Loreng Startet 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2024 Mercury 90 hk-2 takt 2004. Er i stuss på om det er riktig Solas proppel. Bilder viser ytre og indre foringsrør for proppelhylse. Den grålige massen mellom ytre/indre er flush med ytre foring. Det vil si at indre proppelaksel messing skive har anlegg mot denne grålige massen. Trodde kanskje anleggsflaten burde være på indre og ytre aluforing i og med messing skiven har utforing tilpasset dette. Lurte en stund på om den grå massen var salt etc som har bygget seg opp og burde skrapes vekk men det virker å være massivt. Er det noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 For meg ser det ut som at det allerede sitter en thrustskive i propellen , og at den har sittet der en stund, mer eller mindre irret fast. Flere fabrikater som bruker samme 15T splines, slik at samme propell kan brukes feks på Mercury, Honda og Yamaha, så lenge man har riktig thrustskive Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Loreng Svart 2.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 ivar skrev for 5 timer siden: For meg ser det ut som at det allerede sitter en thrustskive i propellen , og at den har sittet der en stund, mer eller mindre irret fast. Flere fabrikater som bruker samme 15T splines, slik at samme propell kan brukes feks på Mercury, Honda og Yamaha, så lenge man har riktig thrustskive Ivar, tror det er helt riktig som du sier. Hogget og freste vekk grå alu mellom foringer, under er det gummivulk. Messing truster hviler nå på indre foring med et gap på 2 mm til ytre foring. Usikker men kanskje det er slik at gummivulken flexer når mutter trekkes til slik at messing truster får anlegg på ytre foring. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 solas propen, er det noe du har kjøpt brukt, og messingskiva hadde du fra før? thrustskiva skal ligge an i ytterkant for å ta opp skyvekreftene best mulig , vulkinga skal bare ta opp vrikrefter. Mistenker derfor at det du trenger er en solas thrustskive tilpasset Mercury Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Loreng Svart 2.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 ivar skrev 33 minutter siden: solas propen, er det noe du har kjøpt brukt, og messingskiva hadde du fra før? thrustskiva skal ligge an i ytterkant for å ta opp skyvekreftene best mulig , vulkinga skal bare ta opp vrikrefter. Mistenker derfor at det du trenger er en solas thrustskive tilpasset Mercury Kjøpte båt og motor, tok av proppel for å smøre aksling. Synes det så litt rart ut med indre messing skive som på en måte ikke passet hylsen til proppelen, oppfattet det ihvertfall slik jeg. Kjøper ny proppel. Den jeg har nå er 13 x 21, får google å se om det er riktig størrelse først. Ser i farten at det ikke er allverdens forskjell i pris for en stålproppel. Takk skal du ha for hjelpen Ivar. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Om du oppgir båt / turtall og fart så er det sikkert noen her som kan hjelpe med det også. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 ivar skrev for 2 timer siden: thrustskiva skal ligge an i ytterkant for å ta opp skyvekreftene best mulig , vulkinga skal bare ta opp vrikrefter. Thrust-skiva skal sentrere propellkroppen og bosset, om akselen. Lengdemessig er det også viktig at thrustskiven ikke presser på bosset, eller har klaring til bosset på lengden. Det vil skape stress på vulkingen og redusere levetiden. TS: Propellvalg: Din 90hk er vel den 2T 90hk med størst slagvolum og den føles veldig sterk. Ganske vanlig å bomme på propell med den motoren særlig om du har lett/lettdrevet båt. Om du skal bruke båten variert så er jeg ganske imponert over original alupropp fra Mercury/Mariner. Hvilken toppfartpropell som er best til denne bestemmes av monteringshøyde. Jeg liker å montere høyt, om det slipper litt i sving med full båt plages jeg ikke med... Om du får thrustskiva til å passe så er det veldig nyttig med startdata (propelldata og turtall ved gitt hastighet) Forsikre deg om at båten er rein under før testtur... Sitér dette innlegget Link to post
Loreng Svart 3.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 Tror de satte på denne proppelen i hurten og sturten før salg. Ihvertfall greit å få orden på det før båten skal på sjøen. Motoren står på en Askeladden 525. Mercury 90 hk-2 takt. Er ikke det mest vanlige valget 13 x 19 eller 13 x 21 for dette oppsettet? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 Loreng skrev 47 minutter siden: Tror de satte på denne proppelen i hurten og sturten før salg. Ihvertfall greit å få orden på det før båten skal på sjøen. ser helt klart sånn ut. Og lurt å få på stell før det tas i bruk ja. iflg denne linken så er det 2.3 i utveksling på 2004 90hk: https://www.rubexprops.com/boat-propellers/rpm-range/?make=Mercury Prøvde å finne noe testdata med merc, men det meste bak div betalingsmurer. Denne med Suzuki DF90 oppgir 32knop - jeg hadde forventet opp mot 35-36 et sted... https://issuu.com/macbox1/docs/kjoredata_2014-15_32s_zmag Heller isåfall mot 19" stigning her Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 Ikke mer enn 19, som jeg har sett på samme båt med 115 optimax. Mercury sin black max alu er som nevnt over veldig bra og kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 2.07 giring på 115 optimax, så da kan ikke stigning sammenlignes direkte Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 ivar skrev for 2 timer siden: 2.07 giring på 115 optimax, så da kan ikke stigning sammenlignes direkte Utveksling er viktig i regnestykket og det er bra du trekker det frem Alt for mange "propelltråder" som mister dette poenget. tkb skrev for 4 timer siden: Mercury sin black max alu er som nevnt over veldig bra og kan anbefales. Har prøvd å finne min gamle gode Black Max propell, men husker jeg riktig; var den 13.25x19 ? Ble den levert i den dimensjonen, den ble kjøpt 16 mai 2005... Sitér dette innlegget Link to post
Loreng Svart 4.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Litt travelt her, rydding, skal på jobb et par uker. Anbefalingene her går på Black Max. Jeg har jo ikke peiling så jeg mailet Winrace Proppelers med 2 litt dårlig formulerte ja/nei spørsmål om Black Max. Fikk i svaret inntrykk av at Signe hos Winrace ikke er særlig begeistra for amatører. Neste gang skal jeg spørre henne om båten går dobbelt så fort med 2 proppeler på motoren. Det jeg egentlig forsøkte å spørre om var om thrust washer etc følger med siden det står komplett alu proppel. https://www.winrace.no/aluminium/13-x-19-alu-propell-mercury Når jeg får tenkt meg om så kommer sikkert det utenom. Da blir vel denne uten hub etc og den første med hub. https://www.winrace.no/aluminium/mercury-black-max-40-125-hk Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Mitt råd: kjøp en brukt i god stand, er den for tung eller lett, så kjøper du en til som er spot on... Verdien av å ha en propell i reserve overgår det meste... Om budsjettet ikke strekker til så prøv å låne en Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Husker ikke nøyaktig diameter, men stesønn kjøpte 19 tommer til sin rekke 6 90. Gjorde 39 gps knop med 2 personer på Fjordlingen(17) 40 alene. Montert i nederste hull. Da ble vi fornøyd😊 bra dere påpeker utveksling, det har jeg ikke i hodet😅 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Loreng skrev for 1 time siden: Det jeg egentlig forsøkte å spørre om var om thrust washer etc følger med siden det står komplett alu proppel. Nå har jeg aldri kjøpt merc propell, men alt jeg har kjøpt nytt til yamaha (+1 omc) har vært kun propell , mutter+skiver var utenom. Kjøpte etpar turning point hustler med løs hub, der fulgte det med thrustskive ++ i hub kitet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Loreng Svart 27.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2024 Beklager sen tilbakemelding, jobb jobb jobb, endelig ferie. Black Max var en veldig bra anbefaling. Sandefjord Maritim: Black Max 13 x 19 proppel med thrust skive, hub, stoppskive og mutter for ca 3000.- 75 nm toque. Askeladden 525 / Mercury 90 - 2 takt. Båt/motor 2004 model. Før sjøsetting fjernet jeg 22 år med bunnstoff ned til topcoat. Skroget under vann var sjokkerende bra, 2-3 små kakk i steglistene, la inn epoxysparkel og deretter 4 strøk epoxyprimer over hele skroget under vannlinje. Vannslipte lett over og avsluttet med 3 strøk International Micron 350 - 2 årig. Ved sjøsetting var båten lastet med 90 liter Esso 98 Supreme + (gaugen viser 1/4 fuel for lite). Dregg, tauverk etc. og 1 person. Oppnådde med dette 5100 Rpm. Gaugen viste ca 32 knop. Kartmaskin ca 32.4 knop. For min del er dette perfekt. Båten gikk i plan på et blunk. Fant ut at det er mest behagelig å ligge på 4400 Rpm og ca 27,6 knop. Interessant å se linken Ivar la til om Askeladden kjøredata. Hastighet stemmer nokså godt overens med en Suzuki 90 hk 4 takt. Lure litt på om rpm gaugen viser 400 rpm for lite, egentlig er det 5500 rpm. Det får jeg nok aldri svar på, uansett er jeg førnøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.