Jump to content

Til Shetland med motorbåt? Er det mulig? Saga 325

FredeFar

Recommended Posts

Hei folkens!

Jeg har en Saga 325 og har veldig lyst å prøve meg (oss) på en tur til Shetland - Orkenøyene - den Caledonske Canal - Liverpool osv.

Er det noen her som har erfaring? Erfaring med mototbåt? Er det mulig?

Høres sinnsykt spennende ut!!!

Har ingen erfaring. Men jeg ville ha fokusert på drivstoffsituasjonen, og om mulig montert ekstra tank. Jeg ville ikke ha satt meg i en situasjon det man i 5-6 meters bølger skal prøve å fylle tanken fra kanner via dekksgjennomføringer. Denslags er bare ikke trygt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nå vet jeg ikke hva båter tåler, men en Saga 325 høres ut som en båt som blir senket av noe så stort som 5-6 meters bølger. Men det finnes vel dager hvor det er bølgeprognose flatt hav i Nordsjøen kanskje bare mye sjeldnere enn det finnes ved Skagerrak og Østersjøen.

Problemet blir vel å komme seg tilbake om neste gang havet er flatt er om flere måneder muligens.

PS. På moderne båter så tror jeg CE klasse A er først ved 80 fotere eller ved Trawler type båter og bare noen av dem om man ikke skal vente på flatt hav.

Før i tiden gikk det Shetlandskonvoier med Saga 27 over, så i riktig værvindu burde det gå greit.

Du har derimot ikke nok diesel til å komme over i marsjfart. Du må legge til en sikkerhetsmargin på i alle fall 40% i tillegg til det du beregner å bruke over. Her må det opplegg med pumpe til, eller inn med ekstra tank. Distansen Bergen- Leriwick er ca 205Nm. Med en 325, vil jeg tro en seilingstid på 17 timer og rundt 500l diesel. Du må da ha minst 700l diesel med på turen. Gjennomsnittsfart på 12knop og 2,5l/Nm.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Jeg var på tur over der for ikke lenge siden, og ble overrasket over hvor fort vinden økte fra 5 til 40kn på ca 30 minutter. Vi måtte ta ned seilene, som vi hadde mange av oppe. Ellers var bølgene/dønningene av type høy men ganske lange. Med vinden begynte toppene å bryte, og jeg tenkte "her skal jeg aldri være med min motorbåt (34fot)"..  

Men om det er det meldt godt vær, ikke dårlig tid på returen, mulighet for mer enn nok drivstoff og båten er i meget god tilstand er det en god del som har gjort det før, men det blir ikke for meg. 

FredeFar skrev for 1 time siden:

Hei folkens!

Jeg har en Saga 325 og har veldig lyst å prøve meg (oss) på en tur til Shetland - Orkenøyene - den Caledonske Canal - Liverpool osv.

Er det noen her som har erfaring? Erfaring med mototbåt? Er det mulig?

Høres sinnsykt spennende ut!!!

mvh

Frde Farsund

Ingen problem om du planlegger godt. En nabo av oss gikk over i vinter med en Buster XXL så alt er mulig. 

Jeg har vært over 15 ganger med seilbåter mellom 30 og 40 fot, og der er bare et par ganger vi har hatt forhold hvor jeg helst ikke ville vært i en motorbåt.  Men i Nordsjøen blir man stort sett alltd reddet, hvis man får gitt beskjed om hvor man er, klarer å holde seg flytende, og klarer å holde varmen. Så på  utstyrslisten vil dette være på topp hos meg (dette er ikke en komplett liste)::

- En VHF med ekstra strømforsyning, antenne så høyt som mulig, og DSC som får posisjonsinformasjon.

AIS sender(eventuelt integrert med VHF).

- En bærbar VHF, helst med GPS og DSC.

- AIS nødpeilesendere til alle ombord.

- Plotter med AIS display for båter og AIS nødpeilesendere.

- Redningsflåte.

- Overlevingsdrakter (kan holde med flytedresser eller gode vanntette klær).

- Redningsvester med sikkerhetsliner , festepunkter til disse, og løpeline fram til baugen.

- Gassalarm hvis  man har gass ombord.

En slik båt med store vinduer bør gjerne også ha  mulighet for å håndtere at de knuser. 

XardasKSP skrev for 10 timer siden:

Nå vet jeg ikke hva båter tåler, men en Saga 325 høres ut som en båt som blir senket av noe så stort som 5-6 meters bølger. 

Min første tur med egen båt, en 24 fots snekke, var i opptil 4 meters bølger. Heldigvis med erfaren skipper med på henteturen. Det gikk greit, da bølgefrekvensen var ganske så lang. Så det var bare peile når man var på topp, i bølgedalene så man ingenting. Artig hentetur!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@index Det høres ut som noe hvor man var heldig at det gikk bra. Eller det er i hvert fall slik jeg forstår moderne CE merkning at inntil det båten er klassifisert for så skal man være sabla uheldig om det går dårlig og over det så er man heldig at det går bra og enda mer jo større bølgene er.

Så er det vel noen strenge krav om produsenter som Princess og Fairline først oppnår klasse A ved 80 fots båter (på de moderne, de eldre hadde det ved litt mindre størrelse er ikke sikker om Princess 65 ikke fikk A noen av de første modellene etter at CE merkinga kom) og f.eks Galeon får ikke A klasse selv på 80 fotern sin. Så til mindre båter så er vel moderne Storebro over 40 fot kun klasse C så antar at en Saga 325 ikke er noe mer.

Kanskje jeg tenker helt feil men om en klasse C båt tas i 5-6 meter bølger så er man heldig om det går bra akkurat som folkene som liker å fly med småfly 1 meter over bakken. Men med båt kan man vel ha med seg overlevelsesdrakt og håpe å bli reddet.

XardasKSP skrev 5 minutter siden:

@index Det høres ut som noe hvor man var heldig at det gikk bra. 

Mulig det, det føltes ikke utrygt der og da. Men så var jeg heller ikke så erfaren med båt dengang. I dag hadde jeg nok ventet på bedre vær.  Og om jeg skulle ha krysset Nordsjøen, så hadde kun en havgående seilbåt vært aktuelt for meg. Jeg ville ikke vært midt i Nordsjøen i motorbåt og blitt overrasket av uvær, uansett om båten var 20 eller 60 fot. Det gjelder å velge rett redskap til jobben.

Selvsagt er det mulig. Saga 325 er klasse B.

Tenk på de som under krigen dro over med dårlige båter og tvilsomme motorer.  Å komme ut for skikkelig ivær er i alle fall ikke min greie, men liker man slike utfordringer så holder Saga 325. Selvsagt forutsatt at fører har de nødvendige ferdigheter med føring av båt i uvær.

@El barco de Sol Under krigen var det medregnet at noen folk ikke kom frem noe som dessverre også skjedde da. Uten krig så antar man at folk ønsker ikke å risikere livet for en tur.

Men visste ikke at Saga 325 fikk kategori B når dagens minste moderne Storebro over 40 fot har kun C.

@index Men da kan du vel seilbåter også uten å kunne noe om seilbåt så ville det føles tryggere med 60 fot motortrawler fra Fleming/Nordhavn med klasse A CE og det samme med 80 fot Princess med klasse A. Så må man også være uheldig at det skulle bli uvær når det er meldt flatt hav før man skal være uheldig igjen at båten som er ment for det får problemer i det været.

Kommentar til eksemplene til husky og Laka: de har signaturer som viser bosted Stord og Stavanger. De lokale heltene er kanskje godt kjent med sine båter i stor sjø, kanskje de har yrke på sjøen. De har tilgang på båt og værmelding og kan stikke når forholdene stemmer. Sitter man på østlandet og skal planlegge tur må man forholde seg til været i det aktuelle tidsvinduet. Så det kan bli bomtur.

EDIT:Ser TS bor i Bergen, så da er jo båt og mannskap på riktig plass. Så da er det vel bare å begynne å få erfaring, ta noen mindre turer utaskjærs og utstyre båten. Ser TS meldte seg inn i 2016, hadde Joda8100 da, så hen bør jo ha grunnlag til å vurdere denne turen basert på egen erfaring.

@FredeFar, piece of cake, a cup of tea. Men du MÅ skrive en historie her på Baatplassen. Og ta mange bilder. 

Men vent på et høytrykk. Vi vil ha deg og bildene og historien hjem uten skader. 

Det er mange som har gjort dette tidligere. Men været har alt å si. Og båten. Og kunnskapen din. Og utstyret. 

Ragnar Thorseth ble kjent som eventyrer etter flere turer i mindre båter. I 1969 rodde han som første mann alene fra Måløy til Lerwick på Shetland. I det neste tiåret reiste han bl. a Nordishavet rundt, over Atlanterhavet og gjennom Nordvestpassasjen.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

XardasKSP skrev for 11 timer siden:

Kanskje jeg tenker helt feil men om en klasse C båt tas i 5-6 meter bølger så er man heldig om det går bra akkurat som folkene som liker å fly med småfly 1 meter over bakken. Men med båt kan man vel ha med seg overlevelsesdrakt og håpe å bli reddet.

Dette er jo helt avhengig av bølgeperioden, 5-6 meter bølgehøyde forteller ikke så mye om forholdene, det er perioden som er det kritiske. Lang periode vil være til gunst for en småbåt.

Jeg ble inspirert av Erik Aanderaa sin seilbåttur i området der og fikk lyst til ca samme tur som han, (mulig han var på Færøyene også?) eneste at vi bor i Tønsberg så blir litt lengre tur frem til start. Da ville det blitt ca sånn:

Screenshot_20240602_234144_Skippo.jpg.ba5b71958292d105d2dc48ade7b29334.jpg

Gøy å fantasere litt og ha noen potensielle drømmer! Blir dog Gøta kanal, Aaland, Gotland og rundt om sør-Sverige denne sommeren! Vil følge denne tråden med stor interesse! Båten vår er 2007 Bavaria 35 sport med 2×D6-310 og 780l dieseltank.

Med marsjfart på 20 knop er det ti timer over, og så lenge ville jeg satset på værmeldingen.

I den hastigheten tipper jeg du bruker 50 l/t - 500 liter - 2,5 l/nm.

Går du ned til 5-6 knop blir reisen lengere, men forbruket går ned til ca 0,5 l/nm og du kan kjøre tur retur to ganger på en tank i finvær. Da bør du ha autopilot, men turen blir mye rimeligere.

Får du plutselig møkkavær er du aldri mer enn 100 nm fra land og kan snu eller surfe med været et døgn eller to.

Jeg ville ikke vært bekymret for å prøve på gode værmeldinger, men når jeg skal over 16/6 i år blir det med en skikkelig havseiler.

Mons

index skrev On 1.6.2024 at 22.04:

Men jeg ville ha fokusert på drivstoffsituasjonen, og om mulig montert ekstra tank. Jeg ville ikke ha satt meg i en situasjon det man i 5-6 meters bølger skal prøve å fylle tanken fra kanner via dekksgjennomføringer. Denslags er bare ikke trygt.

Har noen erfaring med en god måte å etterfylle underveis på annet enn med kanner? Ettermontering av fast tank og opplegg rundt dette kan fort bli omfattende sikkert.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...