Jump to content

VP TAMD41A (1989) - tungstartet, ryker og går dårligere.


RH91

Recommended Posts

Nå har jeg vel googlet, lest manualer, spurt kjente og kjære - men det ramler bare frem mer og mer nå...

Litt kjapp historie:
Hentet en båt ifjor, som har ikke hadde vært noe særlig brukt på flere år, så jeg visste jo at det ble litt ekstra å gjøre på den i vinter. 
Båten gikk dårlig, men startet heldigvis lett, svingte innom et verksted da - hvor beskjeden var å sende inn dysene da disse ikke var helt friske. 

Dette ble da gjort i vinter. 
Så kjapt oppsummert: 
Dyser er overhalt.
Dieselpumpe er overhalt. (den lakk diesel på pumpedelen - så måtte sendes inn)
Varmeveksler har vært demontert, renset og skiftet pakninger.
Skiftet alle pakninger på intercooler. (disse var morkne) 
Samt dieselfiltre og luft. (har også prøvd uten luftfilter - null forandring) 
Sjekk turbo, den begynner å bli noen år, men ikke behov for skift per d.d. 

Tidligere i år, hadde jeg ingen soting ved oppstart, og den startet som en drøm..
Nå hoster den igang, og må gi gass på tomgang for at den i det heletatt skal klare å starte.
Så hoster den ut en kjempe sky av sort røyk i skikkelig penta stil, for den rakler et par runder men så går den som den skal.

Den gir mye mer hvit eksos enn tidligere. Både etter den sorte røykskyen er borte og ved kjøring. 

Den har ikke oversteget 80grader på måleren, så er vel normal temperatur? 
Impeller er skiftet, samt pakninger. 

Jeg får den ikke over 17knop/3300rpm, men burde klart 23knop/3800rpm.. 
Klar fremgang fra ifjor hvor det var 11/2500..

Jeg hører turboen jobber på, og båten løftes fint foran. 

Sikkert gjort mer som jeg ikke kommer på også.. 
Så nå sier jeg bare hjelp!? 
Innspill, tips og triks mottas med takk.
 

Link to post

Siden motoren gikk ordentlig etter alle disse delene var skiftet ut, antar jeg at diesel pumpen ble timet og montert riktig?

 

Harking og tungstat på disse er i utgangspunktet ensbetydende med dieseltilførsel/luft i tilførsel, har du forsøkt å dyserørene på dysene mens den går? Sjekk alle koblinger fra tankt til motor, inkludert alle diesel filterne  om det kan være luft lekkasje noe sted. 

 

Når det gjelder hvit røyk, det er boret et lite 2-3 mm. hull på undersiden av i kassa som intercooler siter i. Dette skal varsle med vannlekkasje hvis intercooler lekker innv. Stikk inn noe tynt her og sjekk at det er åpnet, og at det ikke drypper vann herfra på tomgang. Dette vannet vil i så fall gå inn i motor, og hvit røyk i eksosen kan være resultatet.

 

 

Link to post
volvo_penta_ skrev 6 minutter siden:

Siden motoren gikk ordentlig etter alle disse delene var skiftet ut, antar jeg at diesel pumpen ble timet og montert riktig?

 

Harking og tungstat på disse er i utgangspunktet ensbetydende med dieseltilførsel/luft i tilførsel, har du forsøkt å dyserørene på dysene mens den går? Sjekk alle koblinger fra tankt til motor, inkludert alle diesel filterne  om det kan være luft lekkasje noe sted. 

 

Når det gjelder hvit røyk, det er boret et lite 2-3 mm. hull på undersiden av i kassa som intercooler siter i. Dette skal varsle med vannlekkasje hvis intercooler lekker innv. Stikk inn noe tynt her og sjekk at det er åpnet, og at det ikke drypper vann herfra på tomgang. Dette vannet vil i så fall gå inn i motor, og hvit røyk i eksosen kan være resultatet.

 

 

Jeg har ikke gjort noe ift dieselpumpen annet enn å demontere og å montere den. Motor ble låst i TDC ved demontering, pumpe er heller ikke rørt iflg han som overhalte. 

Jeg har ikke skrudd på rørene mens den går, men har luftet flere ganger både på dyserørene(toppen) samt retur røret til pumpen. (løsnet, kinnet, strammet ved dieselsprut/bobling) etc. 

 Da skal jeg sjekke intercooler kassen :) 

Link to post
RH91 skrev 33 minutter siden:

Motor ble låst i TDC ved demontering, pumpe er heller ikke rørt iflg han som overhalte. 

Dersom pumpen har vært avmontert motor, så er det i tillegg til dette, prosedyre å time opp pumpen med måleur ved montering igjen, (plungerhøyde). Er det derimot satt noen merker når den ble demontert, bør dette ikke alene være årsaken til disse problemene, selv om det ikke er ideelt. Dette går direkte på insprøytningstidspunktet (tenningstidspunkt).

Link to post

Timing av innsprøytningen ved å måle plungerhøyden med micrometer er essensielt på alle motorer med slike problemer.

 

Ta en kikk på denne: 

 

Annen teknologi (pumpedyser) men timingen/plungerhøyden er samme problemstilling. I første del er motoren kun satt sammen uten justering og i andre del er plungerhøyden grovjustert med skyvelær.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
SveinHa skrev 1 time siden:

Timing av innsprøytningen ved å måle plungerhøyden med micrometer er essensielt på alle motorer med slike problemer.

 

Ta en kikk på denne: 

Annen teknologi (pumpedyser) men timingen/plungerhøyden er samme problemstilling. I første del er motoren kun satt sammen uten justering og i andre del er plungerhøyden grovjustert med skyvelær.


Dette var litt nytt språk for meg, Plungerhøyde? 

Pumpen sto likt visstnok som når den ble sendt inn når jeg mottok den. 
Men høres da ut som om noe må gjøres.

Må jeg ha noe spesialverktøy for å kunne gjøre denne jobben? 

Link to post

Du trenger (å låne deg) et slikt sett: https://www.sm-produkter.no/produkter/motor/timingverktoy/dieselpumpe-timing-sett
 

Det er vel fordelerpumpe (Bosch VE) på denne motoren om jeg ikke tar feil. På de pumpene finner du en blindplugg mellom dyserørene. Den åpner ned til høytrykssstempelet så du kan måle med måleur hvor i slaget stempelet er på øvre dødpunkt. Dette målet er kritisk for at motoren skal gå som den skal.

Link to post

Du må ha et måleur som skrus inn i pumpen, ligger prosedyre på dette i verksted boka i arkivet her.

 

Men hvis dere har fått motoren til å gå "skikkelig" en periode etter pumpen hadde blitt montert igjen, så må det være andre/flere feil her i tilfellet.

Link to post
volvo_penta_ skrev 11 minutter siden:

Du må ha et måleur som skrus inn i pumpen, ligger prosedyre på dette i verksted boka i arkivet her.

 

Men hvis dere har fått motoren til å gå "skikkelig" en periode etter pumpen hadde blitt montert igjen, så må det være andre/flere feil her i tilfellet.

Motoren går jo som beskrevet og ikke som i videoen. (kun v oppstart) 
Den røyklegger ekstremt ved oppstart. 
og hvis jeg ligger i feks 1500 rpm, og gir full gass. så legger den ifra seg en grei liten sky med sort røyk også. men vedvarer ikke. 

Samt jeg har sånn trekantet drittskrue som sitter imellom dysene. 


 

Link to post
RH91 skrev 6 minutter siden:

Den røyklegger ekstremt ved oppstart. 

Klassisk injection timing... eller Volvorøyk...:giggle:

RH91 skrev 6 minutter siden:

Samt jeg har sånn trekantet drittskrue som sitter imellom dysene. 

Trenger ikke røre den trekantede, kun den lille som er skrudd inn i den trekantede.

RH91 skrev 25 minutter siden:

Dette var litt nytt språk for meg, Plungerhøyde? 

Ja, litt sånn kvasinynorsk... Det handler om å måle hvor høyt pumpestempelet har beveget seg fra nullpunktet når motoren er på TDC og avgjør innsprøytningstidspunktet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
SveinHa skrev 18 minutter siden:

Klassisk injection timing... eller Volvorøyk...:giggle:

Trenger ikke røre den trekantede, kun den lille som er skrudd inn i den trekantede.

Ja, litt sånn kvasinynorsk... Det handler om å måle hvor høyt pumpestempelet har beveget seg fra nullpunktet når motoren er på TDC og avgjør innsprøytningstidspunktet.



Hmmm, spennende :P 
Da må jeg få lånt meg et slikt et, men hvordan justerer man da evt faenskapet? 

Link to post
RH91 skrev 4 minutter siden:

men hvordan justerer man da evt faenskapet? 

Ved å vri hele innsprøytningspunpen ene eller andre veien.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
RH91 skrev for 4 timer siden:

Tidligere i år, hadde jeg ingen soting ved oppstart, og den startet som en drøm..
Nå hoster den igang, og må gi gass på tomgang for at den i det heletatt skal klare å starte.


Hva på motoren har blitt skrudd på mellom at den startet som en drøm og problemene oppsto?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev Just now:


Hva på motoren har blitt skrudd på mellom at den startet som en drøm og problemene oppsto?

Demontering av dieselpumpe
lufting av dyser - pumpe (og alt det der) 

men egentlig ikke spesielt mye mer..
mye ble gjort FØR pumpen ble demontert. (skulle starte opp båten etter mye annet rask, og da så jeg lekkasje på pumpehuset) 

Har tatt ut luftfilter for å se om dette var "rått/fuktig" og forhindret luftflyt og start. 

Link to post

Så motoren har ikke gått skikkelig etter at dieselpumpe ble montertnigjen? Da misforsto jeg første innlegg. Og da er nok timing av dieselpumpe riktig sted å starte. 
 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
RH91 skrev 15 minutter siden:

Vil det si at jeg må låse motor i TDC, og demontere pumpen igjen? 

Nei.

  • Start med motoren omtrent på TDC, sett inn micrometeret i enden på innspr.pumpen slik at nålen i micrometeret er trykket et godt stykke inn (nøyaktighet betyr ikkeno akkurat nå).
  • Drei motoren MOT dreieretningen til micrometeret slutter å bevege seg og vær sikker på at det fremdeles er i kontakt med pumpestempelet.
  • Nullstill skalaen og drei motoren MED dreieretningen nøyaktig til TDC.
  • Les av micrometeret og da skal løftehøyden være akkurat på spec. Hvis ikke, løsne de 3 festeboltene på  innspr.pumpen og drei den litt og gjenta målingen til du har riktig mål. Om du må dreie pumpen mye må også dyserørene på pumpen løsnes litt.

Er ikke vanskelig men kan være litt ball om motoren er plassert litt utilgjengelig...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Da jeg hadde et par 41A motorer gikk jeg med T-skjorte med dette på ryggen: :giggle:

VP_SOTW2.JPG.e43177a32f7ae6fb80241eac393f632a.JPG

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Det går mye krefter til å drive pumpa, har du ikke dratt til riktig moment på de tre boltene som holder den fast vil den vri seg bakover mot lavere og lavere løft ved ØD. Da blir den verre og verre å få fyr på. Det skal ikke rare bevegelsen til før den er 1/10 eller to lavere enn den skulle vært.

Link to post
subwoofer skrev for 6 timer siden:

Det går mye krefter til å drive pumpa, har du ikke dratt til riktig moment på de tre boltene som holder den fast vil den vri seg bakover mot lavere og lavere løft ved ØD. Da blir den verre og verre å få fyr på. Det skal ikke rare bevegelsen til før den er 1/10 eller to lavere enn den skulle vært.

Så den fysiske vinkelen på pumpa kan også ha innvirkning på dette? 

Link to post
subwoofer skrev 2 minutter siden:

Det er den fysiske vinkelen du stiller for å justere

Så med t skje, ved å løsne de tre skruene som holder pumpa, og fysisk vri på selve «pumpehuset»? 
 

jeg trodde man snudde motor på veiv for å justere? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...