Jump to content

Ny ulykke

Ingar

Recommended Posts

Seilbåt skipper som "glemte" at han motret????.......

Spørs det...!

Uansett så har ikke noen "påkjørsrett", så det må ha vært to meget uoppmerksomme førere dette...

(eller: "jeg har retten på min side - jeg lukker øynene og "kjører"")

:smiley:

Huff, synd at slik må skje. Umiddelbart er det to ting som slår meg:

1. Høy fart

2. Ny , uerfaren jypling i altfor flott båt.

Jeg har ikke noe imot nybegynnere på sjøen. Heller ikke flotte båter.  Alle må jo starte et sted, men alle førere av motorbåter MÅ sette seg inn i sjøveisregler, hvordan sin egen båt fungerer + hvilke skader man kan gjøre med en slik båt.

Så er vi kanskje tilbake til debatten om påbudt båtførerbevis da?..............

*Anabelle*

Pleier sjelden å kommentere slike hendelser siden jeg ikke var vitne til det. Jeg bare stusser litt på et par av kommentarene fra Anabelle her...

Hvis to båter kolliderer til sjøs i høy fart så blir som regel noe skader av det. Her ble skroget noe skadet på den ene båten og en mast som knakk. Ingen skader på den andre. Det er ikke noe som ummiddelbart skulle tilsi stor fart, i allefall ikke slik jeg kan se det.

Hvem som hadde alt for flott båt av disse to vet ikke jeg, heller ikke i hvilken av dem jyplingen satt. Etter resten av innlegget ditt å dømme så ser det ut som du mener at det motorbåtføreren som må lære seg både det ene og det andre...

Jeg tror vel neppe du har helt dekning for dine påstander utfra denne avis artikkelen med mindre du selv var vitne til denne ulykken. :nono:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Poenget er vel (eller bør i hvertfall være) at seilbåtførere(n) må lære seg at de er motorbåtførere når de går for motor. De som har tatt båtførerprøven har i hvertfall hatt muligheten til å lære seg dette.

Har selv ikke tatt båtførerprøven, men har lest boka (På rett kurs). Det kan anbefalles til andre som også ikke har tatt prøven. Selv om mye som står der er nokså opplagt så skader dett ikke med en liten påminnelse og klargjøring. :nono:

Jeg tror vel neppe du har helt dekning for dine påstander utfra denne avis artikkelen med mindre du selv var vitne til denne ulykken. :nono:

Sansynligvis var det derfor jeg sa at jeg ikke kunne være sikker siden jeg ikke så hendelsen + som jeg sa : avis er avis.......  :smiley:

Jeg har hvertfall en personlig mening om at dette må ha vært noen jyplinger innen båtførerferdighet, men samme det..... Vi har alle våre ulike meninger - heldigvis :-)

Jeg har også en helt personlig mening inni meg som sier at dersom det har oppstått en kollisjon så har hvertfall en av partene SANSYNLIGVIS hatt for stor fart ut fra situasjonen.

:smiley:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Det er alltid svårt att avgöra utifra bilder vem som har rett eller feil !

Tenkte bare komme med ett litet inlegg i debatten!

Även dom 'stora pojkarna' kan ha svårt o skilje på babord o styrbord !

http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10046927

här finnes mer med bilder o video över det kinesiske fartyget när det synker!

http://www.netavisenbornholm.dk/nb/modules...artid=70&page=1

S/Y Gunga Din

Det som er et poeng er at sjøveisreglene skiller seg fra trafikkreglene på den måten at sjøveisreglenes § 2a ikke fritar noe fartøy skyld ved et sammenstøt, derfor er det sjelden at et fartøy alene får all skyld i en skipskollisjon.

§2b gir faktisk adgang til å fravike reglene for å unngå fare mens §7a sier at dersom det er tvil om det kan være fare for sammenstøt så skal det regnes som om det er det og handles deretter.

Det handler om å utvise godt sjømannsskap, ta hensyn og være aktpågivende. Siden det i dette tilfellet ble kollisjon vil jeg tro at begge båtene har brutt sjøveisreglene, det kan være et resultat av høy fart men trenger ikke være det.

Det er ingenting på sjøen som heter forkjørsrett!! Derimot står det side opp og side ned om hvem som skal holde av veien for hvem i forskjellige situasjoner!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Seilbåten gikk for motor. Selv på full fart betyr vel det maks 5 knop?

Motorbåten kjørte inn i seilbåtens styrbord side. Ikke særlig hardt. Det eneste som skjedde med seilbåten var at masten bikket over og brakk og at det ble enkelte mindre skader i skroget. Motorbåten kan dermed heller ikke hatt stor fart.

God sikt var det og enda bedre plass var det.

Kan det være slik at ingen hadde lyst til å vike der de kom tøffende på kryssende kurs? Til slutt oppdager seilbåten at motorbåten ikke vil slakke på farten og kjøre inn bak ham, men da er det for sent? I kombinasjon med en sær eller uoppmerksom motorbåtfører? Kollisjonen virker i alle fall svært unødvendig. Og seilbåten hadde vikeplikt fra styrbord.

Uansett blir det jo bare synsing og spekulasjoner.

Lotus

Begge hadde kjøpt ny kartplotter og var for opptatt til å holde utkikk?

Selv var jeg ute på søndag og nøt fint vær, passe vind og nisefølge hjem fra ei fin uthavn men må inrømme at jeg selv lett blir vel opphengt i dippedutter (kartplotter tlf. sms VHF, autopilot slepejolle osv).

Er det ikke det så er det unger og kone som maser om et eller annet ... verden var mye bedre før eller?

eller liker vi litt utfordringer?

Svaret er kanskje så enkelt at begge båtene var så utydelige i signalene de ga til

hverandre at de begge tilslutt manuvrerte inn på kollisjonskurs. Jeg synes relativt

ofte det er vanskelig å tolke motparten tidlig nok, av den enkle grunn at ingenting

hender før i seneste laget. Flere virker å ha motstand på å forandre kurs selvom de

har vikeplikt. De følger i utgangspunktet muligens ikke noe særlig med. Så med ett viker

de, gjerne i din retning, selvom du allerede har korrigert din egen kurs.

Eks. Går styrbord i et sund og er på vei inn i en litt trang vik på styrbord side, blir tatt igjen

av en annen som velger å passere meg på innsiden. Forstår ikke helt poenget, men

velger å gjøre min egen bue større. Mot oss kommer en båt med stø kurs rett frem, min

"makker" har nå passert og jeg er på vei inn bak han, vil ikke få problemer med å passere

motgående på babord. Men så blir jeg tydligvis oppdaget av motgående, som da av en eller

annen grunn legger babord(god dybde på begge sider). Da er det bare å ratte motsatt, ingen big deal,farten var lav, og ingen umiddelbar fare. Men det kunne fort ha blitt uggent dersom

vi begge f.eks hadde ligget i 9-10kn. Hvem som egentlig ville ha fått skyld her, er kanskje

ikke så enkelt å finne ut av. Den med det mest aggresive forsikringsselskapet???  

Seilbåten gikk for motor. Selv på full fart betyr vel det maks 5 knop?

Kan det være slik at ingen hadde lyst til å vike der de kom tøffende på kryssende kurs? Til slutt oppdager seilbåten at motorbåten ikke vil slakke på farten og kjøre inn bak ham, men da er det for sent? I kombinasjon med en sær eller uoppmerksom motorbåtfører? Kollisjonen virker i alle fall svært unødvendig. Og seilbåten hadde vikeplikt fra styrbord.

Uansett blir det jo bare synsing og spekulasjoner.

Lotus

Hvem som er sære her er vanskelig å si.Men denne kollisjonen er vel en klassiker hvor begge førerene overser vitale ting,bla om gjensidig ansvar.I tillegg så brytes det mot regelverket der det klart sies at det skal navigeres på en slik måte at det ikke oppstår fare for sammenstøt.

Seilbåten overholder ikke vikeplikten sin.Når motorbåten skjønner at seilbåten ikke overholder vikeplikten så går ansvaret over på motorbåten for å unngå sammenstøt og regelen om gjensidig ansvar trår i kraft.

I tillegg så vil nok spørsmålet om sikker fart bli trukket inn i skyldspørsmålet her.Og sikker fart problematikken kan være avgjørende hvor mye skyld motorbåten blir tildelt.Det vil forundre meg om motorbåten ikke blir tildelt nær opptil 50% skyld.

Ben skriver:

Svaret er kanskje så enkelt at begge båtene var så utydelige i signalene de ga til

hverandre at de begge tilslutt manuvrerte inn på kollisjonskurs. Jeg synes relativt

ofte det er vanskelig å tolke motparten tidlig nok, av den enkle grunn at ingenting

hender før i seneste laget. Flere virker å ha motstand på å forandre kurs selvom de

har vikeplikt. De følger i utgangspunktet muligens ikke noe særlig med. Så med ett viker

de, gjerne i din retning, selvom du allerede har korrigert din egen kurs.

Godt poeng Ben.

Sjøveisreglene sier at en manøver skal være markert og foretas i god tid slik at motparten både kan tolke den korrekt og handle deretter. Har ofte sett pinglete kursforandringer i åpen sjø som ikke er egnet til å sende annet enn utvetydige signaler. Når så faresituasjonen  er oppstått foretas panikkmanøver og dermed.......

Forty

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Denne ulykken skjedde i hva jeg kaller mitt hjemmefarvann og som jeg har ferdes i isnart 40 år. Dette er desverre ikke første gang at det har skjedd ting i dette området. Dessuten vil det nok skje mye også fremover.

Det er en ting i saken anledning som jeg vil bringe til torgs og det er at dette er nok norges mest trafikkerte farvann m.h.t. lystbåter. Det betyr også at her er det en salig blanding av øvede og uøvede, fornuftige og ufornuftige osv. båtførere.

Men som det også er sagt, i disse farvannene er det utrolig mye rar manøvrering å se.

Som salige Aukrust skrev: Fylgj med i neste bolken og se hva som skjer........................ :cheers:

Något som vi småbåtsägare kan ha svårt med ibland är paragraf 17 a(i) i sjöveisreglene

Regel 16. Fartøy som skal holde av veien

Ethvert fartøy som skal holde av veien for et annet fartøy skal såvidt mulig i god tid utføre en markert manøver for å holde godt klar.

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart

a)

(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.

(ii) Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene

DVS; skall bare ett fartyg väja, så skall det fartyg som har rett til veg, stå på

med samme kurs o fart,  intil (ii) blir aktuell,  

Det er mange båter, med rett til veg, som börjer o gira, öka eller slå av fart,

vilket försvårer för den vikepliktige båten o vite den andres avsikt!

Her skapes ibland onödiga kaotiske situasjoner!!!!

S/Y Gunga Din

Skjedde ikke kollisjonen  med motorbåten 90 grader i siden på seilern da?

Etter hva som sto i avisen: "Den 42 fot store motorbåten var kommet fra Vendelsund

mellom Nesøya og Brønnøya og seilbåten på 34 fot fra Sandvika" og ved å se litt på

kartet, virker det jo slik.

Lars H.

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det var bare inntrykket jeg fikk etter å ha lest artikkelen.Og kartutsnittet Lars har postet

indikerer at det antagelig stemmer.

Det var ikke noe i artikkelen som fikk meg til å tro at de hadde kollidert i 90 grader vinkel, og jeg må nok innrømme at jeg ikke gadd å sjekke med kartet hva som var sannsynlig.

Forøvrig er jeg enig med "Gunga Din" i at folk er fryktelig lite flinke til å vike tydelig og i god tid.

GeirKS

Hej GeirKS !

Håller i och för sig med dig om  'at folk er fryktelig lite flinke til å vike tydelig og i god tid',

men det var ikke riktigt det jag ville fokusera på!

det var kapitel 17 a(i)  sjöveisreglene

'Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart'

; Her står det  att  fartyg med 'rett till veg'  SKAL beholde sin kurs og fart!

med andre ord han får ikke veje eller 'vela' (svensk, för en som ikke kan bestemme

sig!)

det var dette jag vill fokusera på, många gånger man er på sjön o det er man själv

som skall vike, så börjer den andre båten, med rett till veg, o 'vela' ! , vilket

gör situatsjonen kaotisk!

Tror alle har opplevt dette!

S/Y Gunga Din

Hej GeirKS !

Håller i och för sig med dig om  'at folk er fryktelig lite flinke til å vike tydelig og i god tid',

men det var ikke riktigt det jag ville fokusera på!

det var kapitel 17 a(i)  sjöveisreglene

'Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart'

Hmm, ja, det er jo den andre siden av saken. Det syndes mye her også, og noe av det kommer kanskje av at den som skal holde av veien ikke viser at han har til hensyn å vike?

GeirKS

Jeg leser i siste nummer av bladet Praktisk Båtliv at redaktøren mener at ulykkene skyldes at båtførerne ikke kan bruke all elektronikken de har anskaffet. Kan det være riktig da? Jeg trodde at de som var mest utsatt for ulykker ikke engang hadde draft ombord?

:headbang:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...