Palmeskysten Startet 2.Juni Del på Facebook Startet 2.Juni Oppdatert: Byttet MAP sensor, all good. Takk for mange gode tips. Har 2 stk 2008 mod D4. Styrbord motor får ikke max turtall. Ved ca 2400 omd stopper den litt opp og så følger den ikke lenger med sammen med babor motor som øker jevnt og normalt med gasspådrag, men kommer seg etterhvert opp til 2900 omd. Det er maks selv med fullt pådrag. Har byttet alt av filter, sjekket dieseltilførsel etc. Hører at turbo slår inn som normalt. Noen forslag til hva som bør sjekkes/byttes? Prøvde å lete etter tilsvarende tråd uten hell i forumet. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Juni Del på Facebook Svart 2.Juni Hei og velkommen til Forumet Drev eller aksel ? Når oppsto dette? Sitér dette innlegget Link to post
Palmeskysten Svart 3.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni Hei. Er drev, Bavaria 37 sport. Skjedde på tur nr 2 i år. Alt virker normalt frem til ca 2400 omdr. Kanskje ørlite tregere i reaksjonen ved pådrag. Da begynner den ene motoren å «henge etter litt». Med fullt pådrag på denne motoren kommer den etterhvert opp i 2800-2900 omdr. Mens den andre fortsetter som normalt opp mot 3500 omdr. Ser det er skrevet en del forslag på liggnende problemer med map sensor og ladetrykk sensor som kan kryssbyttes for å utelukke dette. Åpen for gode forslag 😄 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni Del på Facebook Svart 3.Juni 1. sjekk dieselfiltre 2. kaliberer gass spakene 3. map sensor er et relevant tips. Kryssbytte er enkelt. Ta av metallplata over motoren. Da ser du sensoren. Festet med 1 skrue og en kabel kobling 4. sjekk turbo og at den spinner lett Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Juni Del på Facebook Svart 3.Juni Map sensor gir typisk stopp rundt 1500 omdreininger. Men med to motorer er disse enkle å kryssbytte for å utelukke som allerede foreslått. 2400 omdreininger er typisk der turbo skal begynne å gjøre nytte for seg, så sjekk av turbo kan være et godt tips. En annen mulig årsak kan være dersom vulkingen har sluppet på en av propellene på den «friske» motoren. Da må motoren som sliter dra for begge og vil dermed trenge tid for å komme opp i fart. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Palmeskysten Svart 3.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni Brigg skrev for 2 timer siden: Map sensor gir typisk stopp rundt 1500 omdreininger. Men med to motorer er disse enkle å kryssbytte for å utelukke som allerede foreslått. 2400 omdreininger er typisk der turbo skal begynne å gjøre nytte for seg, så sjekk av turbo kan være et godt tips. En annen mulig årsak kan være dersom vulkingen har sluppet på en av propellene på den «friske» motoren. Da må motoren som sliter dra for begge og vil dermed trenge tid for å komme opp i fart. Takk for tips. Har byttet alt av dieselfilter. Begge turboer slår inn nesten nøyaktig på 2000 omd, men skal sjekke ladetrykket også på de. En tilleggs opplysning: På 2900 omd er det stor forskjell på dieselforbruk som vises i instrumenter. Babord motor som virker normalt ligger på 31 l/t mens styrbord som ikke får nok turtall og litt treg etter 2400 omdr viser forbruk på 45 l/t Skal kryssbytte map sensor først som enkelste første steg :) Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 3.Juni Del på Facebook Svart 3.Juni Da må det være noe som går skikkelig tregt? Den øser på med suppe, så enten tar det ikke fyr og da bør det ryke, eller så er det massivt med friksjon et eller annet sted. Og er det friksjon blir det varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Juni Del på Facebook Svart 3.Juni Palmeskysten skrev 26 minutter siden: Babord motor som virker normalt ligger på 31 l/t mens styrbord som ikke får nok turtall og litt treg etter 2400 omdr viser forbruk på 45 l/t Dette kan støtte teorien om feil på propell. Babord motor har liten motstand pga vulking som har sluppet, og motorstyringen begrenser derfor dieseltilførselen. Styrbord motor som må ta hele belastningen blir tilført rikelig med diesel. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
subwoofer Svart 3.Juni Del på Facebook Svart 3.Juni Det kommer an på hva som er normalt. Hvis 30l/t er riktig for turtall og last er det SB motor som har problemet. Hvis det skulle vært høyere er det BB som har problemet. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 3.Juni Del på Facebook Svart 3.Juni @Palmeskysten Her tror jeg du er på vei mot et motorhavari dersom du ikke finner ut av dette. Det opplevde vi med ny båt. Gjennomslag i en sylinder. Jeg hadde bare 100-150 rpm forskjell. Forskjelle du beskriver er helt vill, og det betyr at den ene motoren din sliter, samtidig som den andre ikke får hjelp. Første gang (ja, jeg har byttet to motorer) ble det oppdaget feilmerket propell på den ene. Deretter ble det ikke noe bedre. Styrbord ble byttet pga for stort oljeforbruk, og det var den som hang etter på rpm. Da babord havarerte, så tror jeg årsaksforklaringen er at samme høst så hadde styrbord drev nesten havarert (fikk beskjed om at olja var svart og luktet svidd). Svaret på våre problemer var å demontere drevet og sette det i sammen igjen. Gjorde det samme med babord drev også. Det kostet i 2017 ca 10k pr drev. Da ble vi også kvitt jevnlige girwirehavari på styrbord drev som vi hadde styret med i 4-5 år. Samtidig gikk vi ned på propellstørrelse. Da ble båten ble som den skulle. Jeg tror årsaken til at vi brukte 5 år på å få en ny båt frisk var en feil i styrbord drev fra fabrikanten. Sjekk drev og propeller er min anbefaling. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni Del på Facebook Svart 3.Juni Palmeskysten skrev for 7 timer siden: Takk for tips. Har byttet alt av dieselfilter. Begge turboer slår inn nesten nøyaktig på 2000 omd, men skal sjekke ladetrykket også på de. En tilleggs opplysning: På 2900 omd er det stor forskjell på dieselforbruk som vises i instrumenter. Babord motor som virker normalt ligger på 31 l/t mens styrbord som ikke får nok turtall og litt treg etter 2400 omdr viser forbruk på 45 l/t Skal kryssbytte map sensor først som enkelste første steg :) Drivstoff forbruk indikerer map sensor. Feil på luftmengdemåler, pøser på med mer diesel Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 3.Juni Del på Facebook Svart 3.Juni (redigert) Da skulle da SB motor hatt mest turtall, evt produsert store mengder svart røyk? Dieselmotorer er kvalitetsstyrt, ikke kvantitetsstyrt, dermed vil den motoren som får mest fuel produsere mest effekt. Det er ikke som på en bensinmotor hvor du kan feite opp blandinga uten å øke effekten. Med mindre instrumenteringen tar feil sliter SB motor med stor motstand. Jeg antar motorstyringen beregner forbruk fra pulslengde, så en annen mulig synder er at høyttykkspumpa ikke leverer trykket den skal og dermed spruter inn mindre diesel enn den tror. Redigert 3.Juni av subwoofer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 3.Juni Del på Facebook Svart 3.Juni Et annet medlem her fikk havari på sin motor (d4) i fjor sommer pga at den gikk for tungt. Dette kan rett og slett være mekanisk og ikke elektronisk. Får man ikke topp turtall på motor, så er det ikke bra. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dieselfan Svart 3.Juni Del på Facebook Svart 3.Juni Om du har sjekket rådene du har fått over uten å komme i mål: Anbefaler tilkobling av Voda, selv om det koster noen kroner. Alternativet kan bli dyrere... eller mye dyrere... Er forbruket symmetrisk på tomgang? Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 3.Juni Del på Facebook Svart 3.Juni Er ikke det beste å bestille mekaniker eller verksted i det tilfellet, før prisen blir i verste fall muligens over halv million pluss montering for nye motorer (D4) ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.