bph Svart 29.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2003 Jeg leser i siste nummer av bladet Praktisk Båtliv at redaktøren mener at ulykkene skyldes at båtførerne ikke kan bruke all elektronikken de har anskaffet. Kan det være riktig da? Jeg trodde at de som var mest utsatt for ulykker ikke engang hadde draft ombord? Det er feil å benvne sjøkart som draft. Det riktige er bare å si sjøkart eller kart. Draft From Wikipedia, the free encyclopedia. A draft is an elemental and rough plan of a document, for example a manuscript or a piece of official government legislation. Important and lengthy documents often go through several drafts, becoming successivelly more refined at each stage until the final publishable product is produced. Architectural diagrams and building plans are drawn up by a draftsman. A draft (properly spelt draught) is a breeze blowing through an enclosed space. At various times of war, governments have passed legislation to legalise enforced conscription of young men into the military for the duration of the conflict. This is known colloquially as 'the draft' (not sure why...). In sailing, draft is a term used to indicate the depth which a loaded boat sits in the water. It also refers to the curvature of the sail. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 6.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2003 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=66788 Og på veiene er det enda verre, det tryggeste blir vel å ligge i hagen hele sommeren..... Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 7.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=66788 Og på veiene er det enda verre, det tryggeste blir vel å ligge i hagen hele sommeren..... Fritidsbåten kjørte inn i princessen 3 ganger etter hverandre... http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=66846 Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 7.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 Kanskje årsaken til at de kjørte på den 66 fots store Princessen rett og slett var misunnelse. Det skal jo noe til å kjøre på den samme båten 3 ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 7.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 Her har vi en skrekkhistorie fra andre siden av kjølen: http://hotel.dominoplaza.com/customer/mari...55?OpenDocument mvh M Sitér dette innlegget Marna Link to post
ok67 Svart 7.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 Kan det ha skjedd slik: Hei du har tatt plassen min, jeg skal vise deg jeg. VROM VROM KRASJ!!!! Jasså du flytter deg ikke. VROM VROM KRASJ!!!! Du flytter deg fortsatt ikke. VROM VROM KRASJ!!!! HJELP MAN OVER BORD ........ -- Nei jeg vet ikke, men man kan jo lure.... Sitér dette innlegget Link to post
pat Svart 7.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 http://www.ba.no/nyheter/article705135.ece Vet ikke jeg, men det første jeg tenker på er et illebefinnende, en som uheldigvis detter og kommer borti manøvreringshendlene eller noe slikt. Hvis båten skyter fart og plutselig heller 45 grader kan jeg tenke meg at kaoset er rimelig komplett ombord, og at det å få stoppet den ikke blir så lett for en 70-åring. Tiltale: Feilnavigering?? Kommer dette inn under begrepet "navigering" da? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 Kan vel neppe være noen forklaring her, men enspaks-kontrollere kan låse seg med pådrag uten at det er mulig å sette i fri, se illustrert artikkel under meningsmåling på båtsiden min. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 . . . . det å få stoppet den ikke blir så lett for en 70-åring. Protest! Jeg blir 70 om 10 år og regner ikke med å ha større problemer med å stoppe en båt da enn nå, for ikke å si enn for 10 år siden! Lars H. (oppegående seniorkaptein på Trudelutt) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ok67 Svart 7.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 Jo, men ifølge avisene så kjørte den inn i båten først en gang, tok en runde på fjorden kjøret inni engang til, nok en rund på fjorden og inn i enda en gang. I alle fall skriver VG: - Vitner har forklart til politiet at båten plutselig skjøt fart, og kjørte inn i den fortøyde 66 fots store Princess-båten, sier politiadvokat John Reidar Nilsen. - Fritidsbåten snudde, skjøt på ny fart og kjørte for annen gang inn i den fortøyde båten. Dette gjentok seg en tredje gang. Da traff fritidsbåten Princess-båten i baugen, sier Nilsen. Ganske godt gjort å treffe samme sted tre ganger på rad ved feilnavigering. Sitér dette innlegget Link to post
pat Svart 7.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 Lars: Mente ikke å støte noen - alderen er ikke poenget. Men OK, de traff iallefall den billigste båten - det lå jo ingen andre der. Uansett tragisk for de involverte. http://www.bt.no/innenriks/article169487 Sitér dette innlegget Link to post
agun Svart 7.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2003 Kan det ha skjedd slik: Hei du har tatt plassen min, jeg skal vise deg jeg. VROM VROM KRASJ!!!! Jasså du flytter deg ikke. VROM VROM KRASJ!!!! Du flytter deg fortsatt ikke. VROM VROM KRASJ!!!! HJELP MAN OVER BORD ........ -- Nei jeg vet ikke, men man kan jo lure.... Ta det nå litt forsiktig her med kreative teorier om hendelsesforløp, det gikk tross alt menneskeliv tapt her. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 8.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2003 Ta det nå litt forsiktig her med kreative teorier om hendelsesforløp, det gikk tross alt menneskeliv tapt her. Beklager dersom jeg har støtet noen, det var ikke meningen. Men VGs beskrivelse av hendelssforløpet fikk meg til å undres om dette kunne ha skjedd med mer eller mindre overlegg. Men jeg kjenner bare saken fra hva avisene har skrevet, så man skal vel være forsiktig med å trekke noen konklusjoner om hendelsesforløpet. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Lijanka Svart 8.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2003 Da er det dessverre bekreftet: http://tb.no/apps/pbcs.dll/artikkel?Search...07070096&Ref=AR Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 22.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2003 Svømte for livet etter danskebåt-krasj - et tankekors for de som har unge håpefulle som får lov til å farte på egen hånd i leder som trafikkeres av større skip. Her endte båtturen. Verdt ettertanke. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 22.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2003 Jeg ser av artikkelen i VG at Ingvar Johnson plukker ut 16-åringene som en vesentlig fare på sjøen. Jeg trodde at fokuseringen nå var rettet mot middelaldrende menn med tykke lommebøker, og med rette? Er jeg helt på jordet, eller driver herr Johnson med vranglære? mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
M/S Bastard Svart 22.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2003 Hadde det ikke vært en ide med speedbåt sertifikat? Det er vel nevnt før i en annen tråd! Over 15 knop så må du ha det, og blir du tatt så får du en skikkelig bot. Jeg observerte to drittunger i hver sin jolle i bolblehavna i Holmestrand her for et par dager siden. De kom i plan rundt flytebryggene. Synd de ikke hadde registreringsnummer. Det var også synd at flytetauet mitt ikke var tilgjengelig der og da. Da hadde de nok hatt jobben en stund etterpå. Men oppi alt dette, hvor er politiet hen?? Det er nok av mannfolk i krisealderen også som aldri skulle ha hatt båt. Ser ut som de ser seg selv tøffe i skjærgårds jeepene sine der de står og fører båten sin. Hvorfor står de bestandig, er det for og følge med om noen står og ser etter dem. De kjører jo som regel i plan ut av havna også. Vel vel, noen form for sjøpoliti burde det ha vært! Sitér dette innlegget Link to post
Arne Lian Svart 22.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2003 Fiiin bildeserie i VG: http://www.vg.no/bilderigg/index.hbs?rigg_id=1596 Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 22.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2003 Det som forundrer meg er at mange av de som har gått på skjær er store båter med radar og gps. Klarer de ikke og bruke dette tro Har et intrykk av at de som har disse båtene med allverdens utstyr er de samme som hadde gedigne seilebåter på 80 tallet (som jeg husker) og som aldri hadde hatt seilene ute. Per Chr. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 4.August.2003 Link til dette innlegget Svart 4.August.2003 Ekstra trist at det ble en dødsulykke! http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=70401 Da de to i båten skulle hale mannen og wakeboardet om bord, samtidig som motoren var i gang og båten gikk fremover, gikk det fryktelig galt. Jeg bruker selv en av mine båter til vannsport av og til og er meget overasket over at båtføreren i denne saken hverken stoppet motoren eller i hvert fall satte den i fri før de skulle hjelpe wakeboardkjøreren opp av vannet...? Så lenge motoren både er i gir og går bør jo noen ombord i båten forøvrig ha på seg dødmannssnor også. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
bliss X Svart 4.August.2003 Link til dette innlegget Svart 4.August.2003 Her er en til: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=70102 Sitér dette innlegget Link to post
jkirkebo Svart 4.August.2003 Link til dette innlegget Svart 4.August.2003 Jeg bruker selv en av mine båter til vannsport av og til og er meget overasket over at båtføreren i denne saken hverken stoppet motoren eller i hvert fall satte den i fri før de skulle hjelpe wakeboardkjøreren opp av vannet...? Så lenge motoren både er i gir og går bør jo noen ombord i båten forøvrig ha på seg dødmannssnor også. Sinnsykt er ordet. Og hvordan de klarte å få båten til å ta inn vann lurer jeg også på. Kjører mye med wakeboard og tube selv, og første bud er at så lenge det er folk i vannet nær båten skal motoren vær ei gang. Selv om den står i fri. Bruker ikke dødmannsknappen selv når vi kjører tube/wakeboard fordi jeg ofte må flytte meg litt rundt i båten, f.eks for å ordne med tauet noe noen faller. Med fotgass er dog ikke det så farlig... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 4.August.2003 Link til dette innlegget Svart 4.August.2003 Med fotgass er dog ikke det så farlig... Ååååå?Står motoren i gear og du går på snørra over rekka så fortsetter vel båten å putre avgårde på tomgang den? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2003 Og hvordan de klarte å få båten til å ta inn vann lurer jeg også på.Tror det må være galt fremstillt i media.Ut fra min erfaring med denne båten synes det iallfall slik, den er meget stabil, har høyt fribord og et svært effektivt selvlense-system. Håper vi slipper fler slike tragisk ulykker nå. Sitér dette innlegget Link to post
jkirkebo Svart 4.August.2003 Link til dette innlegget Svart 4.August.2003 Ååååå?Står motoren i gear og du går på snørra over rekka så fortsetter vel båten å putre avgårde på tomgang den? Joda, i 2 knop. Ikke særlig stor fare for å havne under propellen da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.