Jump to content

Kokt linolje på falmet gelcoat?

Lazyjack

Recommended Posts

Kokt linolje har den egenskapen at den gulner en del i sola, så da må det i så tilfelle være et tynt lag🤔 I tillegg er den ikke «konstruert» for å trekke inn i særlig grad (i alle fall ikke i forhold til treverk, kokt linolje har relativt store molekyler), så den impregnerende effekten er begrenset. Den vil etter hvert herde og danne en myk og fleksibel hinne på toppen.

Kjenner flere som sverger til vaselinolje på blå gelcoat, selv om dette fører til at overflaten kan binde støv. 

Hakkannen skrev for 15 timer siden:

Kokt linolje har den egenskapen at den gulner en del i sola, så da må det i så tilfelle være et tynt lag🤔 I tillegg er den ikke «konstruert» for å trekke inn i særlig grad (i alle fall ikke i forhold til treverk, kokt linolje har relativt store molekyler), så den impregnerende effekten er begrenset. Den vil etter hvert herde og danne en myk og fleksibel hinne på toppen.

Polytrol gulner jo også, så der er de rimelig like. Kokt linolje trekker inni treverk 4x lettere enn vann, så molekylene kan da ikke være så store. Når det er sagt, så er dette første gangen jeg har hørt om linolje på gelcoat. Jeg bruker den på tre og metall,  men jeg er usikker på om jeg hadde våget å prøve meg på gelcoaten. Den er jo ikke lett å få bort igjen..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 14 timer siden:

Kokt linolje trekker inni treverk 4x lettere enn vann, så molekylene kan da ikke være så store.

Du blander ikke med rå linolje her da? Litt trekker den jo inn, men kan ikke si jeg har fått kokt linolje til å trekke lengre inn i treverk enn vann. Har brukt denne først og fremst som overflatebehandling, den tørker og gir en fin overflate, om enn noe myk. Med en molekylstørrelse på om lag 20 ganger større enn rå linolje (fritt etter husken) er det litt forskjell på inntrengningsevnen. Rå kan trekke tvers gjennom toms furuplank. 

Hvis man ønsker beholde farget gelcoat fin over tid blir vel gjerne oljing mer som en utsettelse av jobben man vet kommer? En kollega har brukt vaselinolje i sikkert 15 år på blått skrog, men så har han aldri nektet for at han foretrekker å seile framfor bruke tid på vårpussen😄

Hakkannen skrev 11 minutter siden:

Du blander ikke med rå linolje her da? Litt trekker den jo inn, men kan ikke si jeg har fått kokt linolje til å trekke lengre inn i treverk enn vann.

Nei, jeg pleier ikke å blande rå og kokt linolje. Selv om jeg bruker mengder av begge deler. Kokt linolje trekker 4x bedre inn enn vann, mens rå linolje trekker 2x den kokte. Så begge har svært gode egenskaper. Fordelen med den rå er at den ikke herder, eller i det minste herder svært sakte. Så den egner seg definitivt best til å mette treverk med. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...