Jump to content

Båtprosjekt til fiske i ferskvann

Daagi

Recommended Posts

Hei!

Jeg er på utkikk etter en båt som jeg skal  lage kastedekk til og modifisere litt enkelt til fisking i ferskvann. Jeg kan ikke veldig mye om båt og har tittet på noen GH 14 som et billig alternativ til dette.

Har dere noen erfaringer eller tips til meg før jeg kjøper evt feil båt? Tenkte å sette inn lensepumpe med batteri og kastedekk først, så se hvor langt jeg tar det!

Funker GH14 i ferskvann til 2 max 3 personer for dette? eller har dere noen tips i ish samme pris klasse? :) takk!

Første jeg tenker er at båten kanskje burde være ganske stabil. Ved å bygge kastedekk, så vil du, avhengig av hvor høyt opp du tenker å ha det, få en del vekt høyt opp i båten, som kan gjøre den ustabil. 
Det er mulig jeg overtenker dette, men det er noe jeg ville sjekket på forhånd. 

Her er et kastedekk-prosjekt med en GH14: GH-14 (prosjekt kastedekk.) - PikewallisFriluftsliv

Om en GH14 er godt egnet med kastedekk og 2-3 personer ombord er jeg usikker på. Som @Regattafisker skriver så må du i hvert fall tenke på stabiliteten. Det er ikke sikkert det er noe problem, men det kan vel testes bare ved å legge noen planker på tvers som et midlertidig kastedekk og så teste det ut...?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Takk for svar! Ja jeg så det prosjektet du la ut og det fikk meg til å ville gå noe i samme retning.. Greia er at jeg må jo da kjøpe båten for å evt sjekke om den er stabil nok.. Så litt engstlig for å å ha kjøpt også er det ikke einet for det. :confused:

Daagi skrev 1 time siden:

Er bare ikke så mange av de ute desverre! Bor i Østfold så er et stykke unna desverre!

Trifoil er en god båt til fiske.

Trifoil 70 (åpen) er enkel å bygge kastedekk på. Flere andre har også blitt levert med lignende skrog gjennom tidene. Selco, Herwa, Lohi, Draco etc

men ikke så ofte på bruktmarkedet.

Er Det båt som blir liggende ved samme vann eller blir den tenkt fraktet mellom flere vann på henger ?

Boatmad skrev 2 minutter siden:

Trifoil er en god båt til fiske.

Trifoil 70 (åpen) er enkel å bygge kastedekk på. Flere andre har også blitt levert med lignende skrog gjennom tidene. Selco, Herwa, Lohi, Draco etc

men ikke så ofte på bruktmarkedet.

Er Det båt som blir liggende ved samme vann eller blir den tenkt fraktet mellom flere vann på henger ?

IMG_4319.jpeg.ff5fa4a06572a9eef42549baec36369a.jpeg

Ja de ser veldig fine ut til å bygge kastedekk på! Men er som du sier, er ikke så mange på bruktmarkedet desverre!

Båten skal ligge i hovedsak på et vann ja. Kanskje flytte på et pr ganger ved spesielle adledninger

Daagi skrev 42 minutter siden:

Ja de ser veldig fine ut til å bygge kastedekk på! Men er som du sier, er ikke så mange på bruktmarkedet desverre!

Båten skal ligge i hovedsak på et vann ja. Kanskje flytte på et pr ganger ved spesielle adledninger

IMG_6261.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...