Jump to content

Er det vanskelig å nate om ?

Trawler 42

Recommended Posts

Det har lekket igjennom fra fly til salongen på skuta i vinter.

Har mistanke om at noen av natene ikke holder mål og slipper igjennom vann.

Underlaget til teaken er malt finer. Motorbytte ble foretatt igjennom taket på fly i Danmark og ny teak også laget og limt på plass i Danmark. Sporet etter sagbladet da de åpnet fly ble derimot ikke fuget før ny teak lagt på og limt. Tenker det kommer inn vann der nå.:nonod:

Ser at man kan få natekniv til type Fein verktøy i 3-4-5 mm. Noen med erfaring på slikt ?

Hva brukes som natemasse vanligvis ?

Er det i det hele tatt noe å gi seg i kast med for en uerfaren som meg ?

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Jeg hadde tilsvarende problemer, teak oppå treverk og lekkasjer hele veien fra dekk og inn oppunder dekk.  Jeg har tolv tommeltotter, og prøvde selv å fjerne gammel nating og legge ny.  I begynnelsen ble det bare griseri av det, etterhvert som jeg opparbeidet meg erfaring begynte det å se greit ut.  Men allikevel, det ble aldri bra.  Teaken jeg hadde var veldig tynn, og den knakk opp noen steder.  Til slutt kastet jeg håndkleet og fikk hele dekket byttet ut av profesjonelle.  Det ble dyrt.

Noen erfaringer:

• Det er stor forskjell på natelim i handelen.  For noen typer nating må man kjøpe en liten flaske med "primer" som skal pensles på teakkantene før man legger primer.  Jeg husker ikke hva jeg endte opp med, men det er viktig at man gjør litt research og kjøper lim beregnet for nating av teakdekk, og av god nok kvalitet.
  • Det er viktig å lete etter sprekker og håndtere dem fortløpende, før man får problemer som frostsprenging og fuktig treverk på undersiden av teakdekket
  • Laget under teakdekket skal allerede være vanntett.  Våt teak kan lede fukt, selv om natene er perfekte.  Jeg har jo særlig et problem med "kaldbakt"-konstruksjon, når fukt først får anledning til å trekke inn i treverket, så er det ikke sikkert det finner veien ut, og det kan transporteres ganske langt - så når det drypper vann inn ett sted under dekk, så kan lekkasjen i teakdekket være veldig langt unna.
  • Angående kvalitet, så er det ikke bare holdbarhet man må tenke på - det er viktig med nating som også tåler å stå i sola uten at man får svarte flekker på buksebaken når man setter seg ned på teakdekket.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Takk for svar Tobixen !

Var litt redd for at det nok ikke er enkelt å gjøre godt nok selv.

Teaken de la på i Danmark er 10mm tykk og var dyr nok ja.

Skal undersøke hva et firma eventuelt skal ha for jobben.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Worry II skrev 4 minutter siden:

Jeg har natet om flere gulv, fikk tips for noen år siden om å bruke sort Tec7 lim / tetningsmasse. Bruker herved aldri noe annet. Anbefales contra natemasse. Mere holdbar og blir ikke klissete.

image.png

Er det bare å fjerne all gammel nating, gjøre rent og bruke denne ?

Har selv også gode erfaringer med Tec7 på andre bruksområder.

Worry II skrev 7 minutter siden:

Jeg har natet om flere gulv, fikk tips for noen år siden om å bruke sort Tec7 lim / tetningsmasse. Bruker herved aldri noe annet. Anbefales contra natemasse. Mere holdbar og blir ikke klissete.

image.png

Det er forskjell på gulv og dekk. Et dekk er eksponert for vær og vind, kulde og varme. TEC7 er mer å betrakte som et lim og ikke egnet som natemasse på dekk. 

Trawler 42 skrev 1 minutt siden:

Er det bare å fjerne all gammel nating, gjøre rent og bruke denne ?

Har selv også gode erfaringer med Tec7 på andre bruksområder.

Jeg bruker bare en passe bred skrutrekker, skarp i kantene. Fjerner alt som er løst, så vanlig maskeringstape på kantene og metallsparkel. Lar det stå i 10 min, drar av tapen, så går jeg over naten med tommelen etter ca 1 time. Dytter inn og fjerner "uhell" med aceton. Da blir naten matt også. 

Nå er jeg nesten fristet til å frese av all teak og legge linoleum. :giggle:

Skuta står hos båtverksted pga annen skade, får høre hva de kan gjøre eventuelt.

Takk for svar og råd så lenge til alle. :thumbsup:

Har nettopp natet om teak-dørk innvendig. Det er mye jobb å nate om.

Fein natekniv er genial for å åpne natene, men er ikke en alt-i-en operasjon.

Du må gå over etterpå og rense natene manuelt. Viktig at sidene i natene er rene, for det er her natemassen må feste seg for å tette.

Jeg er gammel trebåt-mann, så valgte å bruke Sikaflex-290 DC. Denne er mer fleksibel enn mange andre fugemasser.

Min erfaring er natemasse tåler ca. 15 år før den blir punktvis klissete. Ser ut som det er varme fra sollyset og ikke UV-strålene som er problemet.

My bra info hos Sikafleks; https://nor.sika.com/no/losninger-innen-industri/marine/lystbater-og-yachter/teakdekk/sikaflex-290-dcpro.html

Særlig den som heter Sika marine teakbrosjyre 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev for 14 timer siden:

Har nettopp natet om teak-dørk innvendig. Det er mye jobb å nate om.

Fein natekniv er genial for å åpne natene, men er ikke en alt-i-en operasjon.

Du må gå over etterpå og rense natene manuelt. Viktig at sidene i natene er rene, for det er her natemassen må feste seg for å tette.

Jeg er gammel trebåt-mann, så valgte å bruke Sikaflex-290 DC. Denne er mer fleksibel enn mange andre fugemasser.

Min erfaring er natemasse tåler ca. 15 år før den blir punktvis klissete. Ser ut som det er varme fra sollyset og ikke UV-strålene som er problemet.

My bra info hos Sikafleks; https://nor.sika.com/no/losninger-innen-industri/marine/lystbater-og-yachter/teakdekk/sikaflex-290-dcpro.html

Særlig den som heter Sika marine teakbrosjyre 

Hei Jens P !

Takk for linker, mye god info der. :yesnod:

Tenker jeg skal gjøre et forsøk når skuta kommer på vann igjen og i hjemmehavn.

Regner med denne sesongen ryker med til vedlikehold før den skal på land igjen.

tobixen skrev 54 minutter siden:

Jeg vet ikke om du la merke til denne tråden som dukket opp nå: 

Hei der !

Den har jeg fått med meg og skal følge den videre. Håper de legger ut mer bilder og sluttresultat. :yesnod:

Bare en påminnelse:

Husk at fleksibel masse i praksis kun kan strekkes i en retning. Derfor må natemassen kun feste i sidene av sporene og ikke i bunnen. Der legger man vanligvis en tråd for å unngå at natemassen fester. Hvis natemassen fester i bunnen, vil den trekkes i flere retninger og den mister i praksis fleksibilitet. Da vil den sprekke opp på siden ved bevegelser i dekket og dermed lekke vann. 

paxo skrev 33 minutter siden:

Bare en påminnelse:

Husk at fleksibel masse i praksis kun kan strekkes i en retning. Derfor må natemassen kun feste i sidene av sporene og ikke i bunnen. Der legger man vanligvis en tråd for å unngå at natemassen fester. Hvis natemassen fester i bunnen, vil den trekkes i flere retninger og den mister i praksis fleksibilitet. Da vil den sprekke opp på siden ved bevegelser i dekket og dermed lekke vann. 

Paxo, takk for info ! :thumbsup:

En bekjent i båthavnen har gjort litt natearbeid på Grand Banks'en i år ser det ut til, så han skal plages med spørsmål nå ! :giggle:

• 2 måneder senere...
Trawler 42 skrev On 3.6.2024 at 22.24:

Det har lekket igjennom fra fly til salongen på skuta i vinter.

Har mistanke om at noen av natene ikke holder mål og slipper igjennom vann.

Underlaget til teaken er malt finer. Motorbytte ble foretatt igjennom taket på fly i Danmark og ny teak også laget og limt på plass i Danmark. Sporet etter sagbladet da de åpnet fly ble derimot ikke fuget før ny teak lagt på og limt. Tenker det kommer inn vann der nå.:nonod:

Ser at man kan få natekniv til type Fein verktøy i 3-4-5 mm. Noen med erfaring på slikt ?

Hva brukes som natemasse vanligvis ?

Er det i det hele tatt noe å gi seg i kast med for en uerfaren som meg ?

Må en bruke 5mm natekniv (til feinsag) på 5mm nater, eller er det bedre å gå ned til 4mm?

Hanto 22, Nidelv 28, Joda 310Bavaria 35 Sport (2 x KAD300), Ibiza 22 SE, Najad 34 (seilbåt)

Windy 25 Mirage (D4 260)

Trawler 42 skrev On 3.6.2024 at 22.24:

Den funker fint. Bør være et nummer smalere enn natene.

Du bør først ta banketesten og sjekke at teakstavene ikke er løse noe sted.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...