Jump to content

Jeg er skuffet over Furuno Norge. De svikter på ettermarkedet

Tom Rør

Recommended Posts

Jeg har to stk. Navnet Vx2 kartplottere med radar ombord, og nå har det interne batteriet på den ene gått fløyten.

Jeg trodde i min enfoldighet at Furuno kunne skaffe nytt batteri, men det klarer de altså ikke, eller er det kanskje viljen det står på?

Firmaet som skulle reparere plotteren slet med å få ordentlig kontakt med dem, og de lovte å ringe tilbake, men gjorde heller ikke det.

Plotteren er fra 2008, og jeg mener at det burde kunne skaffes nytt batteri til denne.

De sa også at siden batteriet var gåent, hadde "sikkert" hovedkortet også røket. Hvorfor det mon tro?

Som en stor aktør innen navigasjon, er jeg skikkelig skuffet over Furuno.

Jeg må faktisk skru opp greiene selv, finne spec på batteriet, og bestille fra utlandet.

Sånn skal det ikke være mener jeg.

Jeg synes absolutt det er konstruktivt. Jeg mener dine forventninger til Furuno er helt urealistiske - og det er unødvendig å yttrykke det du gjør på et forum som dette. Dette forumet er et sted for å få hjelp - ikke en klagemur for furting. 

Jeg har Raymarine utstyr fra 2005 ombord. Har ikke falt meg inn at jeg skal kontakte Raymarine for å få det fikset.  Jeg skaffet meg en brukt plotter og har den ekstra ombord.

Jeg brukte facebook gruppe for brukt Raymarine utstyr. Det finnes tilsvarende for Furuno utstyr. Om det kan være til hjelp :-)

Bitteliten skrev 4 minutter siden:

Jeg synes absolutt det er konstruktivt. Jeg mener dine forventninger er helt urealistiske - og det er unødvendig å yttrykke det du gjør på et forum som dette. Dette forumet er et sted for å få hjelp - ikke en klagemur for furtne gubber.

Jeg har Raymarine utstyr fra 2005 ombord. Har ikke falt meg inn at jeg skal kontakte Raymarine for å få det fikset. 

Jeg skaffet meg en brukt plotter og har den ekstra ombord.

Vel. Det er din mening, men folk som ber meg slutte å klage tar jeg ikke på alvor. Hva du velger å kontakte Raymarine for, er heller ikke relevant for meg.  

Jeg synes det burde være mulig å få nytt internt batteri på ettermarkedet for hva det måtte være av plottere. Gjenbruk og bruk av tilårskommet utstyr er definitivt et godt miljøtiltak!

Skuffet over oppfølging av flere leverandører på dette området!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Denne problemstillingen er reell i dag, det er slutt på den tiden da folk flest kunne få fixet en vhf eller ekkolodd

hos sin lokale forhandler, min erfaring er at utstyr som er 5-6 år og eldre ikke blir reparert i noe nevneverdig

omfang, mantraet i dag er kjøp nytt....

Dette er jo forbrukerelektronikk og på lik linje med annet datautstyr er det nok urealistisk at produsenten kan holde varelager samt kan reparere så gammelt utstyr. Men mulig at det finnes håp allikevel, noen driver med hobbyelektronikk og reparasjon av slikt, kanskje det finnes en slik i ditt nærområde 

Jeg har jo en av den samme, Tom. 2 år eldre. Regner med at mitt også dør snart, og når det skjer skal jeg åpne den å forsøke å få det til selv. Jeg fikk det til på 3 stk Simrad CX44 og tro meg, det var ikke en enkel operasjon. Batteriet finner man sikkert leverandør på der ute, så lenge man finner batteriet. Om du ikke får noe hjelp av andre der ute, så kan jeg forsøke meg på din. 

Worry II skrev 2 minutter siden:

Jeg har jo en av den samme, Tom. 2 år eldre. Regner med at mitt også dør snart, og når det skjer skal jeg åpne den å forsøke å få det til selv. Jeg fikk det til på 3 stk Simrad CX44 og tro meg, det var ikke en enkel operasjon. Batteriet finner man sikkert leverandør på der ute, så lenge man finner batteriet. Om du ikke får noe hjelp av andre der ute, så kan jeg forsøke meg på din. 

Jeg vil hente den, og forsøke på rep.selv, men vi får se hvordan det går :lol:

Takk for tilbudet. Vi får holde kontakten ?

Økonomi trumfer miljø, selv i disse dager. Mer fortjeneste i å selge nytt enn å pleie et stort nettverk for ettermarked. Hadde situasjonen vært omvendt, ville det vært enkelt å få reparert tingene sine. Du må nok disikere selv og bytte batteri. Du finner sikkert noe som passer på aliexpress eller ebay ;) 

5nacks skrev 2 minutter siden:

Økonomi trumfer miljø, selv i disse dager. Mer fortjeneste i å selge nytt enn å pleie et stort nettverk for ettermarked. Hadde situasjonen vært omvendt, ville det vært enkelt å få reparert tingene sine. Du må nok disikere selv og bytte batteri. Du finner sikkert noe som passer på aliexpress eller ebay ;) 

Jeg hadde et godkjent firma som ville bytte det, men Furuno evnet ikke å finne batteriet. 
Det blir nok som du foreslår.:thumbsup:

Worry II skrev 1 minutt siden:

Gjør mye for å beholde en "open radar", det er sexy når det blinker i den fra lang avstand. Bare så synd vi sjeldent har bruksbehov for den :giggle: Men, vi har titta på hva en ny sånn pakke koster...

En ting er at åpen radar er kult, men jeg ble fortalt at den radaren vi har er en skikkelig god en. Har derfor ikke lyst til å bytte den ut. Jeg kunne selvsagt kjøpt en ny plotter oppe, og flyttet den oppe ned, men det går en faan i meg når jeg møter denslags motstand. Kanskje fordi jeg er en furten gubbe?:lol:

At det kan bli vanskelig å få reparert gammelt utstyr er nå en ting med dagens timebetaling, men at de ikke kan fortelle hvilket batteri det er som sitter i utstyret? Det skulle ikke forundre meg om det er en slik litt stor knappcelle som det ikke er usannsynlig at Clas Ohlson her en ekvivalent til.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 3 minutter siden:

At det kan bli vanskelig å få reparert gammelt utstyr er nå en ting med dagens timebetaling, men at de ikke kan fortelle hvilket batteri det er som sitter i utstyret? Det skulle ikke forundre meg om det er en slik litt stor knappcelle som det ikke er usannsynlig at Clas Ohlson her en ekvivalent til.

Det eneste jeg vet, er at det er loddet.

Det må jo finnes et sted i verden :-)

Aha, en slik litt stor knappcelle med to påsveisete ben som loddes ned i kretskortet. Jeg trengte et slikt batteri for mange år siden. Jeg fant ikke slikt batteri den gangen men laget en Reodor Felgen løsning med et helt annet batteri, ledninger og greier.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...