Jump to content

Knute til fender?


Bigdrago

Recommended Posts

Med fenderline fra Biltema får du med spleiset øye/løkke i den ene enden, denne er grei å ha mot selve fenderen. Da kan du tre løkka gjennom øyet i fenderen, så føre den andre enden gjennom løkka og stramme til. Litt avhengig av type fendrer du har kan det være greit om ventilen på fenderen vender nedover, så slipper du at denne eventuelt skulle skyte ut mot deg under stor belastning på fenderen i storm eller lignende.
 

Ved feste av den andre enden av lina, altså den som skal festes i båten, kommer det litt an på hvor og i hva du tenker feste denne. Fenderfeste med lukket øye eller med «åpent» øye, eller gjerne du har relingslist med mulighet for å feste i, eventuelt rekkevaier?
 

Ved lukket øye vet jeg mange knyter/spleiser fast karabinkroker i endene av fendertauene sine, tilpasset høyden de ønsker fenderne skal henge. Bakdelen med dette er at du da er mer låst til å ha fenderne i den høyden du har valgt, skal dette justeres blir det mer plunder og heft. I tillegg kan karabinkrokene gnage på skroget, hvis ugunstig plassert.
 

Ved åpent øye på fenderfestet kan du enten spleise faste øyer på fenderlina, eller knyte f.eks. pålestikk, tilpasset høyden du ønsker på fenderen. Så smetter du løkka inn i øyet på fenderfestet. Fordelen, i alle fall hvis du bruker pålestikk, er at det er lett å justere høyden på fenderen.
 

Hos meg fester jeg fenderne til relingslista, da denne har hull langs hele skroget og er rund i overkant. Fester da med dobbelt halvstikk, noe jeg også gjør hvis jeg skal feste direkte i rekkevaieren. Bruker dobbelt halvstikk med et enkelt låsestikk/halvstikk rundt egen part. Festes fendrene med knute hver gang må man naturlig nok sørge for å henge dem i riktig høyde hver gang.

Link to post

Jeg bruker bare dobbelt halvstikk for feste av fendertauet til rekkestøtter eller rekka - ja, jeg vet at det ikke er det beste, men det er enkelt og greit.  Skal man ligge lenge på samme stedet er det sikkert en fordel å bruke noe bedre.

 

Det som er svært viktig dersom man bruker dobbelt halvstikk er å ha en endespleis eller en åttetallsknop på enden av fendertauet, ellers vil man før eller senere miste fendere.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Bigdrago skrev for 2 timer siden:

øyet på fenderen (ventil peker ned).

Det er Viktig. et ublitt møte med kaia så hender det at proppen blir skutt ut.

da er det viktig at den blir skutt nedover.'

 

På fenderen er det en 1/2 knute og takling .

 

Til rekka bruker dobbelt halvstikk med tampen tilbake så det blir slipp stikk på et vis.

denne er fin https://no.pinterest.com/pin/140806232573838/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

På rekka liker jeg å bruke en fenderholder av denne typen:

https://www.biltema.no/batutstyr/fortoyning/fendere/fenderholder-til-ror-2000050566

Den gjør det veldig enkelt for mannskapet å justere fender opp og ned ved behov.

 

Tampen som blir til overs, fester jeg i rekka med et halvstikk - i tilfelle holderen knekker eller løsner fra rekka 

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...