Jump to content

Ny ulykke


Ingar

Recommended Posts

Jeg leser i siste nummer av bladet Praktisk Båtliv at redaktøren mener at ulykkene skyldes at båtførerne ikke kan bruke all elektronikken de har anskaffet. Kan det være riktig da? Jeg trodde at de som var mest utsatt for ulykker ikke engang hadde draft ombord?

:headbang:

Det er feil å benvne sjøkart som draft. Det riktige er bare å si sjøkart eller kart.  

 

Draft

From Wikipedia, the free encyclopedia.

A draft is an elemental and rough plan of a document, for example a manuscript or a piece of official government legislation. Important and lengthy documents often go through several drafts, becoming successivelly more refined at each stage until the final publishable product is produced.

 

Architectural diagrams and building plans are drawn up by a draftsman.

 

A draft (properly spelt draught) is a breeze blowing through an enclosed space.

 

At various times of war, governments have passed legislation to legalise enforced conscription of young men into the military for the duration of the conflict. This is known colloquially as 'the draft' (not sure why...).

 

In sailing, draft is a term used to indicate the depth which a loaded boat sits in the water. It also refers to the curvature of the sail.

Link to post

http://www.ba.no/nyheter/article705135.ece

 

Vet ikke jeg, men det første jeg tenker på er et illebefinnende, en som uheldigvis detter og kommer borti manøvreringshendlene eller noe slikt.

Hvis båten skyter fart og plutselig heller 45 grader kan jeg tenke meg at kaoset er rimelig komplett ombord, og at det å få stoppet den ikke blir så lett for en 70-åring.

 

Tiltale: Feilnavigering?? Kommer dette inn under begrepet "navigering" da?

Link to post

. . . . det å få stoppet den ikke blir så lett for en 70-åring.

Protest! :cheers:

 

Jeg blir 70 om 10 år og regner ikke med å ha større problemer med å stoppe en båt da enn nå, for ikke å si enn for 10 år siden!

 

Lars H.

(oppegående seniorkaptein på Trudelutt)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jo, men ifølge avisene så kjørte den inn i båten først en gang, tok en runde på fjorden kjøret inni engang til, nok en rund på fjorden og inn i enda en gang. I alle fall skriver VG:

- Vitner har forklart til politiet at båten plutselig skjøt fart, og kjørte inn i den fortøyde 66 fots store Princess-båten, sier politiadvokat John Reidar Nilsen.

 

- Fritidsbåten snudde, skjøt på ny fart og kjørte for annen gang inn i den fortøyde båten. Dette gjentok seg en tredje gang. Da traff fritidsbåten Princess-båten i baugen, sier Nilsen.

 

Ganske godt gjort å treffe samme sted tre ganger på rad ved feilnavigering.

Link to post

Kan det ha skjedd slik:

 

Hei du har tatt plassen min, jeg skal vise deg jeg. VROM VROM KRASJ!!!!

Jasså du flytter deg ikke. VROM VROM KRASJ!!!!

Du flytter deg fortsatt ikke. VROM VROM KRASJ!!!!

HJELP MAN OVER BORD ........

 

 

--

Nei jeg vet ikke, men man kan jo lure.... :lol:

Ta det nå litt forsiktig her med kreative teorier om hendelsesforløp, det gikk tross alt menneskeliv tapt her.

Link to post

Ta det nå litt forsiktig her med kreative teorier om hendelsesforløp, det gikk tross alt menneskeliv tapt her.

Beklager dersom jeg har støtet noen, det var ikke meningen. Men VGs beskrivelse av hendelssforløpet fikk meg til å undres om dette kunne ha skjedd med mer eller mindre overlegg. Men jeg kjenner bare saken fra hva avisene har skrevet, så man skal vel være forsiktig med å trekke noen konklusjoner om hendelsesforløpet. :nono:

Link to post
  • 2 uker senere...

Hadde det ikke vært en ide med speedbåt sertifikat? Det er vel nevnt før i en annen tråd!

Over 15 knop så må du ha det, og blir du tatt så får du en skikkelig bot.

 

Jeg observerte to drittunger i hver sin jolle i bolblehavna i Holmestrand her for et par dager siden. De kom i plan rundt flytebryggene. Synd de ikke hadde registreringsnummer.

Det var også synd at flytetauet mitt ikke var tilgjengelig der og da. Da hadde de nok hatt jobben en stund etterpå.

 

Men oppi alt dette, hvor er politiet hen??

 

Det er nok av mannfolk i krisealderen også som aldri skulle ha hatt båt.

Ser ut som de ser seg selv tøffe i skjærgårds jeepene sine der de står og fører båten sin.

Hvorfor står de bestandig, er det for og følge med om noen står og ser etter dem.

De kjører jo som regel i plan ut av havna også.

 

Vel vel, noen form for sjøpoliti burde det ha vært!

Link to post

Det som forundrer meg er at mange av de som har gått på skjær er store båter med radar og gps.

Klarer de ikke og bruke dette tro :smiley:

 

Har et intrykk av at de som har disse båtene med allverdens utstyr er de samme som hadde gedigne seilebåter på 80 tallet (som jeg husker) og som aldri hadde hatt seilene ute.

 

Per Chr.

Link to post
  • 2 uker senere...

Ekstra trist at det ble en dødsulykke!

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=70401

 

Da de to i båten skulle hale mannen og wakeboardet om bord, samtidig som motoren var i gang og båten gikk fremover, gikk det fryktelig galt.

 

Jeg bruker selv en av mine båter til vannsport av og til og er meget overasket over at båtføreren i denne saken hverken stoppet motoren eller i hvert fall satte den i fri før de skulle hjelpe wakeboardkjøreren opp av vannet...? Så lenge motoren både er i gir og går bør jo noen ombord i båten forøvrig ha på seg dødmannssnor også.

Link to post

Jeg bruker selv en av mine båter til vannsport av og til og er meget overasket over at båtføreren i denne saken hverken stoppet motoren eller i hvert fall satte den i fri før de skulle hjelpe wakeboardkjøreren opp av vannet...? Så lenge motoren både er i gir og går bør jo noen ombord i båten forøvrig ha på seg dødmannssnor også.

Sinnsykt er ordet. Og hvordan de klarte å få  båten  til å ta inn vann lurer jeg også på. Kjører mye med wakeboard og tube selv, og første bud er at så lenge det er folk i vannet nær båten skal motoren vær ei gang. Selv om den står i fri. Bruker ikke dødmannsknappen selv når vi kjører tube/wakeboard fordi jeg ofte må flytte meg litt rundt i båten,  f.eks for å ordne med tauet noe noen faller. Med fotgass er dog ikke det så farlig...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...