Jump to content

Trekke kabler til mast? - Skilsø 34

Thomas_h

Recommended Posts

Hei, 

Sitter å trekker kabler for radar i en Skilsø 34. Har klart å trekke en trekkefjør, men hullet/røret opp på babord side er stappfult og ikke plass til denne RJ-45 kabelen som har en kraftig krage på kabelen. 

Noen som har erfaring med dette og har noen tips?? 

PS!! Har skrevet på facebook skilsø forum også, men ingen svar. 

J-Å skrev 38 minutter siden:

Kanskje trekke ut noen av de andre kablene  midlertidig. Hvis det er noen som ikke har plugg i enden

Ja, har vurdert dette. Men det er vel noen dagers arbeid bare det. 2 kabler til solceller, 1 til lanternen, 1 fløyte, 3 antenner pluss div andre jeg ikke vet hva går til

Forsøker nå styrbord side, da det er færre kabler der.

Men, der starter kanalen ned med ca 50mm hull, som går over til 50cm hullrom som er 1.5 meter langt, for så ende opp i 50mm hull i bunn. Har sittet med kamera og trekkefjær i 2 timer for å prøve å treffe hullet. 

Håper de har forbedret dette på nye modeller. 🤣 Helt jalla at det ikke er trekkerør. 

Thomas_h skrev 38 minutter siden:

Men, der starter kanalen ned med ca 50mm hull, som går over til 50cm hullrom som er 1.5 meter langt, for så ende opp i 50mm hull i bunn. Har sittet med kamera og trekkefjær i 2 timer for å prøve å treffe hullet. 

Har du tilgang på et par neodym-magneter ("Rare Earth Magnets"), så fester du en in enden på en lang hyssing, og bruker den andre til å føre med deg hyssingen fra innføringshullet ned til utføringshullet. Deretter fester du kabelen til hyssingen og drar denne tilbake.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev 1 time siden:

fester du en in enden på en lang hyssing, og bruker den andre til å føre med deg hyssingen fra innføringshulle

Ja, var innom tanken/forsøket. Men det hullet nederst er selvsagt ikke ved en kant. Midt i.. 

MEN, kan komme med en oppdatering. Klarte å få det gjennom.. klarte å tre inspeksjonskamera gjennom hele løypen, så brukte jeg den som trekkefjør til trekkefjøren. Måtte også ta av den skru-koblingen på den siden som var inne. (Det burde jeg sikkert gjort med en gang). 

Så nå er jeg halveis. Siste utfordringe nå er å tre opp i selve "radarmasten" fra takeket og opp. 

Trangt hull der også.

For å lukke tråden; det gikk til slutt men de har ikke lagt mye planlegging inn for etterarbeid, ellers er jeg bare ubrukelig. 🤣 

Men alle kabler på plass, radar i masten og AIS og Mente Marine på plass ved styrekonsollen. Fikk fylt de siste kvm mm i kanalen opp på taket med noen ekstra kabler også i tilfelle de skulle trengs senere. 

Så da er vi litt bedre rustet til sørlandsturen i år. Vurderte vestlandsferie, men med ca 5 grader her på kvelden utgår det med skyhøye kneløft. Men fortsatt noen uker igjen til ferie, så kan fortsatt komme snø innen den tid. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...