bliss X Svart 9.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2003 Til Bole Slik du framstiller det høres det ut som du mener at man aldri skal gjøre noen ting for å forebygge ulykker enten det er i lufta, på veien eller til sjøs. La alle gjøre som de vil. Ulykker blir det uansett ser ut til å være ditt budskap. Sitér dette innlegget Link to post
Bole Svart 9.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2003 Heisan Bole I utgangspunktet er jeg enig med deg, men opplæring vil i alle fall bety at man tilfører båtførerne de mest elementære kunnskaper om sjøveisregler og navigasjon. På den annen side er det viktig at vi også beholder friheten på sjøen og at myndighetene ikke regulerer oss ihjel. Derfor blir jeg personlig mer og mer overbevist om at obligatorisk båtførerbevis bør kunne kreves av båtførere som fører båter som for eksempel går fortere enn 20 knop og/eller er større enn for eksempel 30 fot. Det er dessverre er et faktum at konsekvensene av en ulykke er proporsjonal med fart/størrelse. Det er også et faktum at det å føre hurtiggående båter krever erfaring og kunnskaper og ikke minst forståelse for egne begrensninger. Ved å stille krav om båtførerbevis ved en kombinasjon av fart/størrelse vil vi, i alle fall inntil videre, kunne opprettholde friheten på sjøen for det store flertallet som tøffer rundt i sine snekker eller landstedbåter. Dette vil også gi oss friheten til å velge. Hvis vi har så store motforestillinger til å ta den relativt enkle båtførerprøven så får vi holde oss til båter hvor dette ikke er et krav. Hilsen Syverts Hei Syvert! Nå burde jeg gjort det enkelt og sagt at vi er enige.... Men det er vi ikke. Uten at jeg har tatt båtførerbeviset og dermed ikke er HEEELT sikker på hva det innebærer,tror jeg ikke at det kan bidra positivt til ulykkesstatistikken,bortsett fra at man lærer hvilken side av staken det er lurt å gå og lignende. Og jeg tror ikke de store ulykkene kommer av manglende teoretisk kunnskap. Alt handler om å bruke hodet og sunn fornuft,og misforstå meg rett ,det tror jeg ikke man kan LÆRE seg så det SITTER på et båtførerkurs. De praktiske kunnskapene som man bør ha får man heller ikke på ovennevnte kurs etter hva jeg har skjønt. Alle kan ha de beste ambisjoner og målsettinger når man kjøper båt,kanskje tilogmed ha båtførerbevis men det viser seg at når de rette betingelser er til stede så skjer uhellene/ulykkene. Tror rett og slett at man skal akseptere den lille promillen med ulykker som er, og anse det som "shit happends" slik man gjør med motorsykler etterhvert. Klart man kan hyle og rope etter tiltak men det er ikke så mye å gjøre egentlig,uten å knuse den lille friheten som er igjen,og enda vil det neppe nytte. Men jeg har all respekt for dine synspunkter..... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2003 Bole, Du gir uttrykk for holdninger som jeg for sjøsikkerhetens skyld håper at du er relativt alene om! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bole Svart 9.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2003 Til Bole Slik du framstiller det høres det ut som du mener at man aldri skal gjøre noen ting for å forebygge ulykker enten det er i lufta, på veien eller til sjøs. La alle gjøre som de vil. Ulykker blir det uansett ser ut til å være ditt budskap. Hei Lasse! Halvveis riktig oppfattet. Men man bør gjøre tiltak der det nytter, og la være der det bare er til ulempe og neppe bidrar til nedgang i ulykker. Siden du nevner luftfart: Har veldig tro på strengere sikkerhetskontroll på flyplasser,er også for at de fleste seriøse flyselskap nå installerer skuddsikre dører inn til cockpit på fly. Gardermoen innfører i disse tider krav til utvidet vandelsattest for alle som jobber inne på området,samt alle selskaper driver hektisk kursvirksomhet med hensyn til skjerping av sikkerhet. Bra! MEN: Tror ikke båtførerbevis får eldre tissetrengte menn til å la være å tisse over rekka i beruset tilstand, mange dør der..... Tror heller ikke at ungdommen vil la være å ta seg en pinne og prøve hestekreftene uten at det settes inn SOLIDE tiltak som vil kvele friheten man fremdeles har på fjorden. Ingen ønsker det,ikke båtfolk ihvertfall. Som nevnt i tidligere innlegg så er jo trafikk og motorvogner regulert etter alle kunstens regler her i landet,men det skjer ulykker,mange ulykker. Bare sånn at du/dere kan følge tankegangen min - hvorfor tror dere at 24-30 åringer kjøper motorsykler til over 100 000 penger,med 150 - 180 hk,betaler rundt 30 000 kr i forsikringspremie for en kjempekort sesong? Når man egentlig kan klare seg med en råtten suzuki 750,og holde fartsgrensen med den. Jo,det er på grunn av status,stadig demonstrasjon overfor kameratflokken at denne er raskest og best. Og det gjør de ikke ved å blåse røykringer oppover motorveien i 100 km/t. Mange dør,og ingen må påstå at vi har mangelfull opplæring i førerkortet? Men heldigvis,litt av sjarmen ved denne siden er jo at man kan være uenige.....eller hva? Sitér dette innlegget Link to post
Bole Svart 9.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2003 Bole, Du gir uttrykk for holdninger som jeg for sjøsikkerhetens skyld håper at du er relativt alene om! mvh Poseidon Hei Poseidon! Mener bestemt at mine holdninger ikke er så ille Sett inn tiltak der det hjelper og la være ellers. Sitér dette innlegget Link to post
MaritimStart Svart 9.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2003 Meget bra Syvert ! Så enig så enig. Tok dykkersertifikat for noen år siden - Fryser på ryggen når jeg hører om alle som dykker uten nødvendig opplæring og/eller uvettig dykking som for eksempel på besøke slagskipet på havetsbunn utenfor Drøbak. Vi må ha sertifikat for å ferdes på veien, under vann, men ikke på vann Mvh Per M. Schou Maritimstart Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 9.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2003 Hei ! ............ En siste ting: Om 2 - 3 uker sjøsetter jeg en båt som har et fartspotensiale rundt 70 knop. Mener du det er forsvarlig å sette en 16 år gammel gutt/jente til å håndtere denne redskapen ? Slik regelverket er i dag kan man faktisk gjøre dette. Mvh Per M. Schou MaritimStart Nja.. med rett holdning fra vedkommende tror jeg ikke det nødvendigvis er så ille! Ettersom jeg husker, så er det ihvertfall ingenting i pensumet fra båtførerprøven som vil garantere at en 16 åring fører denne farkosten forsvarlig. Jeg har selv hatt båter som har klart 40knop+ siden jeg var 16 (og lenge før det..). Men det er helt sikkert ingen suksess å putte en uerfaren 16 åring i båten din og si "førstemann over fjorden..". Det er holdningen det kommer an på! Og jeg så ingen holdningsendring hos de bråkjekke 15-åringene som jeg tok båtførerprøven sammen med på ungdomsskolen..! Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 10.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2003 Det er holdningen det kommer an på! Og jeg så ingen holdningsendring hos de bråkjekke 15-åringene som jeg tok båtførerprøven sammen med på ungdomsskolen..! Så hvordan skal vi forandre disse holdningene da? Sitér dette innlegget Link to post
MaritimStart Svart 10.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2003 Vondt å lese at ulykken endte i et dødsfall: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=63015 Om ulykken skyldes alkohol, andre forhold eller ikke ønsker jeg ikke å spekullere i. En ting er i hvertfall helt sikkert og det er at det var mørkt og Båtførerprøven omfatter både lanterneføring og fyrkarakteristikk. Til Klikk ! "Redskapen" jeg omtalte i mitt innlegg kan ingen håndtere forsvarlig uansett om du er aldri så voksen eller har gjennomført Båtførerprøven. Her trengs spesial undervisning og trening/erfaring med tillegg av Båtførerprøven. Båtbyggeriet hvor båten blir bygget tilbyr et "kurs" om hvordan båten best mulig skal håndteres. En ny båteier av denne kaliber skal vite at her er det ikke bare å gi full trottel og tro at det går bra. Båtførerprøven er i alle fall et skritt på veien til å oppnå "holdningendring" - I alle fall bedre viten. Kanskje Båtførerprøven kunne vært et valgfag på skolen !?! Har i denne forbindelse lyst til å fortelle om den gang jeg tok prøven. Som avslutning på kurset skulle vi ut på nattseilas i ei lita skøyte (toppfart 7 knop) å navigere på ulike fyr. Utrolig hva denne ene turen lærte meg av navigasjon, at rødt lys ikke ødelegger nattsynet, hvor lett man kan bli lurt av reflekser/avstand til land, lyder og ikke minst overraskelsen over at det var andre på fjorden uten lanterneføring. Vi hørte den lille påhengsmotoren godt, så hekkbølgene, men ikke båten før den lå omtrent ved baugen - Han ble "satt på plass" over hvor uvettig det var å ferdes uten lanterner og som svar sa han følgende: "Men jeg så dere !" Dersom vi hadde kommet i høy hastighet hadde han ikke hatt mulighet i verden til å svinge unna uansett hvor tidlig han opserverte motgående fartøy. Dersom han i det minst hadde hatt en rundtlysende lanterne ville han vært observert, men avstand til båten og kursen på båten er i alle tilfeller utrolig vanskelig å fastslå. Sistnevnte kan kanskje sammenlignes med hvor vanskelig det er å bedømme farten på en motgående bil eller motorsykkel. Overrasket over at så mange er kritiske/negative til å innføre et krav om Båtførerprøven. Det er kun snakk om et kortfattet og billig kurs hvor målet er å gi båtføreren meg kunnskap på veien videre. En klok kar sa en gang til meg: "Den dag du påstår at du er utlært - Da er du ferdig". Mvh Per M. Schou MaritimStart Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 10.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2003 Nja.. med rett holdning fra vedkommende tror jeg ikke det nødvendigvis er så ille! Ettersom jeg husker, så er det ihvertfall ingenting i pensumet fra båtførerprøven som vil garantere at en 16 åring fører denne farkosten forsvarlig.Hei Klikk Jeg tror kanskje det kan være fornuftig at man ikke kommer i en situasjon hvor "det beste blir det gode verste fiende". Hvis vi skal tilstrebe det ideelle kommer vi aldri videre. Vi burde vel kunne være enige om at visse krav til elementære kunnskaper er bedre enn ingen krav til kunnskaper? Det er jo forresten interessant å merke seg at 16-åringer er svært sjelden involvert i ulykker. Statistisk sett er "verstinggruppen" når det gjelder uvettig adferd på sjøen voksne menn i 40-50-årene i cabincruisere og daycruisere. Den samme aldersgruppen, i åpne fritidsbåter under 20 fot, topper også statistikken over drukningsulykker. Etter min personlige oppfatning vil et krav om båtførerbevis for å føre større og hutiggående fritidsbåter i seg selv være holdningsskapende i den forstand at et slikt krav vil understreke nødvendigheten av å ha visse basiskunnskaper for å føre fritidsbåt. Dessuten vil det ha en effekt i seg selv at politiet kan frata dem båtførerbeviset og derved retten til å føre større og/eller hurtiggående båter. Det er mulig noen vil mene at jeg er naiv i denne sammenhengen, men det får jeg i så fall tåle Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
klikk Svart 10.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2003 Så hvordan skal vi forandre disse holdningene da? En 16-åring med feil holdninger tror jeg det er vanskelig å nå frem til. Ett litt mer praktisk rettet båtførerkurs der man lærer mer om håndtering av båten hadde kanskje vært en ide? Og kall det for "vannsportkurs" eller noe istedet..! Det er mye av teorien som en 16-åring i en 10fots jolle i lukket skjærgård aldri får behov for i praksis! Og man må selvfølgelig ha en gulrot å lokke med for at folk skal ta kurset,, tror ikke ett påbud nødvendigvis er løsningen. MaritimStart: Båtførerprøven var ett populært valgfag på unggdomsskolene her jeg bor allerede rundt 1988! Vet ikke hvordan dette er i dag. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 10.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2003 Er noe skeptisk til krav om båtførerbevis. Man kan selvsagt argumentere med at det er relativt enkelt og billig å anskaffe seg et slikt bevis i dag, men slik var det også med førerkortet for bil for en del år tilbake. Så fant man ut at det skjer jo ulykker alikevell selv om folk har førerkort, så man innførte fase2, mørkekjøring, glattkjøring, landeveiskjøring og Gud hvet hva. , men alikevell skjer det ulykker. Det man har oppnådd er at det koster mer, og i dag er det slett ikke alle som har råd til å anskaffe seg førerkort. Dersom det kommer krav om "førerkort for båt" så er jeg redd for at det i løpet av ikke så veldig mange år kommer diverse tillegg her også, og så blir det også en kostbar affære etterhvert. (Men det vil jo skape diverse nye arbeidsplasser da.......) Sitér dette innlegget Link to post
Lijanka Svart 10.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2003 Se også dette. http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/artikkel?AI.../106100089/1089 http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/artikkel?AI.../106100090/1089 Trist start på en forhåpentligvis fin sesong for de fleste av oss her i fjorden. Så kan vi være uenige om hvilke virkemidler som kan begrense slike tragedier. Synes det er skremmende å høre holdninger som : Shit happens.... (se familiene i øynene og si det til dem!) Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 10.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2003 Er noe skeptisk til krav om båtførerbevis. Dersom det kommer krav om "førerkort for båt" så er jeg redd for at det i løpet av ikke så veldig mange år kommer diverse tillegg her også, og så blir det også en kostbar affære etterhvert. (Men det vil jo skape diverse nye arbeidsplasser da.......)Hei ok67 Jeg skal ikke gjenta argumentene for et krav om båtførerbevis, men mitt forslag om båtførerbevis for båter som går fortere enn f.eks. 20 knop og/eller er større enn f.eks. 30 fot, innebærer at hvis man har så store motforestillinger til å skaffe seg et båtførerbevis, så får man heller velge en båttype som går saktere en 20 knop og/eller er mindre enn 30 fot. Et krav om båtførerbevis vil nok tvinge seg frem, før eller siden. Hvis ikke båtfolket selv kan bli enige om en fornuftig løsning, kan du være helt overbevist om at politikere og myndigheter vil fortelle oss hva vi har å forholde oss til! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
bliss X Svart 10.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2003 Det som skjedde ved Tjøme i helgen var en tragisk ulykke, og vi vet at det kommer til å skje igjen. Jeg har selv fått dette litt inn på pelsen i og med at den familien som ble hardest rammet er bekjente av min datter og hennes venner. Var på Tønsberg sykehus i går ettermiddag i forb. med dette. De var da alle klar over at den ene av guttene ville dø i løpet av dagen. Ikke mye oppløftende. Spørsmålet man stiller seg er hva som kan gjøres for å redusere antallet ulykker, og så langt synes jeg ikke det som har vært gjort fra det myndighetenes side er spesielt imponerende. Er sterkt i tvil om obligatorisk båtførerbevis vil ha noen særlig innvirknig, men hvis det kan dokumenteres fra faglig hold at dette er det meste effektive tiltaket, slutter jeg meg selvsagt til det. Tror at det i såfall må kombineres med langt større politiressurser og hyppige kontroller hvis det skal ha noen effekt. Selv om både NSSR og andre presser på er ikke direktoratet innstilt på dette. (Det blir jo masse jobb for dem også, puhh!) Havnepolitiet i Oslo forteller oss stadig hvilken travel helg de har, og hvilken enorm innsats de setter inn. Forrige helg tok de hele 4 fartssyndere!! Det som sies på TV og i aviser stemmer ikke helt med det jeg ser: Da jeg passerte politibrygga i Oslo havnebasseng på søndag lå de fleste politibåtene pent fortøyd - bl.a to store RIB'er som sikkert kunne vært utnyttet bedre. Spisepause? Mulig det, men båtene var godt tildekket, og det så ikke ut som de hadde tenkt seg ut på en stund. Som en kuriositet kan jeg opplyse at to ungdommer raste rundt i 30 - 40 knop med en luguber racerbåt av eldre årgang like i nærheten Det hele koker vel ned til penger. Penger som skal fordeles og prioriteres i forhold til mange andre oppgaver. Er man villige til å bruke mer penger for å hindre at nye menneskeliv går tapt ved bruk av lystbåt? Nei, jeg tror ikke det er noe høyt priorietert område. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 10.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2003 Jeg er heller ikke direkte motstander av krav om båtførerbevis, men jeg er skeptisk til hva det på sikt vil føre med seg av krav og kostnader for båteierne. Selvsagt har du råd til å kjøpe deg en stor og hurtig båt så har du selvsagt også råd til å anskaffe deg et båtførerbevis. Men det jeg er skeptisk til er hvilke krav og regler som myndighetene kan (og sikkert vil) tre ned over hodene på oss. Jeg er derfor enig med deg Syvert, at her bør båtfolket selv komme med gode forslag for å unngå at ukyndige politikere dikterer reglene. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 10.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2003 Kan jo skjønne at en 15 åring ikke blir ansvarlig av å ta Båtfører bevis.Men antagelig så kjører denne unge herremann eller dame seg opp i en situvasjon nå og da som betinger litt hodebruk for å kunne komme ut av den.Ubevisst så sipler det da kanskje lærdom frem fra det "glemte kurset" som brenner spor i hjernebarken og læreprosessen går sin gang? Et fullført kurs er ikke alfa og omega men er viktig,meget viktig for senere i båtlivet så brukes kunnskapen selv om det kanskje ikke er veldig bevisst. Det som forundrer meg aller mest er at tilsynelatende oppegående,ansvarlige mennesker kjører båt i mer eller mindre beruset tilstand.Jeg tror IKKE de gjør sånn i bilen sin. Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 10.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2003 Kan jo skjønne at en 15 åring ikke blir ansvarlig av å ta Båtfører bevis.Men antagelig så kjører denne unge herremann eller dame seg opp i en situvasjon nå og da som betinger litt hodebruk for å kunne komme ut av den.Ubevisst så sipler det da kanskje lærdom frem fra det "glemte kurset" som brenner spor i hjernebarken og læreprosessen går sin gang? Hei thor Som sagt tidligere: Det er svært sjelden at 15-16-åringer er involvert i ulykker. De klarer seg mye bedre på sjøen enn gubber som deg og meg! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Jonny Svart 10.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2003 Det som skjedde ved Tjøme i helgen var en tragisk ulykke, og vi vet at det kommer til å skje igjen. Jeg har selv fått dette litt inn på pelsen i og med at den familien som ble hardest rammet er bekjente av min datter og hennes venner. Var på Tønsberg sykehus i går ettermiddag i forb. med dette. De var da alle klar over at den ene av guttene ville dø i løpet av dagen. Ikke mye oppløftende.Føler med Dere Lasse......... Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Stavanger Aftenblad: Den nye Tauferja braste i Bybrua Stavangeravisen: "Stavanger" kjørte i Bybrua Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2003 Se http://www.budstikka.no/redaksjonelt/nyhet...rticleID=104814 Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 24.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2003 Huff, synd at slik må skje. Umiddelbart er det to ting som slår meg: 1. Høy fart 2. Ny , uerfaren jypling i altfor flott båt. Jeg har ikke noe imot nybegynnere på sjøen. Heller ikke flotte båter. Alle må jo starte et sted, men alle førere av motorbåter MÅ sette seg inn i sjøveisregler, hvordan sin egen båt fungerer + hvilke skader man kan gjøre med en slik båt. Så er vi kanskje tilbake til debatten om påbudt båtførerbevis da?.............. *Anabelle* Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Rolf Svart 24.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2003 Seilbåt skipper som "glemte" at han motret????....... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Bole Svart 24.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2003 Øh...Annabelle skal kanskje lese artikkelen en gang til?? Ikke så sikker på at det er motorbåtføreren som bør ta båtførerbeviset.... Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 24.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2003 Mente egentlig seilbåtføreren, som må ha hatt altfor stor fart. De kan jo oppnå fart nok til å gjøre skade + at de stopper.... Synes også det er litt rart at motorbåten bare kjører inn selv om han hadde forkjørsrett, men det er lett for meg å si uten å ha sett situasjonen..... Jeg kjører hvertfall ikke på en bil i trafikken på trass, selv om motparten har brutt en regel........ Uansett , Avis er avis. Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.