

 

Det vi sliter med er den norske folkesjela. Hvis du ikke kan straffe meg, gir jeg blaffen! Og ikke glem at regelverket er basert på en tid da antall lystbåter var vesentlig lavere enn i dag. Unntaksvis noen gikk fortere enn 7 knop, og plastbåt var et ukjent begrep.

 

Det jeg ser som betenkelig er at gud og hvermann over 16 år kan kjøre kva som helst av båt kun, begrenset av lengde og deplassement. For å generalisere litt, om en båtfører har opptrådt uforsvarlig, så blir det bot og kanskje fengsel. Kanskje til og med ubetinget fengsel og indratt båt. Og hva så? Om vedkommende har r... full av penger, så er det bare å kjøpe ny båt og fortsette. Det finnes meg bekjent ingen midler for å holde denne typen mennesker borte fra sjøen som båtførere.

 

Om obligatorisk båtførerbevis er riktig vei å gå vet jeg ikke. Har ikke bevis selv, men har lest boka "Båtførerprøven" i 1990. Er enig i at det meste dreier seg om navigasjon, men den gir også visse hint om andre problemstillinger til sjøs. Vil si etter å ha bladd litt i boka igjen at all opplæring er bedre enn ingenting. (Er ukjent med "pensum" i dagens bøker.)

 

Synes Lasse's sammenlignig med motorsykkel er meget god. For å dra den i en litt annen retning, kjører du race med motorsykkel eller båt kreves det lisens. Kjører du på offentlig vei må du ha eget førerkort for motorsykkel. Kjører du båt kan du stort sett gjøre som du vil bare du er 50m fra land!

 

Skal vi få bukt med en det meste av uvett og manglende hensyn må det være et ris bak speilet. Pr. i dag har vi bare speilet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Alle ulykker er en tragedie og det er leit at det ofte må skje en ulykke før noe blir gjort.

 

Om ulykken skyldes promille eller andre forhold vet man ikke, men

uansett er det idioti å kjøre fort i mørket på lik linje som å kjøre for fort etter forholdene.

På landeveien skal man avpasse farten etter forholdene: Mørke, tåke glatt veibane osv.

 

Det er i mitt innlegg ikke snakk om å være etterpåklok, men som jeg skriver

"informasjon" om hvor lett man kan bli lurt av reflekser og/eller overrasket av

andre båtførere da ofte uten lanterneføring.

 

Vi får selvfølgelig håpe at det går bra med de innvolverte, men til dere alle: Vis sjøvett

og ikke minst fornuft uansett hastighet.

 

For å ta saken litt ut på sidelinjen hvem eller hvilken båtfører er uvørn:

 

1 . Er det en båtfører som ikke viser sjøvett fordi ham ikke vet bedre ?

 

2. Gjør han det bevist ?

 

3. Hurtiggående båtførere får ofte så øra henger, men er det alltid de som er uvørne ? Forrige ulykke var med en snekke, skipperen om bord slappet av med sin bedre halvdel og ulykken var et faktum. Flaks at ingen ble drept.

 

4. Se deg omkring på fjorden, du skal ikke se lenge før det sitter et barn i baugen på en båt og da ofte på snekker eller lignende.

En båt i 7 knop beveger seg nesten 4 meter i sekundet - Er dette uvørnt ?

 

5. Er det en båtfører som sliter med manøvreringen ?

(Har selv gang på gang gjennom sommeren sett hvordan enkelte skubber borti andre båter i havnen uten engang å sjekke om "naboens" båt ble skadet). Er han uvørn ?

 

6. En som fortøyer etter dårlig viten og som igjen medfører skade på egen eller andre båter/eiendeler - Er han uvørn ?

 

Personlig er jeg for et lovverk hvor samtlige båtførere må ha gjennomført

et kurs hva gjelder båtføreropplæring - Båførerbevis. En opplæring som bør omfatte alt fra fortøyning til navigasjon. Veien til båtførerprøven er en god og lærerrik bok.

Hvorfor - Fordi det på fjorden er så altfor mange som aldri burde vært ombord i en båt.

Den gangen jeg tok mitt båtførerbevis trodde over 90% av kursdeltagerne at man skulle

gå på grønt lys fra et fyrtårn......  :nono: En enkel informasjon som helt sikkert kan forebygge en eller flere ulykker blandt deltagerne for fremtiden.

 

 

Mvh  

Per M. Schou

MaritimStart

Link to post

Hei!

 

Syns egentlig denne diskusjonen i beste fall er håpløs.

 

Det vil alltid være slik at ulykker vil inntreffe, det være seg med båt,motorsykkel eller bil.

 

Når det gjelder motorsykkel har man allerede regulert det så det holder, med bruk av verneutstyr,førerkort og veitrafikklov.  Hjelper det?  

Svaret er nei, folk kjører seg ihjæl selv om alle forutsetninger er lagt for at det skal unngås.

 

Hvorfor skal det hjelpe noe mer om man innfører obligatorisk opplæring i båt?

 

Med båtlivet er det slik som med motorsykkel og bil, bruker man ikke skallen (innsiden) så går det til h.....   Konsekvens kan være alt fra grunnstøting til død.

Slik har det alltid vært og slik vil det alltid være,man kan ikke lovregulere og bestemme det bort.

Disse ulykkene man ser er jo i mange tilfeller utslag av undommelig overmot, tidvis kombinert med litt promille.med fatale feilvurderinger som konsekvens.

De fleste vet bedre men akkurat der og da så driter man i det.

 

Så kan man sitte på sidelinjen godt over den første puberteten,med skjegget langt ned i tastaturet og kritisere alt dette, rope på mer politi og reguleringer og stønne over hvor tullete noen er.  Men det vil  ikke hjelpe......

 

Hodet ligger klart på hoggstabben...... :wink:

Link to post

Hei !

 

Enig i at det alltid vil innreffe ulykker - Dersom alle biler stod i parkert ville

ulykkene uteblitt på veiene, men om sertifikat for bil ikke var obligatorisk

tør jeg ikke tenke på hvor mange flere ulykker man ville hatt.

 

Har selv sertifikat på tung motorsykkel, bil, ATV, truck, båt med mer og jeg

for min del ville ikke satt meg bak rattet/styret på noen av delene uten

nødvendig opplæring/veilledning.

 

En siste ting:

Om 2 - 3 uker sjøsetter jeg en båt som har et fartspotensiale

rundt 70 knop. Mener du det er forsvarlig å sette en 16 år gammel gutt/jente til

å håndtere denne redskapen ?

Slik regelverket er i dag kan man faktisk gjøre dette.

 

Mvh

Per M. Schou

MaritimStart

Link to post

Det vil alltid være slik at ulykker vil inntreffe, det være seg med båt,motorsykkel eller bil.

Hvorfor skal det hjelpe noe mer om man innfører obligatorisk opplæring i båt?

Heisan Bole  :lol:

I utgangspunktet er jeg enig med deg, men opplæring vil i alle fall bety at man tilfører båtførerne de mest elementære kunnskaper om sjøveisregler og navigasjon. På den annen side er det viktig at vi også beholder friheten på sjøen og at myndighetene ikke regulerer oss ihjel. Derfor blir jeg personlig mer og mer overbevist om at obligatorisk båtførerbevis bør kunne kreves av båtførere som fører båter som for eksempel går fortere enn 20 knop og/eller er større enn for eksempel 30 fot. Det er dessverre er et faktum at konsekvensene av en ulykke er proporsjonal med fart/størrelse. Det er også et faktum at det å føre hurtiggående båter krever erfaring og kunnskaper og ikke minst forståelse for egne begrensninger. Ved å stille krav om båtførerbevis ved en kombinasjon av fart/størrelse vil vi, i alle fall inntil videre, kunne opprettholde friheten på sjøen for det store flertallet som tøffer rundt i sine snekker eller landstedbåter. Dette vil også gi oss friheten til å velge. Hvis vi har så store motforestillinger til å ta den relativt enkle båtførerprøven så får vi holde oss til båter hvor dette ikke er et krav.

Hilsen Syverts  :wink:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...