Lazyjack Svart Tirsdag 13:56 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:56 Noen som forstår om dette betyr at det igjen vil være lov å fiske torsk igjen i områdene som ikke er omfattet av total fredning? Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart Tirsdag 14:13 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:13 Hulda skrev for 1 time siden: Til slutt blir det så mye om, men, hvis og unntak at man kan oppgi hele forbudet og la fjorden daue. Nå var det heller ikke høstpløying rett etter siste istid. Og lensmannen på Nesodden var ute etter oss ungene som lystret langs land i bekmørke høstnetter. For 65 år siden. Det var mer enn én gang vi måtte bråslukke Petromax'en og gjemme oss på land. Og Gunnar ble tatt for krypskyting på land. Tror dere bør finpusse argumentasjonen. Problemet er ikke for mye «om og men», men totalt fravær av forsøk på differensiering. Skal du fiske laks i elv i dag må du forholde deg til en haug med bestemmelser, f.eks. dagskvoter, sesongkvote, lengdebegrensninger og fredning av hunnlaks. Man kan mene hva man vil om dette, herunder at laksefisket også burde vært stoppet, men poenget er at det fra myndighetshold gjøres utrolig mye for å kunne opprettholde et visst laksefiske. En slik tilnærming er det ikke spor av i de nye reguleringene for Oslofjorden, selv om det er økologisk forsvarlig å høste enkelte arter. Hvorfor fjordfiskeren og da kanskje særlig den yngre garden, skal komme så mye dårligere ut av dette enn laksefiskerne, synes jeg er verdt å stille spørsmål ved. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Tirsdag 15:02 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:02 Det er fordi det er så få som har råd til å fiske laks at massen blir lettere å kontrollere. Dessuten er elvene fra gammelt av regulert på private hender/lag som hevder justis. Derfor. I Oslofjorden er det lettere å overkjøre en fisker på Ulvøya, et par i Drøbak og en i Son. Så er det 7- 8 båter i Utgårdskilen. Ingen av dem representerer milliarder av kroner. Samme i Norra Bohuslän. Min kompis hobbyfisker fisket etter flyndre, fikk rokke. Han har ikke konsesjon for å fiske med bakke, men ga blaffen. Mengder av krabbe, men de er utsulta tomme skall. Torsk spiser småkrabbe og holder bestanden i balanse. Jeg har selv sett hvordan profesjonelle fiskere hiver bifangst til sjøs. Man kan vel hevde at de så lenge det har vært regulering har sagd av greina de sitter på. Og nå er det game over. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Tirsdag 16:03 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:03 Komodo skrev for 5 timer siden: Når det gjelder ørret og makrell har det vel også fra faglig hold blitt hevdet at dette er friske bestander som ikke behøver å fredes. Du hadde mange gode poenger men jeg mener bestemt att også sjø ørreten sliter om dagen. På denne siden av fjorden var det sjø ørret i mange år etter torsken forsvant men de siste årene har bestanden gått kraftig ned er min erfaring. Så mye att man ikke gidder å fiske etter den lenger men mulig de bare har forandret adferd så de ikke er på de gamle gode fiskeplassene til den vanlige tiden. Før var det mange som fikk hav abbor i Oslofjorden men lenge siden jeg har hørt og lest noe om slik fangst men mulig det bare er for att folk flest har gitt opp alt annet en makrell Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart Tirsdag 16:17 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:17 pipe skrev 10 minutter siden: Du hadde mange gode poenger men jeg mener bestemt att også sjø ørreten sliter om dagen. På denne siden av fjorden var det sjø ørret i mange år etter torsken forsvant men de siste årene har bestanden gått kraftig ned er min erfaring. Så mye att man ikke gidder å fiske etter den lenger. Man har jo unnlatt å regulere sjøørretfisket i alle år. Det er en av grunnene til at det er vanskelig å svelge et totalforbud nå. På svenske vestkysten er det vinterfredning (1. okt. til 1. april), minstemål på 45 cm og maks to fisk om dagen. Dette burde vært innført her også. Og dersom man virkelig mener sjøørreten er i en kritisk situasjon, bør jo elvefisket også forbys. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Tirsdag 16:34 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:34 TåT skrev 17 minutter siden: bør jo elvefisket også forbys. I praksis er det det mange steder fordi det har blitt forbudt å fiske sjø ørret og laks i elver som ikke har fangst rapportering rutiner via ett "elvelag" Er vel ikke mange elver som har det i Oslofjorden i forhold til elver og bekker som finnes i fjorden? Men jeg tror ikke att sjø ørreten er fisket opp den sliter antagelig med det samme som annen fisk som er borte Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart Tirsdag 16:42 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:42 pipe skrev 8 minutter siden: I praksis er det det mange steder fordi det har blitt forbudt å fiske sjø ørret og laks i elver som ikke har fangst rapportering rutiner via ett "elvelag" Er vel ikke mange elver som har det i Oslofjorden i forhold til elver og bekker som finnes i fjorden? Men jeg tror ikke att sjø ørreten er fisket opp den sliter antagelig med det samme som annen fisk som er borte Av elver det er lov å fiske sjøørret i og som drenerer til forbudssonen i indre fjord, kommer jeg i farta på følgende: Akerselva, Lysakerelva, Sandvikselva, Gjersjøelva, Åroselva, Askerelva (eller hva den nå heter), Lierelva og Drammenselva. Usikker på elva fra Årungen og har sikkert glemt noen. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Tirsdag 17:07 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:07 @Komodo Vanligvis sier jeg bare "Komodo har rett", men her er det en faktisk uenighet. Jeg ser på forskere som på leger: Jeg vil mye heller ha en ung lege som nylig ble ferdig med LIS-perioden enn den 60-år gamle, erfarne legen som ofte ikke har like oppdaterte kunnskaper. Og hvilken bakgrunn ministerne har, betyr absolutt ingenting etter min erfaring (med slekt i byråkratiet og venner og bekjente i regjering og på storting innenfor flere partier). Det er ikke det minste nødvendig å ha statsråder fra samme fagområde, deres jobb er å få se hva som er politisk mulig av det byråkratene anbefaler og så kjøre igjennom det. Så hvis et signifikant flertall av forskerne i et fagområde sier noe, og et mindretall sier noe annet, hører jeg av prinsipp på flertallet, fram til nye forskningsfunn endrer flertallssynet. Noen sier det er saueflokkmentalitet, jeg kaller det bare sunn fornuft. En helt annen ting er at dette er plaster på en kreftsvulst, og den svulsten heter nitrogen og avrenning fra landbruket. Ve-dum er selvsagt i fistel over vedtaket, for han er klar over at presset nå vil komme over på landbruket, og det med rette. Avrenningen kommer vel fra Trøndelag og hele veien nedover i elvene som renner ut i fjorden. I tillegg kommer nitrogen fra kloakk. Det må gjøres noe der for at det virkelig skal bli et poeng med det hele. Når det gjelder stoffing, har jeg for min del gått over til giftfri Silic One, og jeg har aldri hatt så lite groe på båten i løpet av juli som jeg har hatt til nå. Vanligvis begynner den å få skjegg rett under vannlija etter ganske få uker med vanlig alubåtbunnstoff. Og siste poeng, som ikke har vært så mye framme her, men som jeg ser er veldig omtalt i mediene akkurat nå, er fly forbanna rekefiskere. Han som er uoffisiell talsmann (om så bare valgt av seg selv, det vet jeg ikke) er ifølge et par nyhetsinnslag i vår veldig typisk for rekefiskerne i fjorden: En stor overvekt av dem nærmer seg iallfall alderen for tidligpensjon (akkurat som jeg selv gjør - han er 59, som meg). Så staten får kjøpe ut kvotene og båtene deres for en pris som gir dem et greit levebrød fram til pensjonsalderen, etter modell (men forhåpentligvis med mindre rot og kaos...) av nedleggelsen av pelsdyrbransjen. Selvsagt er det også noen yngre rekefiskere, men de må da få tilsvarende støtte til omskolering. Det er jo ikke mangel på jobber i Norge lenger, det er mer mangel på folk som vil gjøre dem. Selv blir jeg overflødig på grunn av kunstig intelligens i løpet av 3-4 år, men den dagen jeg er 62 og én måned gammel, stenger jeg med stor glede kontoret for godt og hengir meg til mine mange hobbyer, ikke minst båt. Om folk må betale en femtilapp mer for kiloen for reker fordi de er hentet fra Nord-Norge, der det ifølge rapportene er strålende fiske (det kom nedover masse reker i de ukene fisket var stengt i sør fordi kvoten var fisket opp), får vi heller gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Tirsdag 17:47 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:47 Mastiff skrev 48 minutter siden: Og siste poeng, som ikke har vært så mye framme her, men som jeg ser er veldig omtalt i mediene akkurat nå, er fly forbanna rekefiskere. Han som er uoffisiell talsmann (om så bare valgt av seg selv, det vet jeg ikke) er ifølge et par nyhetsinnslag i vår veldig typisk for rekefiskerne i fjorden: En stor overvekt av dem nærmer seg iallfall alderen for tidligpensjon ( Han er jo den eneste som sier det som det er. Det blir ikke fisk i fjorden igjen før man får på plass nitrogenrensning og tiltak mot av renning i fra landbruket. Så kan man som Støre tulle rundt med tiltak som er meningsløse i vertfall frem til att fisken kan leve i fjorden . Bruke penger på å kjøpe båter og kvoter er bortkastet frem til fjorden er rein nok bruk heller pengene på rensing. Om noen rekefiskere i fra vestfold og østfold tråler helt ute i yttre Oslofjord spiller ingen rolle Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Tirsdag 17:53 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:53 @pipe Hvis du påstår at han var den eneste som sier det som det er, så har vi to forskjellige Dagsrevyer, eller så har du ikke sett innslaget. For miljøvernministeren sier at det kommer tiltak på rensesiden, klokka 19.12 i dagens Dagsrevy. Det samme klippet har gått på NRK-nyhetene tidligere i dag, det var da jeg så det først. Edit: Og Støre har ikke mye med dette å gjøre, han er bare med som gallionsfigur og for å gi presentasjonen mer fokus. Hvis du skal kjefte på noen, får du ta byråkratene som faktisk har utarbeidet forslaget. Jeg tipper forslaget ville blitt det samme uansett hvem som satt i regjering (minus Senterpartiet, de er selvsagt imot alt som indirekte kan gå ut over bøndene). Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Tirsdag 18:04 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:04 Støre er sjefen så da får han skylden også. Renseanleggene burde vært bygd nå eller i det minste vært under bygging . Men når man heller velger å bruke tiden på å finne ut av att fiskestang er no no som om noen fisker lenger....bortsett i fra makrell kanskje Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Tirsdag 18:09 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:09 Mastiff skrev 13 minutter siden: @pipe Hvis du påstår at han var den eneste som sier det som det er, Tenkte mer på den samlingen rekefiskeren sa det i. Si det som det er gjør vel nesten alle nå bortsett i fra regjeringen som ikke klarer å få igang midler og snarlig bygging. Skal bare gjøre masse greier først før man setter i gang med det som hjelper.r Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Tirsdag 18:11 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:11 Veldig fint at du kan se inn i hodet til Støre, så jeg nå faktisk får vite at han bruker all tiden på å forby fiskestenger og ikke har flere ting på tapetet samtidig... Selvsagt burde renseanleggene vært bygd for mange år siden, men kommunene rundt fjorden har strittet imot av alle krefter, og alle som sier "det blir dyrt" . Og så lenge SP satt i regjering var det et problem, for det med nitrogenrensing var noe EU kom inn på i Avløpsdirektivet i 2022, og alt som kommer derfra, er jo satans verk for bondepartiet. Ellers delte Stortinget ut 32 millioner til kommuner rundt fjorden i fjor, og da var 20 anlegg under planlegging eller bygging. Så det kommer, litt etter litt. Den samlingen rekefiskeren sa det i, omfattet altså nevnte miljøvernminister som uttalte at rensing var nødvendig og arbeidet i gang. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Tirsdag 18:28 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:28 Mastiff skrev 3 minutter siden: Selvsagt burde renseanleggene vært bygd for mange år siden, men kommunene rundt fjorden har strittet imot av alle krefter, Er vel ikke noe rart når regjeringen ikke har tenkt å bidra i særlig grad men skyve finansieringen over på kommuner som sliter allerede som det er. Joda jeg vet att det er vi som skal betale til syvende og sist men i mellomtiden renner det penger ut som mange kommuner ikke har Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Tirsdag 18:31 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:31 En større diskusjon om kommuneøkonomien blir litt for langt utenfor temaet, men det er jo selvkost på alt av vann og avløp, så kommunen trenger egentlig ikke forskuttere mer enn den tiden det tar å skrive regnskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Tirsdag 19:42 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:42 Om ti år blir konklusjonen at fiskeforboda ikkje har "redda" fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart Tirsdag 19:42 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:42 At fiske skal stenge ned over så store områder så jeg ikke komme. Fisker ikke der selv men dette blir dramatisk for mange i området. For mange yrkesfiskere blir det slutten og langt opphold for sport/fritids fiskere. Har fulgt en del forum for sportsfiske. Det har ikke bare vert negativt å melde siste år i områder som stenges. Sjøørret og makrell har tatt seg opp siste år. Tang og blåskjell tar seg opp Sjøfugl tar seg opp Så alt kan ikke være i negativ bevegelse ? Lurven tar seg opp ‘negativt’ og der er det nok overgjødsling som er av synderne. Renseanlegg er på tegnebrettet ikke bare i Oslofjorden men også ellers rundt om i landet. Vi får vite når dem er ferdig når kommunale avgifter går i taket der dem bygges :) Jeg trodde det kunne komme en strengere regulering men ikke total forbud. Jeg trodde at sports/fritidsfiske kunne få reguleringer som minste/max mål, håndholdt utstyr etc Totalforbud så jeg ikke komme. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart Tirsdag 20:43 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:43 pipe skrev for 2 timer siden: Er vel ikke noe rart når regjeringen ikke har tenkt å bidra i særlig grad men skyve finansieringen over på kommuner som sliter allerede som det er. Joda jeg vet att det er vi som skal betale til syvende og sist men i mellomtiden renner det penger ut som mange kommuner ikke har Nå er det noen oss som allerede har betalt for nitrogenrensing, ser ingen grunn til å være med å finansiere andre. Vann og avløp skal finansieres til selvkost av brukerne. Jeg bor i Asker, VEAS i Asker renser nitrogen for Oslo, Bærum, Asker og Nesodden. Som pensjonist planlegger jeg å ta over min mors hus i Lillehammer området. Lillehammer renseanlegg har renset nitrogen siden 1994 for Lillehammer, Øyer, Gausdal og deler av Ringsaker. Er vel dessverre få andre renseanlegg i nedbørfeltet til Oslofjorden som har nitrogenrensing. Bekkelaget og Nordre Follo har det. Tror det også er et mindre anlegg med lav effektivitet på Toten. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden abbor skrev for 16 timer siden: Nå er det noen oss som allerede har betalt for nitrogenrensing, ser ingen grunn til å være med å finansiere andre. Verden er og kommer ikke til å bli rettferdig. Prinsippet er jo ofte å dele regningen på mange uansett hva det måtte være om man trenger det eller ei så om staten går inn med noen midler i bunn er det helt greit. Det kommer også antagelig til å skje også selv om Større måtte mene noe annet i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden 17 hours ago, Ask said: Om ti år blir konklusjonen at fiskeforboda ikkje har "redda" fjorden. Jeg er enig i at totalt fiskskeforbud kan føre til negative konsikvenser både hva gjelder interesse for sportsfisking, og for den komersielle flåten. Når det er sagt, vil det ha mye større konsikvenser dersom fjorden dør totalt, og det finnes flere eksempler på at fiskeforbudssoner har forvandlet døde områder til fult restittuerte områder på få år om man skal tro David Attenborough i dokumentaren Ocean. Har selv merket at fredningsområdet for hummer rundt Bollærene (som jeg mener ble innført på tidlig 2000-tallet) har ført til langt bedre hummerfiske selv flere kilometer fra fredningsområdet. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Jeg var på foredrag med en dame fra Flødevigen forskningsstasjon for noen år siden, og hun kunne også fortelle om veldig gode resultater av fredningsområdet der. Jeg mener det var denne undersøkelsen hun hadde arbeidet med: https://www.hi.no/hi/nyheter/2020/april/hummerreservat-sikrer-mangfold Selvsagt vil det ikke ha noe å si for arter som makrell, men det er jo heller ikke de som er hovedsaken med dette. Den er det jo uansett mer enn nok av (om ikke så mye akkurat de siste par ukene utenfor Mandal, jeg må legge meg i selen for å få hummer- og krepseagn...). Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Ask skrev for 18 timer siden: Om ti år blir konklusjonen at fiskeforboda ikkje har "redda" fjorden. Om dem tror fiskeforbud skal redde fjorden tror jeg dem tar feil. Om dem ikke går etter den virkelige synderen med utslipp og innsig til fjorden skjer det ikke mye bedring framover. Der må staten inn med midler å hjelpe kommuner bygge moderne renseanlegg. Landbruket må også fram i lyset. Det finnes midler i staten til dette bare dem prioriterer rett. Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Situasjonen i fjorden krever flere tanker samtidig. Vi vet historisk at det har vært mer fisk med neddriti fjord. Derfor er det mest fornuftig å stanse uttak for å restituere og bygge biomasse som binder nitrogen. Det er raskeste valg når alternativ har vært å dundre på som tidligere med fjerning av biomasse og eventuelt kanskje vente på bedre renseanlegg. med biomasse som bør bygges menes i dette tilfelle liv i sjøen på dyreplankton eller høyere i næringskjeden. I mangel på dette bygges biomasse i form av lurv. det er ikke en menneskerett å utnytte ressurser tilhørende fellesskapet over bæreevne, ei heller å sitte i samme jobb hele livet. Sytingen fra fiskeri gir ikke stor sympati her. Samtidig går all min avføring i havet og er villig til å ta min del av ansvaret for det. Betaler gjerne mer for rensing som neste trinn. Gårsdagens avgjørelse er første riktige skritt for raskest mulig restitusjon. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Ask skrev On 29.7.2025 at 21.42: Om ti år blir konklusjonen at fiskeforboda ikkje har "redda" fjorden. Havforsker også altså? Imponerende! whisper skrev for 13 timer siden: Gårsdagens avgjørelse er første riktige skritt for raskest mulig restitusjon. Det tror jeg også. Ett av mange skritt som må til for å få det bedre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lurvetass Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Nå i september kobler sarpingene renseanlegget sitt helt ut og sender alt rett i Glomma. 65000 mennesker, og skal pågå i 3 måneder. Ikke engang grovfilter blir benyttet så alt fra kondomer til bind går rett ut. Ikke lett å redde fjorden nå de gjør sånt. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.