Jump to content

Åpne og lukke luke med elmotor - blir lineær aktuator det riktige svaret?


Mastiff

Recommended Posts

@Fantino Nå skjønner jeg mindre. Sånn som jeg forsto den H-Bridge-greia, er det sånn den skal legges opp for pinnene i ESP-en:

 

Sitat

cover:
  - platform: time_based
    name: "Aktuator i fronthøyttalerkasse"
    open_action:
      - switch.turn_off: aktuator_fronthoyttalerkasse_inn
      - switch.turn_on: aktuator_fronthoyttalerkasse_ut
    open_duration: 30sec
    close_action:
      - switch.turn_off: aktuator_fronthoyttalerkasse_ut
      - switch.turn_on: aktuator_fronthoyttalerkasse_inn
    close_duration: 30sec
    stop_action:
      - switch.turn_off: aktuator_fronthoyttalerkasse_ut
      - switch.turn_off: aktuator_fronthoyttalerkasse_inn

switch:
  - platform: gpio
    name: "Åpne fronthøyttalerkasse"
    retain: False
    id: aktuator_fronthoyttalerkasse_ut
    pin:
      number: 14
      inverted: False
    restore_mode: ALWAYS_OFF

  - platform: gpio
    name: "Lukke fronthøyttalerkasse"
    retain: False
    id: aktuator_fronthoyttalerkasse_inn
    pin:
      number: 27
      inverted: False
    restore_mode: ALWAYS_OFF

 

Men det skjer absolutt ingenting.  Jeg bruker multimeter for å se om det kommer strøm ut, og det gjør det ikke. Jeg har koblet 5V fra ESP-en til VCC og jord til GND. Og så har jeg satt de to andre på R_EN og L_EN, altså pinnene som står som Forward/Reverse Drive Enable Input, Active High/ Low Disable. Jeg håper det er en feil her, og at det ikke er H-Bridgen som er ødelagt.

Link to post

Enable-pinnene er nok bare det, dvs ‘enable’. Om du studerer eksempelet i dokumentasjonen ser du at det er RPWM og LPWM som brukes. Enable-pinnene er bare lagt til 5V. PWM pinnene tar enten PWM eller nivåinput står det. PWM blir vel enklest og gir også en mulighet for ‘soft’ open/close om du vil dille med det. 
 

Jeg ville nok brukt Enablepinnene også aktivt, som en beskyttelse mot utilsiktet bevegelse pga støy på linjene.

 

 

IMG_2316.jpeg

IMG_2317.png

Link to post

@Fantino Beklager, men nå er jeg nok på Julius-nivå. Jeg skjønner bokstavelig talt ingenting. Jeg vet ikke hva pwm er for noe, bortsett fra hva ordet betyr. Men jeg fant noe som hed LEDC output i ESPHome, jeg har en liten mistanke om at det må være snakk om det. Jeg aner bare ikke hvordan jeg skal sette det opp. Soft start er nok helt unødvendig, den er beregnet på en bryter som kjører den opp og igjen, jeg tror ikke det er noen soft start ute og går der. Så jeg har gått meg bort, jeg. Kan du være så snill å ta meg i hånden og følge meg over den farlige gata?

Link to post
Mastiff skrev 58 minutter siden:

@Fantino Beklager, men nå er jeg nok på Julius-nivå. Jeg skjønner bokstavelig talt ingenting. Jeg vet ikke hva pwm er for noe, bortsett fra hva ordet betyr. Men jeg fant noe som hed LEDC output i ESPHome, jeg har en liten mistanke om at det må være snakk om det. Jeg aner bare ikke hvordan jeg skal sette det opp. Soft start er nok helt unødvendig, den er beregnet på en bryter som kjører den opp og igjen, jeg tror ikke det er noen soft start ute og går der. Så jeg har gått meg bort, jeg. Kan du være så snill å ta meg i hånden og følge meg over den farlige gata?


Som du ville sagt har jeg ‘aldri satt mine bein’ i ESPHome men LEDC Output ser ut til å være det du trenger for å bruke PWM output. PWM = pulsviddemodulasjon brukes typisk som en erstatning for en variabelt analogt signal. Pulsbredden varieres slik at summen av ‘på’-perioder. Så om du setter duty cycle til 50% så tilsvarer det 50% pådrag om du vil.

 

Jeg tror egentlig du kan klare deg uten PWM for denne bruken så lenge aktuator bare skal kjøres full peis uansett, så jeg ville begynt med å se om dette fønker. Dvs sette Enabler og R/LPWM pinne høy i den retningen du vil kjøre aktuator. Dersom aktuator da går alt for kjapt kan du heller bruke LEDC Output til PWM pinnene (R og L) og finne en % setting som gir passende fart. Hvis farten er passe i utg pkt kan du sånn sett bare glemme PWM. 

Link to post

Takk! Der satt den! :thumbsup: Rett fra trist som faen til funker som faen. :giggle: Det viste seg at Switch ikke funket med denne H-Bridgen, jeg måtte bruke output istedenfor. Så det ble sånn: 

 

Sitat

cover:
  - platform: time_based
    name: "Aktuator i fronthøyttalerkasse"
    open_action:
      - output.turn_off: aktuator_fronthoyttalerkasse_inn
      - output.turn_on: aktuator_fronthoyttalerkasse_aktivere_ut
      - output.turn_on: aktuator_fronthoyttalerkasse_ut
    open_duration: 15sec
    close_action:
      - output.turn_off: aktuator_fronthoyttalerkasse_ut
      - output.turn_on: aktuator_fronthoyttalerkasse_aktivere_inn
      - output.turn_on: aktuator_fronthoyttalerkasse_inn
    close_duration: 15sec
    stop_action:
      - output.turn_off: aktuator_fronthoyttalerkasse_ut
      - output.turn_off: aktuator_fronthoyttalerkasse_inn
      - output.turn_off: aktuator_fronthoyttalerkasse_aktivere_inn
      - output.turn_off: aktuator_fronthoyttalerkasse_aktivere_ut

 

output:
  - platform: gpio
    id: aktuator_fronthoyttalerkasse_inn
    pin: 26

  - platform: gpio
    id: aktuator_fronthoyttalerkasse_ut
    pin: 25

  - platform: gpio
    id: aktuator_fronthoyttalerkasse_aktivere_inn
    pin: 14

  - platform: gpio
    id: aktuator_fronthoyttalerkasse_aktivere_ut
    pin: 27

 

Kan det være at switch sender minus/jord til pinnene, mens output sender pluss?

Link to post

Denne var snål. Jeg trodde jeg hadde fått det til, men det hadde jeg ikke. Det var et rent tilfelle at den funket. Men NÅ har jeg endelig fått den til. Den må ha high-signal på begge enable-pinnene eller den motsatte for at noen av retningene skal fungere. Noe av det snåleste jeg har vært borti... Men nå gjør den som jeg vil at den skal. 

Link to post
Mastiff skrev 26 minutter siden:

Denne var snål. Jeg trodde jeg hadde fått det til, men det hadde jeg ikke. Det var et rent tilfelle at den funket. Men NÅ har jeg endelig fått den til. Den må ha high-signal på begge enable-pinnene eller den motsatte for at noen av retningene skal fungere. Snåleste jeg har vært borti... Men nå gjør den som jeg vil at den skal.


Usikker på forskjellen på switch og output i ESPHome - er blank der som sagt. Men begge pin-typene er active high og jeg vil jo tro at logikken i H-bridge er slik at det ikke vil fønke å sette alle high samtidig da dette jo vil gi kortslutning. Blir litt som forriglede releer. Men utrolig merkelig at den må ha high på begge enable-pinnene. Det er ikke en mix på gang ift switch/output her da? I arduino-programmet legges jo bare Enable-pinnene til 5V fast og så skrives analog verdi til RPWM/LPWM basert på analog lesning fra potensiometer som er koplet som en spenningsdeler så vidt jeg kan se.

Link to post

Jeg har ikke snudd rundt pinnene, nei. Det har jeg dobbelt og trippelsjekket. Jeg har ikke tenkt å prøve å kjøre signal til alle pinnene samtidig, men jeg legger bare enable-signal til begge for både åpning og lukking, og så lar jeg begge enable-signalene og begge styresignalene slå seg av i stopp-funksjonen. Hovedforskjellen i ESPHome er at en output er usynlig for GUI og dermed ikke kan ha navn, bare ID, mens en switch er synlig i GUI og kan ha begge deler. Jeg tipper at nå som jeg har funnet ut hva problemet var, kunne jeg sikkert hatt alt på switcher, men det funker helt greit sånn som det er nå.

Link to post
Mastiff skrev 1 time siden:

Jeg har ikke snudd rundt pinnene, nei. Det har jeg dobbelt og trippelsjekket. Jeg har ikke tenkt å prøve å kjøre signal til alle pinnene samtidig, men jeg legger bare enable-signal til begge for både åpning og lukking, og så lar jeg begge enable-signalene og begge styresignalene slå seg av i stopp-funksjonen. Hovedforskjellen i ESPHome er at en output er usynlig for GUI og dermed ikke kan ha navn, bare ID, mens en switch er synlig i GUI og kan ha begge deler. Jeg tipper at nå som jeg har funnet ut hva problemet var, kunne jeg sikkert hatt alt på switcher, men det funker helt greit sånn som det er nå.


Tenkte mer på om funksjonene kunne være aktiv lav men ser jo du har satt inverter til false så litt snodig. Ville også slått begge av/på samtidig ja. Er nok en ekstra ‘barriere’ mot kluss. 

Link to post
  • 2 uker senere...

Det krevde litt fikling og prøving og feiling. Det var ikke mulig å plassere aktuatoren sånn at jeg kunne bruke fjær, og det var heller ikke mulig å plassere den sånn at luka var akkurat åpen på fullt ut og passe stramt lukket på helt inn. Til slutt ble det en kombinasjon av gummislange (isolering fra en ledning) for å hvile aktuatorarmen og en ekstra arm av alumninium, som jeg lagde 2-3 stykker av, før jeg fant den helt riktige lengden.  Innerst sitter aktuatoren skrudd på en vinkel, med en firkantprofil i tillegg for å holde den rett. Sånn ble det ytterste leddet:

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.   Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Sånn ser kassa ut åpen:

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

'

Så nå får ungdommene med blåtannhøyttaler og russemusikk bare passe seg! Med PA-høyttalere og to 10" JBL båtsubwoofere skal de få høre hvordan ordentlig musikk er. Metal up their asses! 🤘

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...