Jump to content

Flytebrygge, kan landgangen brukes som fortøyning?

Odd-Inge

Recommended Posts

Hei alle dere med litt erfaring rundt dette med flytebrygge.

Er det mulig å bruke landgangen som en del av fortøyning, i lag med tau til land for å holde en flytebrygge på 2.5 X 4.5 m, eller blir dette for svakt?

Landgangen skal selvfølgelig festes i land.

Dette er inne i en fjord, men kan allikevel bli litt ruskevær.  Tenkte også å ha en 18 fot båt liggende ved den.  Blir tatt opp om vinteren 

Har prøvd å finne noen bilder slik at dere har en liten mulighet til å forstå hva jeg prøver å forklare.:giggle:

Blir dette for svakt? Må jeg allikevel ha fortøyninger  i andre enden?

Blir veldig glad for alle innspill og råd dere kommer med:thumbsup:

Hilsen 

Landkrabbe fra Bardu

177_895892532.jpg

240_0c98f764-0d2d-4922-a447-1dbd21bbf9be.jpg

105676903_2627770850822598_1045304346344339265_n.jpg

Jeg ville hatt to kraftige lodd ytterst, med kryssede tau, og to kjettinger mot land innerst i kryss. Jeg ville ikke ha belastet landgangen på noen måte med dette, det vil garantert føre til ødeleggelser før eller siden. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg hsr en litt spesiell løsning, som til tross for kritikk fra "eksperter" har holdt fint i 25 år (ble byttet ut preventivt med en lik løsning i fjor).   Nå er det ikke veldig værhardt hos meg, men mange masteløse som tar "hensyn" ved å slakke ned til halvplan når de passerer.

Bryggen ligger parallelt med land, og har tau og kjetting fra hver ende langs land Jeg har ikke noe kjettingkryss mot land. Der er det bare gangveien som tar belastningen. Den går fra  enden av langsiden på innsiden, så det blir som en L som kan rotere om punktet på land.  Båten som ligger på utsiden har fortøyninger utover og inn mot land, så den belaster bryggen minimalt. 

Heller enn å la din brygge ligge bare med gangveien og et kryss, tror jeg du også kunne droppe krysset og heller ha kjetting som krysser under bryggen og inn til land et stykke ute på hver side. Men det er klart en forankring utover er enda bedre.

Odd-Inge skrev On 4.6.2024 at 9.13:

Dette er inne i en fjord, men kan allikevel bli litt

Hvor stor er forskjellen på flo og fjære der brygga skal ligge?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...