Jump to content

Bmw marine D636. Problemer med turtall og sort røyk


Kløver

Recommended Posts

Dette gjelder en Scand Nordic med en BMW marine motor D636. Jeg får 2500 i turtall, da vil den ikke høyere opp og jeg kjenner lukt fra eksos og den ser sort ut. Når jeg slakker av på gassen, så forsvinner lukten, fargen og alt er normalt igjen. Kan det være ødelagt turbo? Toppakning? Eller diesel/luft blandingsforhold?

 

Hvor starter jeg å feilsøke?

Link to post

Supert :thumbsup:

 

Din motor er ganske enkel, den kompenserer delvis for ladetrykk, ellers er det ingen "finesser"

Det vanskeligste er å finne sammensatte feil. De er ganske vanlige på din motor..

 

Det billigste er å begynne med å sette en klar slangebit på returen, så nær tanken som mulig. Start motoren og følg med på om det er luftbobbler i slangen.

 

Er det lite luft ved oppstart og bobblefritt etter en stund, ville jeg målt ladetrykk, med et 0-2bar manometer i en egnet gjenget port på innsugsmanifolden.

 

Du kan også gjerne demontere eksosbendet og kjenne hvor mye slakk det er i akselen radielt og aksialt.

Der kan du også se hvor mye klaring du har mellom eksoshjulet og huset.

Post gjerne ett bilde av dette, mange her som kan hjelpe deg å vurdere tilstand fra et skarpt bilde.

 

Du kan også åpne på luftsiden, og du kan vurdere slakk, men erosjon på eksosiden er så mye viktigere...

 

Link to post
Kløver skrev 4 minutter siden:

Er det slik som kan skje etter at båten har stått på land i noen måneder? Har du erfart at det kan fungere som vanlig igjen etter å ha snurret på turbo?

Jeg har erfart dette 2 ganger, en gang på en mercruiser og en gang på en yanmar. 

Begge fungerte fint i etterkant,  løsnet de bare med fingrene.

Var nok bare sot/koks som har løsnet og lagt seg mellom turbin og turbinhus.

Link to post
GSEuser skrev 15 minutter siden:

Jeg har erfart dette 2 ganger, en gang på en mercruiser og en gang på en yanmar. 

Begge fungerte fint i etterkant,  løsnet de bare med fingrene.

Var nok bare sot/koks som har løsnet og lagt seg mellom turbin og turbinhus.

Da skal jeg forsøke dette i morgen!

 

Er det andre ting jeg kan forsøke, med tanke på feilsøking? Hvordan sjekker jeg at turboen fungerer? 

Link to post
Kløver skrev 9 minutter siden:

Hvordan sjekker jeg at turboen fungerer? 

 

Det har jeg svart på her:

dieselfan skrev 48 minutter siden:

Er det lite luft ved oppstart og bobblefritt etter en stund, ville jeg målt ladetrykk, med et 0-2bar manometer i en egnet gjenget port på innsugsmanifolden.

En turbo som produserer riktig ladetrykk, er i orden. En turbo som ikke produserer nok ladetrykk vil gi en motor som ikke forbrenner all diesel og produserer sur eksos og røyk

Link to post
dieselfan skrev 1 time siden:

 

Det har jeg svart på her:

En turbo som produserer riktig ladetrykk, er i orden. En turbo som ikke produserer nok ladetrykk vil gi en motor som ikke forbrenner all diesel og produserer sur eksos og røyk

 Måle ladetrykket i innsugsmanifolden ja. Aldri gjort før, men får gjøre det om det ikke er mulig å «dytte» i gang turboen. 

Link to post
Kløver skrev 52 minutter siden:

Luftbobler i drivstoffpumpen ja. Hvordan fant du ut det?

Gjør du slik som jeg foreslår under så sjekker du hele dieselsystemet ditt, minus returrøret inn i tanken.

 

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Det billigste er å begynne med å sette en klar slangebit på returen, så nær tanken som mulig. Start motoren og følg med på om det er luftbobbler i slangen.

 

Link to post

Satt en klar slange og på sugesiden av fødepumpen. Kom kun luft inn under belastning så alt så bra ut på tomgang. Var stigerøret i tanken som hadde sprekket. Typisk tegn på luft i diesel er blandt annet at motoren ikke greier å holde gjevnt turtall og den noen ganger kan ruse seg selv uten at du gir gass.

Link to post
dieselfan skrev for 12 timer siden:

Supert :thumbsup:

 

Din motor er ganske enkel, den kompenserer delvis for ladetrykk, ellers er det ingen "finesser"

Det vanskeligste er å finne sammensatte feil. De er ganske vanlige på din motor..

 

Det billigste er å begynne med å sette en klar slangebit på returen, så nær tanken som mulig. Start motoren og følg med på om det er luftbobbler i slangen.

 

Er det lite luft ved oppstart og bobblefritt etter en stund, ville jeg målt ladetrykk, med et 0-2bar manometer i en egnet gjenget port på innsugsmanifolden.

 

Du kan også gjerne demontere eksosbendet og kjenne hvor mye slakk det er i akselen radielt og aksialt.

Der kan du også se hvor mye klaring du har mellom eksoshjulet og huset.

Post gjerne ett bilde av dette, mange her som kan hjelpe deg å vurdere tilstand fra et skarpt bilde.

 

Du kan også åpne på luftsiden, og du kan vurdere slakk, men erosjon på eksosiden er så mye viktigere...

 

Tusen takk for godt svar! Jeg leste tydeligvis ikke dette innlegget i går.  Beklager at du måtte henvise til det flere ganger :D Jeg skal poste et bilde senere i dag, så får jeg se hva jeg får til på egen hånd. Har byttet enkle deler som impeller, filter, vannpumpe osv, men aldri drevet med luftsiden. Prøver det helt enkleste først; fjerne smuss og forsøke å " dra i gang" turboen.

Link to post
Kløver skrev 3 minutter siden:

Tusen takk for godt svar! Jeg leste tydeligvis ikke dette innlegget i går.  Beklager at du måtte henvise til det flere ganger :D Jeg skal poste et bilde senere i dag, så får jeg se hva jeg får til på egen hånd. Har byttet enkle deler som impeller, filter, vannpumpe osv, men aldri drevet med luftsiden. Prøver det helt enkleste først; fjerne smuss og forsøke å " dra i gang" turboen.

Forresten, du mener å sette slangebit der returslangen for diesel sitter nå? Og rett og slett ha en dieselkanne i andre enden av slangen?

Link to post
ezach skrev 8 minutter siden:

Min D363 hadde lavt turtall og misfarget eksos - mer grå enn svart - og lukt av svovel.

 

Årsaken var dårlige dysespisser som ikke ga en fin dusj, men heller sildret.

Det er også en klar mulighet men oppstår vanligvis gradvis, og det er relativt dyrt å sjekke for en glad amatør fordi eneste måte å bekrefte det på er å sende dysene til kompetent dyseverksted som kan gjøre en sjekk/shimsing av dysene.

 

(Sjekke billigste/enkleste først)

Link to post
Kløver skrev 15 minutter siden:

Tusen takk for godt svar! Jeg leste tydeligvis ikke dette innlegget i går.  Beklager at du måtte henvise til det flere ganger :D Jeg skal poste et bilde senere i dag, så får jeg se hva jeg får til på egen hånd. Har byttet enkle deler som impeller, filter, vannpumpe osv, men aldri drevet med luftsiden. Prøver det helt enkleste først; fjerne smuss og forsøke å " dra i gang" turboen.

Kan jeg bruke et slikt manometer: 

IMG_0311.png

Link to post
Kløver skrev 12 minutter siden:

Jeg leste tydeligvis ikke dette innlegget i går.

Ikke tenk på det, det er også små forskjeller i terminologi som kan være vrient for en som ikke stinker diesel å oppfatte. Det er også vrient å finne rette "nivå" når en skal hjelpe, sitter det en uten erfaring eller en dreven en i andre enden...

Det kan virke fornærmende for noen om en "mater med den minste sjeen" Det viktigste er at du til slutt forstår hva vi tilsammen mener og så får du vurdere hva du selv har lyst til å prøve på.  Lykke til :thumbsup: 

Link to post

Du kan bruke det men vil anbefale 0-2bar, 0-2.5 eller 0-4bar om du kan finne det til fornuftig pris. Du trenger sikkert en gjengeovergang som kan være litt verre å finne...

Du kan bruke en myk tykk gummipakning å presse ned manometeret for hånd om du har en hjelper.. men det klart beste er å finne gjenger som passer.

Husk å ikke være i nærheten av roterende deler :sweat:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...