Jump to content

Toalettpapir og kverndo

tobixen

Recommended Posts

Jeg vet at enkelte sverger til spesialdopapir for bruk på båtdoen, og andre kontrollsjekker at dopapiret er 100% nyfiber, da resirkulert dopapir vissnok inneholder lim som setter seg fast på impeller og kvern.  Vel, jeg har i løpet av de siste ti årene kjørt ukritisk på med hva nå enn toalettpapir jeg fant på nærmeste butikk (eller hva nå enn andre folk har kjøpt inn), uten problemer.  Av og til må pumpen skrues opp uansett, det akkumulerer seg hår rundt kvernaksen, urinsten (jeg har begynt å skvette eddik i dassen, samt bruke ferskvann til spyling når jeg har rikelig med tilgang på ferskvann, så det problemet er mer eller mindre forsvunnet), samt når jeg har folk ombord som gjør dumme ting (låse seg inne på dass for å spy, og så bli der hele veien fra Helsingør/Helsingborg til Göteborg, forsøke å tørke opp spy fra forskjellige steder med tørkepapir som så ble forsøkt skylt ned ... nei, tørkepapir i kverndoen er en svært dårlig idé, det ble dobbelt drittjobb på meg, både demontering av toalettpumpe og grundig vask av et nedspydd bad).

Helt inntil nylig ...

Dopapir har den egenskapen at det løser seg raskt opp når det blir vått - i motsetning til kjøkkenpapir/tørkepapir som tåler en del vann.  Årsaken til at det er slik er at det skal være mulig å kaste dopapiret i doen og skylle ned.  Nå, i ganske mange land så har man faktisk en søppelbøtte ved doen og forbud mot å kaste dopapiret i doen.  Jeg har alltid undret meg om hvorfor dopapiret i slike land fortsatt løser seg opp relativt lett, men årsaken ligger vel primært i at ikke alle (særlig ikke dumme turister) overholder forbudet (enten fordi det ansees som veldig ekkelt å lemne dopapiret i en søppelbøtte, fordi man ikke er klar over forbudet, eller fordi man av vane kaster dopapiret i doen uten å tenke seg om).  Men nå har jeg i allefall erfart at det finnes dopapir i salg i Tyrkia som ikke er kompatibelt med kverndoer.

Noe av dopapiret klistret seg til kvernbladet, men det største problemet var at det akkumulerte seg en diger klump med dopapir helt nederst i doen, såpass langt ned og inn i systemet at det ikke var synlig ovenfra, men før kvernblad og impeller.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Kortversjon: min erfaring tilsier at risikoen for at ting går galt med kverndo med dopapir kjøpt i Norge/EU er såpass lav at det ikke burde være nødvendig å bruke tid på å lete etter "riktig" type dopapir.

Er det andre som har hatt problemer med dopapir i kverndoen?  Mange er kresne ved kjøp av dopapir (og enkelte kaster papiret i søppelbøtte), men er det pga negative erfaringer eller bare fordi "vi har hørt det er nødvendig"?

(Jeg så i en annen tråd at noen hadde hatt propp i en 90-gradersbend, men fikk ikke med meg om det var før eller etter kvern.  Dopapir har også vært utløsende årsak til proppdannelser hos meg når kloakkslangen har vært nesten tett med urinsten).

Har alltid brukt Lambi ombord. Holder meg unna resirkulert papir på grunn av lim. Må det brukes mye papir oppfordrer jeg til å spyle ned flere ganger, så ikke alt må gå gjennom kvernen på en gang. Eneste som har stoppet kvernen så langt er våtservietter og et armbånd som på merkverdig vis datt opp i doen uten å merkes. Fyller septik med ferskvann når båten skal ligge i mer enn en uke. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

5 minutes ago, Amfea said:

Må det brukes mye papir oppfordrer jeg til å spyle ned flere ganger, så ikke alt må gå gjennom kvernen på en gang.

Det er klart at dersom man fyller opp doen med papir (og gjerne uten å bruke nok vann), så blir det problemer uansett, og det gjelder like mye for landdo som for båtdo, og gjelder vel uavhengig av hva slags papir som er i bruk.

5 minutes ago, Amfea said:

Holder meg unna resirkulert papir på grunn av lim.

Spørsmålet mitt der er om det er et reelt problem eller ikke.  Underforstått, er det "dette har vi hørt at kan være et problem, derfor unngår vi det" vs "vi vet at båtnaboen vår har hatt et problem med dette, derfor unngår vi det".

6 minutes ago, Amfea said:

vet om flere som har pumpedo og ejektortømming som har fått tett utløp fra septiktank ved bruk av resirkulert papir.

Jeg har gravitasjonsbasert tømming.  Det er jo fortsatt en risiko for problemer, jeg så jo ett innlegg hvor det var nødvendig å dykke under båten og prøve å løse problemet fra den siden.  Om problemet skyldtes dopapir eller urinsten vet jeg ikke, men ettersom problemet gjentok seg flere ganger så er det nærliggende å tenke det siste.

Av og til går det litt i surr hva slags dopapir som er i hus, noe er Lambi og noe kommer fra tilfeldige idrettslag som selger på døra og annet. 

Så når jeg skal ta med et par ruller til båten, så er det ganske enkelt å teste om det løser seg opp lett. Tar noen tørk og legger de i vann i vasken. Da er det ganske tydelig om det løser seg lett opp og de blir med til båten uavhengig av merke. 

15 minutes ago, Sørlandet2 said:

Så når jeg skal ta med et par ruller til båten, så er det ganske enkelt å teste om det løser seg opp lett. Tar noen tørk og legger de i vann i vasken. Da er det ganske tydelig om det løser seg lett opp og de blir med til båten uavhengig av merke. 

Jeg gjorde samme test med nyinnkjøpt dopapir i Bulgaria, problemdopapiret fra Tyrkia og noe kjøkkenpapir.  Alt kunne lett rives i biter etter å ha vært i vann, men det var helt klart mer motstand i kjøkkenpapiret og minst motstand i det nyinnkjøpte dopapiret.

Når papiret tilsynelatende løser seg opp, men for deretter å klumpe seg sammen til en propp, så er det kanskje (som andre har vært inne på) limstoffer i blandingen som ikke burde vært der.  Jeg har imidlertid vanskeligheter for å skjønne at ikke dette i såfall også er et problem i hus og i offentlige kloakkanlegg.  Jeg har fortsatt troen på at så lenge man kjøper dopapir i Norge eller i EU, så kan man fokusere på andre ting (som f.eks. komfort) og ikke på om dassen tåler papiret eller ikke.

BBtoalettstolIMG_2112.JPG.ca2bda0df119f005a491366530229290.JPGHar 2 ggr Jabsco Quiet Flush toaletter ombord som tömmer sig till 200 liters alu-tank och därifrån däckstömning - eller "5 Nm ut"-tömning med Jabsco bälgpump till havet.

10 sek tidreläer på spolningen i toaletterna, och 10 minuters tidrelä på tömningspumpen (eftersom man inte hör när den pumpen går).

Vita pvc-slangar, bytta till nya efter 20 år, inga problem med lukt.

Använder toalettpapper som köps i ICA eller Coop. Använder toaletterna som hemma.

Nästan inga problem.

Dvs kanske c:a en gång per säsong får jag något klydd, mestadels är det då tömningspumpen som inte vill suga, i regel p g a något som hindrar joker-backventilerna att täta.

Ganska enkelt åtgärdat, ibland räcker det att ruska på pumpen. Annars så har jag gjort en rostfri nyckel så att jag ganska lätt frigör anslutningarna och kan lyfta ut pumpen.

NyckeltillJabscopumpIMG_20191022_135150.jpg.c6dcf6e5492b11ec7e9e95e599f3de94.jpg

Det som er VIkKTIG er 100% NYFIBER  merke spiller ingen rolle.

RESIRKULERT papir inneholder mye lim.

PS. Fant dette fra et renseanlegg

https://www.bukkespranget.com/om-bva/ikke-bruk-resir/

Du må ikke benytte resirkulert dopapir. Anlegget har allerede gått tett grunnet slikt papir. Les Driftsinnstruksen dere har mottatt for bruk og vedlikehold nøye.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg er lei av slike prolemer, så jeg bruker utelukkende båtpapir kjøpt i båtbutikker. Vi har falltank nå som i motorbåten. Jeg hadde en tidligere tråd der kverna klarte å dra gjennom en tampong, men falltanken fikset det ikke, og det ble helt tett. Jeg trodde tanken var tom etter å ha tømt den på vei hjem. Neste helg var den full da vi dro ut, hvilket jeg ikke visste. Da jeg sto opp som sistemannn en lørdag morgen og brukte toalettet, så hørte jeg det begynte å knitre inne i tanken i skottet da jeg dro ned. Jeg kom på episoden til en kompis hvis Admiral sprakk septiktanken hans, og løp skrekkslagen opp og forbi frokostbordet der resten av gjengen satt og skrudde opp dekkavsuget med det resultat at det sto en søyle av septik opp ca en halv meter eller kanskje til og med to. Jeg ble oversprøytet, og nevnte gjeng satt med store øyne der de vekselvis brakk seg og lo høyt.

Resten av helgen gikk med til vask av meg, båten og problemløsning. Tilbragte hver kveld resten av uken på båten før jeg torsdag kveld fikk ut proppen. Det var takket være en link til en dings fra Biltema med en "korketrekker" i enden som man kan skru ned i en slik propp jeg hadde. Den linken fikk jeg av @Roger jo. Men det betydde også at jeg måtte bruke et spesialverktøy for å åpne mannhullet i septik tanken og bruke venstre arm til å tvinge høyrearmen inni og nedi søla for å få stappet den nedi falltankavløpet til tanken. Når jeg fikk feste, så var det bare å skru inn korketrekkeren og så dra opp proppen. Har en tråd om dette - ca 2013/204 tror jeg.

Jeg kommer aldri til å slurve med toalettpapir eller instrukser til gjester ombord igjen. Selv båtpapir kan også stappe en toalett tett, så flush ofte er også en del av instruksen ombord.

Nå har vi forøvrig Golbius ombord som hele tiden viser nivået på septiktanken. Det er samme system i seilbåten som i motorbåten.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jeg klarer å lese den siste dithen at "vi fikk problemer med en tampong i septiktanken, derfor bruker vi bare spesialdopapir".  Men ja, jeg skjønner at episoden var såpass traumatisk at man for all del vil unngå noe lignende igjen.  Jeg tenkte i starten bare på problemer med selve kverna.  Å komme seg til der dersom dassen har gått tett og doskåla er full av dritt (og dopapir), det er en grisejobb i seg selv, men en mer overkommelig oppgave enn dersom tanken ikke lar seg tømme. (nå sist brukte jeg en håndholdt lensepumpe for å tømme doen grundig, skylte med rent vann, skrudde også av slangen fra doen til septikanken fra oversiden, og tømte denne også etter beste evne - da ble det tilnærmet ikke noe griseri da jeg skrudde løs toalettpumpen).

Overtrykk på septiktanken?  Dersom ventilasjonen er i orden, så skal vel ikke det være mulig?

Jeg har bøtter ned lokk ved siden av begge doene. Papir går i bøtta med pose som kastes hver dag. Ingen vits i å kjøre papir igjennom om man ikke må, tenker jeg. Men, nå er det veldig sjeldent vi gjør nummer 2 i båten. Da må det være langt til do på land.

tobixen skrev for 20 timer siden:

Jeg gjorde samme test med nyinnkjøpt dopapir i Bulgaria, problemdopapiret fra Tyrkia og noe kjøkkenpapir.  Alt kunne lett rives i biter etter å ha vært i vann, men det var helt klart mer motstand i kjøkkenpapiret og minst motstand i det nyinnkjøpte dopapiret.

Når papiret tilsynelatende løser seg opp, men for deretter å klumpe seg sammen til en propp, så er det kanskje (som andre har vært inne på) limstoffer i blandingen som ikke burde vært der.  Jeg har imidlertid vanskeligheter for å skjønne at ikke dette i såfall også er et problem i hus og i offentlige kloakkanlegg.  Jeg har fortsatt troen på at så lenge man kjøper dopapir i Norge eller i EU, så kan man fokusere på andre ting (som f.eks. komfort) og ikke på om dassen tåler papiret eller ikke.

Slipp et par flak i en bøtte med vann og studer resultatet. Jeg gjorde det med Lambi for mange år siden og ble beroliget av det. Brukt med vett har jeg aldri hatt problemer men etter store ‘jobber’ må toalettet få lov å svelge unna i puljer.. De gangene toalettet ikke har blitt brukt med vett har jeg fått rensket opp ved å kjøre ned litt oppvaskmaskinpulver og vente på at det løser opp papiret litt før jeg går på med sugekopp.. Har et glass med sitronsyrepulver jeg drysser litt fra for å hindre oppbygging av urinstein. Sørger for at det blir stående i slangen før natta når jeg er på tur. 

Vi er alle forskjellige.   Jeg har liksom under hele oppveksten blitt doktrinert med at skittent dopapir skal i doen, det føles som kjempeekkelt å legge skittent dopapir i en søppelbøtte (minnes en historie jeg hørte om en norsk renholdsarbeider som fikk panikkanfall med høylytt skriking da hun oppdaget at noen hadde kastet skittent dopapir i søppelbøtta på et toalett, formodentlig den som blir brukt til tørkepapir etter håndtvask). 

Bortsett fra den lille risikoen for at dopapiret setter seg fast, så ser jeg ikke noe problem i det.  Miljøvern, kanskje?  Eventuelt, kanskje det helst ikke bør være dopapir i septiken når man tømmer over dekk i land hvor det er forbudt å kaste dopapir i doen?

Den lille risikoen for at ting setter seg fast i kvernpumpe eller i selve toaletten mener jeg er håndterbar.  Av og til må man allikevel skru opp kvernpumpen for vedlikehold.  Det er en drittjobb, sant nok.  Når utløp fra septiktank til sjø i et frittfallssystem klogger seg, så er kanskje det et større problem.

Søppelhåndtering er vanskelig nok uten å måtte forholde seg til skittent dopapir også (tidvis måneder uten havneopphold, vanskelig å kvitte seg med søppel i Italia og Sverige, ingen som husker på å ta med seg søppel når de forlater båten, etc).  Jeg har en søppelbøtte uten lokk inne i et skap på toaletten.  Enkelte tror dopapiret skal dit (og ja, det er ett unntak - dersom septiktanken er åpen og man ligger i en havn/uthavn, så er det lov å pisse i doen, men ikke lov å kaste dopapir i doen).  Jeg har opplevd skittent dopapir blitt kastet dit uten at det står noen plastpose i bøtta (og bøtta er limt fast i skapdøren, så da må den tømmes ved å plukke opp ting med hendene).  Jeg har opplevd at det luktet fælt på do, så har jeg åpnet skapdøren og funnet søppelbøtta overfylt med brukt dopapir - ingen som har tatt seg bryet med å gjøre noe med den fulle posen i skapet.  Gruff.

Så alt tatt i betraktning, jeg foretrekker meget sterkt at dopapiret havner i septiktanken fremfor i en søppelbøtte :-)

12 hours ago, Roger jo said:

PS. Fant dette fra et renseanlegg

https://www.bukkespranget.com/om-bva/ikke-bruk-resir/

Du må ikke benytte resirkulert dopapir. Anlegget har allerede gått tett grunnet slikt papir. Les Driftsinnstruksen dere har mottatt for bruk og vedlikehold nøye.

Det linkes videre til https://www.nrk.no/sorlandet/dopapiret-som-gir-dotrobbel-1.12455686 - der står det:

Hofshagen påpeker at det pågår arbeid og diskusjoner på europeisk nivå om hva som er «spylbart». Det vil gi bedre kunnskap om nødvendig oppløselighet.

Jeg synes det ville være underlig om det ikke allerede foreligger EU-forskrifter på at dopapir som selges i butikken skal være «spylbart».

Det kan jo hende at dette tyrkiske papiret jeg kjøpte faktisk er resirkulert, mens jeg normalt har holdt meg til ikke-resirkulert papir.  Jeg er ikke så flink til å lese varedeklarasjonen på dopapir jeg kjøper, jeg pleier bare å nappe med meg en pakke.  Jeg vet ikke hvor normalt det er med resirkulert dopapir.  Det høres unekelig litt ekkelt ut med resirkulert dopapir :-)

Hehe - traumatisk var det nok, @tobixen. Jeg utdypet ikke at vi også hadde en del trøbbel med papir. Dette var når motorbåten var ny, og vi var fem ombord inkl 3 barn. Så det var flere episoder der det gikk galt med papir til vi fikk kontroll på rutinene - gjenganger var for mye på en gang. Episoden jeg nevnte over var en slags "peak".

Barna og jeg tok en gang to kopper med vann med lambi i den ene og resirkulert papir i den andre og rørte med gaffel. Lambi løste seg opp, mens det ikke var antydning til oppløsning på det resirkulerte papiret. La en video på Youtube ("Toilet paper for boats"). Men så er det jo slik at båtpapir løser seg opp enda lettere enn lambi, så da blir det til at vi bruker det. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Bruker KUN lambi eller "båtpapir". Skal ALDRI (igjen) ha ei eineste forbanna rull med resirkulert papir ombord... Har ikke kverndass, men falltank. Seilte sommeren -22 til Bergen og ved Haugesund så var alt spuns tett. Måtte bade og rote med diverse stakefjærer og gummiplungere fra utsiden (prøvde også å grave fra innside..). Den jeg hadde var for hard i gummien, men nr 2 jeg kjøpte var myk og god og tettet og dro greit. Brukte eddik og plumbo i tank. Sydet som en champagnefabrikk. Det var så tett at jeg egentlig begynte å tro at kula på ventilen hadde satt seg fast i stengt posisjon. Men måtte jo prøve... Og holdt på lenge. Ikke så veldig varmt vann alltid rundt Haugesund, så ei brukbar våtdrakt er nok også ikke helt steingalt. Da det nærmest plutselig eksploderte ut i vannet rett foran maska, så hadde jeg nok Nord Europeisk rekord i ryggsvømming... Skal ha svømmeføtter ombord til senere liknende situasjoner....

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Utelukkende Lambi papir her også, aldri hatt tett eller andre problemer med mitt Jabsco toalett så langt på 17 år.

Men like viktig som å bruke rett papir, er det å bruke nok vann til nedskylling. Her tror jeg mange "synder" i frykt for å få full tank, å måtte forlate havnen for tømming.

Ombord oss meg kan vi veksle mellom å kjøre rett i septik, eller rett overbord direkte fra toalett.

Det siste gjør vi med piss... dermed sparer vi en masse med unødvendig vann ned i septiken.

Er det kanskje større risiko ved bruk av pumpedo, hvor ting ikke kvernes opp før det havner på tanken?  Eller kanskje det ikke spiller så stor rolle - limstoffene får toalettpapiret til å klumpe seg sammen uansett om det er kvernet eller ikke, kanskje?

Man skal ikke utelukke at mine ti år med personlige gode erfaringer uten tanke på valg av toalettpapir skyldes flaks, kombinert med en tendens til at det uansett blir valgt ikke-resirkulert papir når dopapiret blir kjøpt inn.  Det er ikke umulig at erfaringen fra Tyrkia kanskje skyldes at det var resirkulert papir, og ikke at det var fordi spylbarhet ikke er viktig i Tyrkia (hvor dopapiret uansett havner i en bøtte ved siden av toalettet).  Min erfaring med gradvis tilklogging allerede før dopapiret kom frem til kverna samsvarer med erfaringen fra folk som har hatt tilklogging i bunnen av septiktank ved bruk av pumpedass uten kvern.

Jeg konkluderer med at man trolig ikke kan stole på at dopapir i EU er tilstrekkelig "spylbart" og at man bør verifisere at dopapiret man kjøper inn ikke er resirkulert.

Vi brukte «båtpapir» i noen sesonger, men har gått over til vanlig Lambi eller annet ikke-resirkulert papir. Båtpapiret (i hvert fall det vi kjøpte) var så porøst at om man skulle få en dråpe «splashback» på stumpen gikk fingrene rett gjennom papirer når det ble vått. Og da sitter man plutselig og krafser seg rett i stumpen uten papir imellom. :nonod: Lambi holder bedre sammen selv om det blir litt fuktig, men man trenger ikke bløtlegge det helt mens man holder på…

Og vi legger papiret i pose, ikke i skåla. Regelen er at kun ting som har gått gjennom kroppen skal gjennom toalett, pumpe og tank.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Kan jo referere til resultatet når man tømmer utedo. Her skal det kun brukes nyfiberpapir. Har hatt noen runder der folk som har lånt hytta bruker resirkulert papir og det komposteres overhodet ikke. Blir liggende som en kake i dass. Når doen tømmes på sensommeren ( brukes hovedsakelig om vinteren) er nesten alt blitt til jord og er en helt ok øvelse. Helt til man kommer til laget med resirkulert papir. Det stinker og lukter og annet avfall som ligger imellom har stort sett samme farge og form. 

Så min konklusjon er at for septiktanken i båten og kvern og alt som hører med er nyfiber det som må brukes.

Har ett strengt do regime. Ingen kommer ombord uten å gå igjennom en skriftlig doprosedyre, og bruk av riktige knapper :yesnod:

Bruker bare Tehtford,dopapior svindyrt i båtbutikker, så det kjøpes hver vinter fra en eller annen campingleverandør som denne (Thetford Toalettpapper 6-pack | Köp hos Campingvaruhuset). På vinteren er det ofte tilbud, gjerne til Kr39, men av og til Kr.29 for en 6 pack om man kjøper en hel eske. Da blir ikke dette dyrere en det som finns i butikken av god kvalitet.

Så til regimet. Her spyles det utelukkende med ett glass vann etter tømming og ett til for å få litt vann i skålen. Ved behov og ved ekstra rengjøring ett glass til. Slik har jeg hatt det i 15 år, Nesten aldri behov for sanitær veske, og ingen rur i slangen. Har hatt pumpen oppe 2 ganger for å fjerne hår og våtsevietter fra impeller. Når jeg først tømmer tanken , etterskyller jeg alltid med 2 til 3 doskaler med glovarmt van for å skylle slange og tank. 

Men takker for info om Lambi, som et alternativ om jeg går fri.

• 4 uker senere...

Problemet med det tyrkiske papiret begrenset seg ikke til kverndoen, også det manuelle pumpedoet bak fikk problemer.  Høyst besynderlig.  Toalettet har ingen septik, alt går rett til sjø gjennom en relativt kort slange.  Etter å ha reparert doen forran har doen bak kun vært brukt til "små" ærender, det har vært brukt daglig, og jeg skyller alltid veldig godt (alltid tyve pump eller mer).  Bare jeg har benyttet det.  Det er over en måned siden sist jeg brukte dopapir i doen, og kun i den korte perioden mens det andre toalettet ikke fungerte - men i går var det plutselig full stopp, helt potte tett, dopapiret hadde brukt en måned på veien fra doen før det satte seg fast i skroggjennomføringen, anslår at jeg har presset pumpehåndtaket opp og ned ca 2000 ganger siden dopapiret ble kastet i doen.  Fikk lirket det ut fra utsiden med snorkelmaske og en skrutrekker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...