Slagskibet Svart 4.August.2003 Link til dette innlegget Svart 4.August.2003 Men når du ligger i vannet som den unge dama gjorde og håret går i propellen så er du veldig ille ute.En trist ulykke og det antakelig gått bra hadde dødmannsknapp vært montert og i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
jkirkebo Svart 4.August.2003 Link til dette innlegget Svart 4.August.2003 Men når du ligger i vannet som den unge dama gjorde og håret går i propellen så er du veldig ille ute.En trist ulykke og det antakelig gått bra hadde dødmannsknapp vært montert og i bruk. Selvfølgelig. Som jeg skrev tidligere, ved folk i vannet nær båten står motoren. Men jeg bruker ikke dødmannsknappen når jeg kjører rundt i 18-25 knop med noen hengende bak. Sitér dette innlegget Link to post
Sinus_nor Svart 7.August.2003 Link til dette innlegget Svart 7.August.2003 Jeg vil råde ALLE som driver med vannsport til å benytte dødmanns-knappen når de kjører. Grunnen er at selv på "flatt" vann, kjøres det rundt i det samme område, og du kan lage dine egne bølger, som pga. interferrensen kan bli ganske store. Har opplevd flere ganger å bli kastet litt rundt i båten av disse bølgene. De er jo ikke symetriske, og det er ikke lett å beregne båtens oppførsel i dem. Dessuten ser ofte båt-føreren mye bakover på de som leker seg (vil se når de tryner!) og oppmerksomheten forover svekkes. Ellers bør motoren stå i fri, og være slått av når du er i nærheten av de i vannet. F.eks når de som står på wakeboard skal opp i båten. Wakeboard er forresten helt utrolig morsomt. Med de rette holdningene kan dette være en morsom og trygg lek for "hele" familien, men ta med "tuben" så de som ikke kommer opp på wakeboardet har noe de også! Lek trygt! Fortsatt god sommer....(ahhh 1 uke igjen av ferien, skal bli godt å komme på jobb igjen......lærerne har det godt) Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 30.September.2003 Link til dette innlegget Svart 30.September.2003 Fra dagens VG: To skadd i båtulykke Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 30.September.2003 Link til dette innlegget Svart 30.September.2003 Kjøring med hurtiggående båt i mørket må være det farligste man kan foreta seg på sjøen... Hei,I Randesund Båtforening har vi hver høst kjørt et Nattseilaskurs med profesjonelle og erfarne navigatører-skipskapteiner som instruktører. Vi har hatt 2 - 3 kvelder på benken og som avslutning har vi vårt ute og navigert i mørket. Det har vært meget nyttig og lærerikt, men nå har vi brukt opp kundegrunnlaget i egen forening så hvis det melder seg andre i Kristiansandområdet som vil delta starter vi kanskje opp igjen. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.September.2003 Link til dette innlegget Svart 30.September.2003 Hei, I Randesund Båtforening har vi hver høst kjørt et Nattseilaskurs med profesjonelle og erfarne navigatører-skipskapteiner som instruktører. Vi har hatt 2 - 3 kvelder på benken og som avslutning har vi vårt ute og navigert i mørket. Det har vært meget nyttig og lærerikt, men nå har vi brukt opp kundegrunnlaget i egen forening så hvis det melder seg andre i Kristiansandområdet som vil delta starter vi kanskje opp igjen. KAT Anbefale på det sterkeste!!! Jeg har selv drevet med kurs i nattseilas i flere år, det er alltid like populært og alltid kommer vi tilbake med like mange forundrede deltagere .... Teoretisk/praktisk kurs i nattseilas er noe som alle båtforeninger burde tilby sine medlemmer, det er ikke bare lærerikt, men også meget sosialt og sammensveisende! mvh Poseidon PS Hvis noen i Stavangerdistriktet er interessert, så viser jeg til en tråd som ble innlagt igår: Maritime kurs i Stavanger. DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
klikk Svart 30.September.2003 Link til dette innlegget Svart 30.September.2003 .....Det er nok av mannfolk i krisealderen også som aldri skulle ha hatt båt. Ser ut som de ser seg selv tøffe i skjærgårds jeepene sine der de står og fører båten sin. Hvorfor står de bestandig, er det for og følge med om noen står og ser etter dem..... Jeg står stort sett alltid oppreist i min skjærgårdsjeep! Ihvertfall på korte turer. Det gir mye bedre oversikt å stå oppreist, og man mister ikke utsynet av vannsprut som legger seg på vindskjermen. Det er også mye lettere å få øye på garnblåser ol. når man står en meter høyere. I mye sjø er det dessuten mer behagelig å stå og svikte i knærna istedet for å banke nyrene flate. På en skjærgårdsjeep med rattkonsoll og vindskjerm med ramme som man kan holde i, så er det minst like trygt å stå som å sitte! Derfor er også endel slike båter utstyrt med stå-stoler til å lene seg mot! Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 På Averøya har en Rib-båt som brukes til havrafting kantret med 9 personer ombord. Flere personer ligger enda i sjøen. http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/art...ticle148445.ece Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Alle reddet etter 1 time i vannet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eppa Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Onsdag var det en ny trist drukningsulykke rett utenfor Stavanger. http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/artic...rticleID=193679 Den 61 år gamle mannen som omkom har jeg tidligere konkurrert mot i skytekonkurranser. Eller rettere sagt deltatt i de samme skytterstevnene. Vi gikk også på samme kurs som Poseidon arrangerte i Knop og Stikk i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Ja Eppa, Det var en trist stund da jeg fant ut at det var Harald som hadde vært så uheldig, ingen vet vel noe om hvordan det har skjedd - men utgangen ble jo den verst mulige. Det stemmer som du sier at han gikk Knop&Stikk ifjor, og han var også med på kurset "Nattseilas" så vidt jeg husker. Jeg merket meg også med hvor engasjert han var og hvordan han som nypensjonert gledet seg til å kunne tilbringe mer tid på sjøen. Det er forferdelig når slike ulykker skjer - og de må være enda en ekstra påminnelse til oss alle om aldri å gå på akkord med sikkerheten ombord. Med ettertenksom hilsen Poseidon / Jan Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sebaldus Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Dette er slikt som får en til å tenke over dette med å seile en liten båt alene. Man skal ikke trø mye feil før man er i vannet. Minnet meg på planene mine om å få rigget en livline ombord. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 17.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2004 Hei Atter en unødvendig hendelse: http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/16/398352.html Trist at slikt skjer. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 17.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2004 Jeg er enig i at dette er en unødvendig hendelse, men det er også tragisk at folk ikke har/bruker vett. Når båten ender 50 mtr. på land er det noe som forteller meg at noen har oppført seg som apekatter. Det som er bra i denne sammenheng er at dette ikke har gått ut over uskyldige. Etter mitt syn er dette nok en hendelse som forteller meg at vi trenger opplæring og mer politi på sjøen også, desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_J@n Svart 17.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2004 Trist er det, får en til å tenke.... Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 30.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2004 http://bt.no/lokalt/bergen/article261282 http://bt.no/lokalt/hordaland/article261271 ????????????????? http://www.ba.no/nyheter/article1133154.ece Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
jorhei Svart 31.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2004 Ser nok desverre ut som vi bare må leve med alle disse båtulykkene. Det er jo trist og dumt og i en del tilfeller unødvendig spør du meg. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Krapyl Svart 31.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2004 http://www.ba.no/nyheter/article1133154.ece Hvis mannen satt bak roret og sov, var det rart han ikke ble våt. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
880 Svart 31.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2004 http://bt.no/lokalt/hordaland/article261385 Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
GeirFrode Svart 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Her er en til. Heldigvis gikk det bra denne gangen. http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/arti...NOTIS/230017940 Lurer på hvordan dette er mulig?? Store Sletter er ikke akkurat bare et lite skjær. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Her er en til. Heldigvis gikk det bra denne gangen. http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/arti...NOTIS/230017940 Lurer på hvordan dette er mulig?? Store Sletter er ikke akkurat bare et lite skjær. Noen får til det umulige og......... Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Krapyl Svart 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Her er en til. Heldigvis gikk det bra denne gangen. http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/arti...NOTIS/230017940 Lurer på hvordan dette er mulig?? Store Sletter er ikke akkurat bare et lite skjær. Og når tillatt promille er økt så betraktelig som journalisten sier, blir det ikke godt å være oss. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Lars H. Svart 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Og når tillatt promille er økt så betraktelig som journalisten sier, blir det ikke godt å være oss.Med en slik grense kan en jo ta seg så mange styrepils en orker å svelge ned? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirFrode Svart 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Og når tillatt promille er økt så betraktelig som journalisten sier, blir det ikke godt å være oss. jeg la jammen ikke merke til den nye promillegrensen med en gang jeg, gitt. Da skjønner jeg hvorfor det går som det gjør. :diving :diving :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 14.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2004 Tar frem igjen denne tråden om ulykken ved Vasskalven ved Tjøme i fjor. Nå foreligger det dom i saken. Omtale i Aftenposten Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.