Jump to content

Ny ulykke

Ingar

Recommended Posts

Men når du ligger i vannet som den unge dama gjorde og håret går i propellen så er du veldig ille ute.En trist ulykke og det antakelig gått bra hadde dødmannsknapp vært montert og i bruk.

Selvfølgelig. Som jeg skrev tidligere, ved folk i vannet nær båten står motoren. Men jeg bruker ikke dødmannsknappen når jeg kjører rundt i 18-25 knop med noen hengende bak.

Jeg vil råde ALLE som driver med vannsport til å benytte dødmanns-knappen når de kjører. Grunnen er at selv på "flatt" vann, kjøres det rundt i det samme område, og du kan lage dine egne bølger, som pga. interferrensen kan bli ganske store. Har opplevd flere ganger å bli kastet litt rundt i båten av disse bølgene. De er jo ikke symetriske, og det er ikke lett å beregne båtens oppførsel i dem. Dessuten ser ofte båt-føreren mye bakover på de som leker seg (vil se når de tryner!) og oppmerksomheten forover svekkes.

Ellers bør motoren stå i fri, og være slått av når du er i nærheten av de i vannet. F.eks når de som står på wakeboard skal opp i båten.

Wakeboard er forresten helt utrolig morsomt. Med de rette holdningene kan dette være en morsom og trygg lek for "hele" familien, men ta med "tuben" så de som ikke kommer opp på wakeboardet har noe de også!

Lek trygt! Fortsatt god sommer....(ahhh 1 uke igjen av ferien, skal bli godt å komme på jobb igjen......lærerne har det godt)

• 1 måned senere...

Kjøring med hurtiggående båt i mørket må være det farligste man kan foreta seg på sjøen... :smiley:

Hei,

I Randesund Båtforening har vi hver høst kjørt et Nattseilaskurs med profesjonelle og erfarne navigatører-skipskapteiner som instruktører.

Vi har hatt 2 - 3 kvelder på benken og som avslutning har vi vårt ute og navigert i mørket.

Det har vært meget nyttig og lærerikt, men nå har vi brukt opp kundegrunnlaget i egen forening så hvis det melder seg andre i Kristiansandområdet  som vil delta starter vi kanskje opp igjen.

KAT

Hei,

I Randesund Båtforening har vi hver høst kjørt et Nattseilaskurs med profesjonelle og erfarne navigatører-skipskapteiner som instruktører.

Vi har hatt 2 - 3 kvelder på benken og som avslutning har vi vårt ute og navigert i mørket.

Det har vært meget nyttig og lærerikt, men nå har vi brukt opp kundegrunnlaget i egen forening så hvis det melder seg andre i Kristiansandområdet  som vil delta starter vi kanskje opp igjen.

KAT

Anbefale på det sterkeste!!!

Jeg har selv drevet med kurs i nattseilas i flere år, det er alltid like populært og alltid kommer vi tilbake med like mange forundrede deltagere ....

Teoretisk/praktisk kurs i nattseilas er noe som alle båtforeninger burde tilby sine medlemmer, det er ikke bare lærerikt, men også meget sosialt og sammensveisende!

mvh

Poseidon

PS

Hvis noen i Stavangerdistriktet er interessert, så viser jeg til en tråd som ble innlagt igår: Maritime kurs i Stavanger.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

.....Det er nok av mannfolk i krisealderen også som aldri skulle ha hatt båt.

Ser ut som de ser seg selv tøffe i skjærgårds jeepene sine der de står og fører båten sin.

Hvorfor står de bestandig, er det for og følge med om noen står og ser etter dem.....

Jeg står stort sett alltid oppreist i min skjærgårdsjeep! Ihvertfall på korte turer. Det gir mye bedre oversikt å stå oppreist, og man mister ikke utsynet av vannsprut som legger seg på vindskjermen. Det er også mye lettere å få øye på garnblåser ol. når man står en meter høyere. I mye sjø er det dessuten mer behagelig å stå og svikte i knærna istedet for å banke nyrene flate.

På en skjærgårdsjeep med rattkonsoll og vindskjerm med ramme som man kan holde i, så er det minst like trygt å stå som å sitte! Derfor er også endel slike båter utstyrt med stå-stoler til å lene seg mot!

• 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Ja Eppa,

Det var en trist stund da jeg fant ut at det var Harald som hadde vært så uheldig, ingen vet vel noe om hvordan det har skjedd  -  men utgangen ble jo den verst mulige.

Det stemmer som du sier at han gikk Knop&Stikk ifjor, og han var også med på kurset "Nattseilas" så vidt jeg husker. Jeg merket meg også med hvor engasjert han var og hvordan han som nypensjonert gledet seg til å kunne tilbringe mer tid på sjøen.

Det er forferdelig når slike ulykker skjer  -  og de må være enda en ekstra påminnelse til oss alle om aldri å gå på akkord med sikkerheten ombord.

Med ettertenksom hilsen

Poseidon / Jan

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 1 måned senere...

Jeg er enig i at dette er en unødvendig hendelse, men det er også tragisk at folk ikke har/bruker vett. Når båten ender 50 mtr. på land er det noe som forteller meg at noen har oppført seg som apekatter. Det som er bra i denne sammenheng er at dette ikke har gått ut over uskyldige.

Etter mitt syn er dette nok en hendelse som forteller meg at vi trenger opplæring og mer politi på sjøen også, desverre.

• 2 uker senere...

Ser nok desverre ut som vi bare må leve med alle disse båtulykkene. Det er jo trist og dumt og i en del tilfeller unødvendig spør du meg.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Og når tillatt promille er økt så betraktelig som journalisten sier, blir det ikke godt å være oss.

Med en slik grense kan en jo ta seg så mange styrepils en orker å svelge ned? :rolleyes:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Og når tillatt promille er økt så betraktelig som journalisten sier, blir det ikke godt å være oss.

:seeya::smiley::lol::seeya:

jeg la jammen ikke merke til den nye promillegrensen med en gang jeg, gitt. Da skjønner jeg hvorfor det går som det gjør. :diving :diving :lol: :lol:

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...