dieselfan Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 En annen vanlig feil på "godt voksne" 41 motorer er at de suger falsk luft rundt regulatorakslingen... forsvinner/reduseres gjerne når motoren blir varm.. Du har fått mange gode og avanserte råd. Min uvane er at jeg nesten unntak starter med å sette en klar slangebit på returen for å sjekke om du tar inn luft noe sted i systemet... Om du ikke har luft så kan du sende regninga på slangen til meg Sitér dette innlegget Link to post
RH91 Svart 13.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 Justerte litt igår, starter nå ganske så lett, ryker minimalt ved oppstart. Så ut på en test idag, se om den får mer fart eller om det fortsatt henger der.. Sitér dette innlegget Link to post
RH91 Svart 14.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2024 Max 3400 rpm og 17.5 knop.. Skulle vært 3900 - 23 knop.. Ikke luft i diesel, luftfilter demontert. Noen flere tips her? Båten er ikke lastet, full dieseltank, ikke vann. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 14.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2024 Noen ting å sjekke: Du får fullt utslag på gassarmen på pumpa? Får du riktig turbotrykk? Er slangen fra innsug til røykbegrenser hel? Er røykbegrenser justert riktig? Pumpa di har jo vært i deler, det er ikke sikkert at kilen/konen i røykbegrenseren står i samme stilling eller høyde som den gjorde før, da kan du få mindre diesel når trykket kommer -> mindre oomph. Sitér dette innlegget Link to post
RH91 Svart 10.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Etter snart 3 uker på ferie, så har litt mer frustrasjon oppstått. Jeg forstår at ferievekt har noe å si, men noe er ikke friskt enda. 3200rpm og 12 knop… den går absolutt ikke over. kjører uten luftfilter, åndefilter er nytt og ikke tett. Jeg hører turboen plystre i vei. Men når skal egentlig den kicke inn? Har ingen turbolyd før ca 3000rpm.. Skal prøve å få tak i sånn turbomåledings til å putte inn i innsug. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Biltema turbotrykkmeter koster ikke mange kronene. Lurt å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Bruger du "rigtig" diesel? Jeg havde et næsten tilsvarende problem da jeg kørte på GTL (Gas To Liquid). Den startede fint, men manglede 3-500 RPM ved fuld gas. Sitér dette innlegget Link to post
RH91 Svart 11.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 subwoofer skrev for 12 timer siden: Biltema turbotrykkmeter koster ikke mange kronene. Lurt å sjekke. Vet du hvilket trykk disse skal ha? Samt når den skal begynne å lade? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Dessverre ingen idé… Det varierer så mye at man ikke kan si noe generelt, må nesten vite for din motor spesifikt. Mål helst både før og etter ladeluftkjøler. Sitér dette innlegget Link to post
RH91 Svart 13.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 dieselfan skrev On 4.6.2024 at 1.25: En annen vanlig feil på "godt voksne" 41 motorer er at de suger falsk luft rundt regulatorakslingen... forsvinner/reduseres gjerne når motoren blir varm.. Du har fått mange gode og avanserte råd. Min uvane er at jeg nesten unntak starter med å sette en klar slangebit på returen for å sjekke om du tar inn luft noe sted i systemet... Om du ikke har luft så kan du sende regninga på slangen til meg Hva er denne regulatoraksligner du nevnte? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Akslingen på armen som som gasswire er festet til. Du kan legge på fett rundt der akslingen går inn i pumpa. (det er veldig tungt å sugen fett inn en smal spalte) Forsvinner problemet da så har du lekkasje rundt akslingen. Typisk motorer med høyt timetall. Sitér dette innlegget Link to post
RH91 Svart 13.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 dieselfan skrev 24 minutter siden: Akslingen på armen som som gasswire er festet til. Du kan legge på fett rundt der akslingen går inn i pumpa. (det er veldig tungt å sugen fett inn en smal spalte) Forsvinner problemet da så har du lekkasje rundt akslingen. Typisk motorer med høyt timetall. Da skal jeg prøve det også, fant akkurat en rift i slangen ifra manifold til pumpe, så skal skifte den. Er jo lov å håpe 😅 Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Sjekket at ikke selve fjæra inne i overflow-ventilen har brukket? Gjelder i hvert fall 63P motorer. Da vil diesel gå i runddans, med dertil dårlig motoreffekt. Hvis så er tilfelle, så trenger du ikke å skifte hele ventilen (som et verksted vil foreslå), men bare selve fjæra. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 RH91 skrev 34 minutter siden: Da skal jeg prøve det også, fant akkurat en rift i slangen ifra manifold til pumpe, så skal skifte den. Er jo lov å håpe 😅 Der har du nok synderen skal du se! Med hull i den slangen flytter ikke pumpa maksimalmengden opp når turbotrykket kommer. Da ender du opp med at du like greit kunne hatt en sugediesel fordi hensikten med dette systemet er å ikke gi for mye drivstoff ( = svart røyk) når du gir på men trykket ikke er der. Sitér dette innlegget Link to post
RH91 Svart 13.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 subwoofer skrev 24 minutter siden: Der har du nok synderen skal du se! Med hull i den slangen flytter ikke pumpa maksimalmengden opp når turbotrykket kommer. Da ender du opp med at du like greit kunne hatt en sugediesel fordi hensikten med dette systemet er å ikke gi for mye drivstoff ( = svart røyk) når du gir på men trykket ikke er der. Har hatt lite svartrøyk annet enn hvis jeg går ifra 1500omdr til å gi full gass, da kommer det er "blaff" med sort røyk i 2sek ca. Jeg håper virkelig det er så enkelt, tror også matepumpa mi er litt sliten. (har ny liggende, men må bygge om røret ifra matepumpe til dieselfilter - pga endret vinkling på nyepumpene) Så en liten tur på tess på mandag, time eller to med skruing, så kanskje jeg klarer å få litt fart igjen.. Klarte ikke over 11-12 knop med fullastet båt nå i ferien. Da er det bare å finne ut av vibrasjonene som har kommet i år . Båtlivet ja... Sitér dette innlegget Link to post
RH91 Svart 17.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Skiftet matepumpe, slanger, røret fra inntaksmanifold til dieselpumpe. Ingen bedring. Høres ut som om turbo slår inn litt tidligere nå. Men ikke mer fart eller turtall forde.. tips? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.