Jump to content

Prosjekt Corvin. (Pjalten)

pappa_wolf

Recommended Posts

Etter defekten på Benji, ble jeg litt frustrert.

Og kjøpte enda en båt.

"Pjalten" som den fort ble døpt har jeg ingen informasjon tilgjengelig om.

Men hun er ca 17 fot, pluss den største utenbords braketten jeg noensinne har sett.

Ledningsnettet er interessant.

Og motoren en Suzuki.

Og her er spørsmålet mitt.

Er det noen med erfaring fra gammel Suzuki som kan kaste litt lys over dette.

Strøm til starteren. Men ikke gnist.

IMG_20240602_112143968_HDR.jpg

IMG_20240601_092758433_HDR.jpg

IMG_20240601_092747707_HDR.jpg

IMG_20240601_092723510_HDR.jpg

IMG_20240601_092710913_HDR.jpg

IMG_20240531_214410060_HDR.jpg

Moro med ledninger som er kuttet, satt på klemsko og ellers rakler løst rundt inne i båten.
Men jeg fikk da radioen til å fungere, så jeg kan bli frustrert til musikk.

Jeg har 9 ledninger. Jeg har sjekket nesten overalt på nettet, og finner fortsatt ikke noe.

Og fargekoden matcher jo ikke med pluggen på motoren!!
Men brun går til starteren... Eller brun går til gul med grønn stripe, og derfra til starteren.

Okay, nok babling. nå skal jeg se hva jeg ellers kan bli frustrert over.

11 hours ago, index said:

Du er flink til å kjøpe deg problemer, den skal du ha!?

Takk. Har reist ned på havna, og satt meg i båten med en kopp kaffe. Kjenner at jeg blir litt oppgitt over meg selv.

I stedet for å kjøpe en ny runde med problemer, burde jeg ha konsentrert meg om å fikse eller bytte motor.

Så den båten skal selges så fort som mulig.

Og jeg skal heller bruke tiden på Benji.

pappa_wolf skrev 20 minutter siden:

Så den båten skal selges så fort som mulig.

Og jeg skal heller bruke tiden på Benji.

Ja, det virker jo som at du har stor kompetanse på amerikanske motorer, og er en løsningsorientert kar. Så det er nok bare snakk om tid før de siste detaljene på Benji også er i orden. Fordelen med Pjalten er at du med små midler kan øke verdien og salgbarheten på den, og slik tilføre midler til Benji projektet etter rep og salg. Og så er det jo viktig å sysselsette seg med noe;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 uker senere...

Etter to dager med feilsøking. og null gnist, kastet jeg inn håndkledet.
Motoren ble løftet av, og Pjalten fikk en liten 25 Hk Mariner. Fikk Marineren billig, ettersom den har litt utfordringer.
Måtte bytte CDI på den, men hadde heldigvis en sittende på en fungerende motor, slik at jeg kunne teste.
Med låneren fyrte den, så ny er bestilt fra Sverige.
Kabelen fra motoren til tenning var kuttet i to, så det gikk en liten time med å montere kabelsko i begge ender av kuttet.
Han på den ene siden og hun på den andre. Etter at jeg var sikker på at motoren fyrte, kunne jeg så skjøte inn den halve meteren som manglet, for at rekke frem til kontrollpanelet.
Ble litt overrasket over å finne hovedbryter på både + og - siden. Har aldri sett det før.
Ellers har det gått i. "Hmm, hvor går denne kabelen? Den går dit. Hva er den koblet til? Ikke noe, den bare henger der!!" 
"Hva med denne? Den går dit, men har byttet farge, og går inn på minus-skinnen???"
Det tok meg et par timer å lokalisere lensepumpen. Den sitter gjemt under bensintanken, og er koblet til en bryter gjemt nederst under den ene hovedbryteren.
Fine LED lanterner, hvor begge ledninger er koblet til pluss!!!
Så det går litt i klipp og lim nå, bare for å få båten til å fungere, uten å brenne ned!

Da har man vært i båten et par timer, og ledningsnettet kommer seg.

Men jeg fikk start på motoren og lurer nå på hva pokker denne lyden er for noe.

Motoren går på høy tomgang, og hvert femte sekund kommer det et høyt "pfft" 

Gir jeg gass forsvinner lyden.

Noen ideer?

On 6/16/2024 at 8:07 PM, index said:

Nei, rens av forgasser er en selvfølge på gammel påhenger. Minst årlig, gjerne oftere.

Litt knotete å få av, men det gikk.
Vet ikke helt hva tidligere eier har tenkt, men både choken og primeren var feilmontert. Når man primet, (drar ut choken helt et par ganger!) endte man opp med choke knappen i hånden. den skal så vidt jeg vet sitte fast.

Men jeg sporer av. Forgasseren var ikke spesielt møkkete, og det tok ikke lange tiden før den var tilbake på plass.
En øl senere kunne jeg klatre inn i båten, og vri nøkkelen og høre motoren putre igang.
Testet et par ganger, og den startet like fint hver gang. Nå har den stått natten over, så skal teste, før jeg kjører en tur på biltema etter rørklammer.

Hvem vet, kanskje det blir båttur i dag.

pappa_wolf skrev 18 minutter siden:

Hvem vet, kanskje det blir båttur i dag.

Det er ikke det dummeste du kan gjøre! Ta gjerne med en fiskestang også..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Motoren er koblet opp, og fungerer.

Har gjemt det meste av ledningsnettet. Og besluttet meg for å fikse gulvet. Eller ihvertfall midten av det. Regner med at jeg lager 2 luker.

Må sette et par lister, men tenker at det er mer for min egen sjelefred sin skyld, enn noe annet.

Hadde bare smokker på en plate, slik at jeg hadde noe å gå på. Nå skal den pyntes.

17188169855711146986814204141709.jpg

IMG_20240619_190649328_HDR.jpg

IMG_20240619_190651839.jpg

IMG_20240619_190658099_HDR.jpg

Pjalten gikk på fjorden i dag. Sikkert mer jeg kunne ha puslet med, men gadd ikke. Så litt over 11 ble hun vippet av hengeren.

Tjoret fast til ett skilt, mens jeg fikk parkert bilen. Den store plattformen bak gjorde det enklere å komme seg ombord.

Putret litt rundt, mens jeg testet gass og gir samt styringen. Det er rom for forbedring på alle plan. Men ellers fungerte hun som forventet. Eneste jeg fort oppdaget er at med 25 hk, er hun fryktelig under motorisert.

Og stammen er litt for kort. Gir man full gass, og hun bikker 10 knop, begynner hun å kavitere. Så må vel få funnet feilen på Suzuki en, og få den tilbake på plass.

Men det ble noen hyggelige timer på fjorden og jeg kan ikke få Benji hjem fort nok. 

Den motoren skal fikses.

IMG_20240623_130548403_HDR.jpg

IMG_20240623_130554908_HDR.jpg

IMG_20240623_130844178_HDR.jpg

IMG_20240623_130901509_HDR.jpg

IMG_20240623_130542902_HDR.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...