Jump to content

Finnes det kun aluminiumsanoder til Volvo Penta drev?

Engers

Recommended Posts

I fjor nå jeg skulle kjøpe sinkanoder til mitt DPS drev hos Volvo Penta forhandler, fortalte vedkommende at nå er det bare aluminiumsanoder man bruker.

Jeg kjøpte det, og det har sikkert vært helt ok.  Ser at det ikke har tæret vekk noe særlig fra disse.

Holder aluminiumsanoder da lenger en sinkanoder gjorde ? Eller bør man bytte aluminiumsanodene hvert år også.

Jeg har også fått med meg dette. Om man søker opp sinkanoder i delekatalogen nå, får man informasjon om at delen er erstattet med et annet delenummer som er anoder i aluminium. Jeg byttet sinkanoder før sjøsetting i år da disse var tæret ca 30% (etter to sesonger) og satte på nye av aluminum. Dommen foreligger til høsten om jeg ikke tar en titt med svømmebriller før den tid. Jeg forventer/håper at disse tæres, ellers er det noe annet som tæres...

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Hulda skrev for 2 timer siden:

Aluminiumsanoder har mer energi, høyere drivspenning og har lenger levetid enn sink. Alu er generelt et bedre alternativ. 

Vil anodar av alu vera godt egna til å beskytta aludrev mot tæring?

Eg er klar over at det finst ulike alulegeringar, men korleis har det seg at alu kan beskytta alu mot tæring?

Me har brukt sink på våre SD20 segldrev. Det har funka fint i 20 år. 

Alu har et diffusjonstett oksidskikt. Derfor korroderer sjøvannsbest. alu dårlig. Anoden, derimot, har fått innlegert elementer som bryter ned anodens oksidskikt. Derfor blir anoden kvitt ionene og kan frigjøre beskyttende elektroner. Samme forhold med sinkanoder. Hulda har ingen anoder som har holdt i 20 år. Den største holder 6 år.

Hulda skrev for 1 time siden:

Alu har et diffusjonstett oksidskikt. Derfor korroderer sjøvannsbest. alu dårlig. Anoden, derimot, har fått innlegert elementer som bryter ned anodens oksidskikt. Derfor blir anoden kvitt ionene og kan frigjøre beskyttende elektroner. Samme forhold med sinkanoder. Hulda har ingen anoder som har holdt i 20 år. Den største holder 6 år.

Takkar. Me har brukt sink i 20 år, men det er ikkje dei same anodane alle desse åra. Me skiftar sink kvar gang båten er på land. Dvs. annakvart år. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...