Jump to content

VP TAMD41A (1989) - tungstartet, ryker og går dårligere.

RH91

Recommended Posts

En annen vanlig feil på "godt voksne" 41 motorer er at de suger falsk luft rundt regulatorakslingen... forsvinner/reduseres gjerne når motoren blir varm..

Du har fått mange gode og avanserte råd.

Min uvane er at jeg nesten unntak starter med å sette en klar slangebit på returen for å sjekke om du tar inn luft noe sted i systemet...

Om du ikke har luft så kan du sende regninga på slangen til meg :saint:

• 2 uker senere...

Noen ting å sjekke:

Du får fullt utslag på gassarmen på pumpa?

Får du riktig turbotrykk?

Er slangen fra innsug til røykbegrenser hel?

Er røykbegrenser justert riktig?

Pumpa di har jo vært i deler, det er ikke sikkert at kilen/konen i røykbegrenseren står i samme stilling eller høyde som den gjorde før, da kan du få mindre diesel når trykket kommer -> mindre oomph.

• 4 uker senere...

Etter snart 3 uker på ferie, så har litt mer frustrasjon oppstått. Jeg forstår at ferievekt har noe å si, men noe er ikke friskt enda. 
3200rpm og 12 knop… den går absolutt ikke over. 
kjører uten luftfilter, åndefilter er nytt og ikke tett. Jeg hører turboen plystre i vei. Men når skal egentlig den kicke inn? Har ingen turbolyd før ca 3000rpm.. 

Skal prøve å få tak i sånn turbomåledings til å putte inn i innsug. 

dieselfan skrev On 4.6.2024 at 1.25:

En annen vanlig feil på "godt voksne" 41 motorer er at de suger falsk luft rundt regulatorakslingen... forsvinner/reduseres gjerne når motoren blir varm..

Du har fått mange gode og avanserte råd.

Min uvane er at jeg nesten unntak starter med å sette en klar slangebit på returen for å sjekke om du tar inn luft noe sted i systemet...

Om du ikke har luft så kan du sende regninga på slangen til meg :saint:

Hva er denne regulatoraksligner du nevnte? 

dieselfan skrev 24 minutter siden:

Akslingen på armen som som gasswire er festet til. 

Du kan legge på fett rundt der akslingen går inn i pumpa. 

(det er veldig tungt å sugen fett inn en smal spalte) 

Forsvinner problemet da så har du lekkasje rundt akslingen. Typisk motorer med høyt timetall. 

Da skal jeg prøve det også, fant akkurat en rift i slangen ifra manifold til pumpe, så skal skifte den. Er jo lov å håpe 😅

RH91 skrev 34 minutter siden:

Da skal jeg prøve det også, fant akkurat en rift i slangen ifra manifold til pumpe, så skal skifte den. Er jo lov å håpe 😅

Der har du nok synderen skal du se! Med hull i den slangen flytter ikke pumpa maksimalmengden opp når turbotrykket kommer. Da ender du opp med at du like greit kunne hatt en sugediesel fordi hensikten med dette systemet er å ikke gi for mye drivstoff ( = svart røyk) når du gir på men trykket ikke er der. 

subwoofer skrev 24 minutter siden:

Der har du nok synderen skal du se! Med hull i den slangen flytter ikke pumpa maksimalmengden opp når turbotrykket kommer. Da ender du opp med at du like greit kunne hatt en sugediesel fordi hensikten med dette systemet er å ikke gi for mye drivstoff ( = svart røyk) når du gir på men trykket ikke er der. 

Har hatt lite svartrøyk annet enn hvis jeg går ifra 1500omdr til å gi full gass, da kommer det er "blaff" med sort røyk i 2sek ca.
Jeg håper virkelig det er så enkelt, tror også matepumpa mi er litt sliten. (har ny liggende, men må bygge om røret ifra matepumpe til dieselfilter - pga endret vinkling på nyepumpene) 

Så en liten tur på tess på mandag, time eller to med skruing, så kanskje jeg klarer å få litt fart igjen..
Klarte ikke over 11-12 knop med fullastet båt nå i ferien. 

Da er det bare å finne ut av vibrasjonene som har kommet i år . :giggle: Båtlivet ja... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...