Kløver Startet 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2024 Dette gjelder en Scand Nordic med en BMW marine motor D636. Jeg får 2500 i turtall, da vil den ikke høyere opp og jeg kjenner lukt fra eksos og den ser sort ut. Når jeg slakker av på gassen, så forsvinner lukten, fargen og alt er normalt igjen. Kan det være ødelagt turbo? Toppakning? Eller diesel/luft blandingsforhold? Hvor starter jeg å feilsøke? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Supert Din motor er ganske enkel, den kompenserer delvis for ladetrykk, ellers er det ingen "finesser" Det vanskeligste er å finne sammensatte feil. De er ganske vanlige på din motor.. Det billigste er å begynne med å sette en klar slangebit på returen, så nær tanken som mulig. Start motoren og følg med på om det er luftbobbler i slangen. Er det lite luft ved oppstart og bobblefritt etter en stund, ville jeg målt ladetrykk, med et 0-2bar manometer i en egnet gjenget port på innsugsmanifolden. Du kan også gjerne demontere eksosbendet og kjenne hvor mye slakk det er i akselen radielt og aksialt. Der kan du også se hvor mye klaring du har mellom eksoshjulet og huset. Post gjerne ett bilde av dette, mange her som kan hjelpe deg å vurdere tilstand fra et skarpt bilde. Du kan også åpne på luftsiden, og du kan vurdere slakk, men erosjon på eksosiden er så mye viktigere... Sitér dette innlegget Link to post
Kløver Svart 7.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Takk for veiledning. Endret nå 😊 Sitér dette innlegget Link to post
GSEuser Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Mye sannsynlig at turboen har satt seg. Prøv å ta av luftfilter og snurre på turbo(med stoppet motor). Sitér dette innlegget Link to post
Kløver Svart 7.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 GSEuser skrev 5 minutter siden: Mye sannsynlig at turboen har satt seg. Prøv å ta av luftfilter og snurre på turbo(med stoppet motor). Er det slik som kan skje etter at båten har stått på land i noen måneder? Har du erfart at det kan fungere som vanlig igjen etter å ha snurret på turbo? Sitér dette innlegget Link to post
GSEuser Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Kløver skrev 4 minutter siden: Er det slik som kan skje etter at båten har stått på land i noen måneder? Har du erfart at det kan fungere som vanlig igjen etter å ha snurret på turbo? Jeg har erfart dette 2 ganger, en gang på en mercruiser og en gang på en yanmar. Begge fungerte fint i etterkant, løsnet de bare med fingrene. Var nok bare sot/koks som har løsnet og lagt seg mellom turbin og turbinhus. Sitér dette innlegget Link to post
Kløver Svart 7.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 GSEuser skrev 15 minutter siden: Jeg har erfart dette 2 ganger, en gang på en mercruiser og en gang på en yanmar. Begge fungerte fint i etterkant, løsnet de bare med fingrene. Var nok bare sot/koks som har løsnet og lagt seg mellom turbin og turbinhus. Da skal jeg forsøke dette i morgen! Er det andre ting jeg kan forsøke, med tanke på feilsøking? Hvordan sjekker jeg at turboen fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Kløver skrev 9 minutter siden: Hvordan sjekker jeg at turboen fungerer? Det har jeg svart på her: dieselfan skrev 48 minutter siden: Er det lite luft ved oppstart og bobblefritt etter en stund, ville jeg målt ladetrykk, med et 0-2bar manometer i en egnet gjenget port på innsugsmanifolden. En turbo som produserer riktig ladetrykk, er i orden. En turbo som ikke produserer nok ladetrykk vil gi en motor som ikke forbrenner all diesel og produserer sur eksos og røyk Sitér dette innlegget Link to post
Chrhansen Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Kan være alt fra luftlekkasje, tett ladeluftkjøler, dårlig turbo. Hadde samme symtomer, var luftbobler i dieselen som snek seg inn på sugesiden av fødepumpen Sitér dette innlegget Link to post
Kløver Svart 7.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 dieselfan skrev 1 time siden: Det har jeg svart på her: En turbo som produserer riktig ladetrykk, er i orden. En turbo som ikke produserer nok ladetrykk vil gi en motor som ikke forbrenner all diesel og produserer sur eksos og røyk Måle ladetrykket i innsugsmanifolden ja. Aldri gjort før, men får gjøre det om det ikke er mulig å «dytte» i gang turboen. Sitér dette innlegget Link to post
Kløver Svart 7.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Chrhansen skrev 23 minutter siden: Kan være alt fra luftlekkasje, tett ladeluftkjøler, dårlig turbo. Hadde samme symtomer, var luftbobler i dieselen som snek seg inn på sugesiden av fødepumpen Luftbobler i drivstoffpumpen ja. Hvordan fant du ut det? Hva ble løsningen her? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Kløver skrev 52 minutter siden: Luftbobler i drivstoffpumpen ja. Hvordan fant du ut det? Gjør du slik som jeg foreslår under så sjekker du hele dieselsystemet ditt, minus returrøret inn i tanken. dieselfan skrev for 2 timer siden: Det billigste er å begynne med å sette en klar slangebit på returen, så nær tanken som mulig. Start motoren og følg med på om det er luftbobbler i slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Chrhansen Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Satt en klar slange og på sugesiden av fødepumpen. Kom kun luft inn under belastning så alt så bra ut på tomgang. Var stigerøret i tanken som hadde sprekket. Typisk tegn på luft i diesel er blandt annet at motoren ikke greier å holde gjevnt turtall og den noen ganger kan ruse seg selv uten at du gir gass. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Chrhansen skrev 1 time siden: Typisk tegn på luft i diesel er blandt annet at motoren ikke greier å holde gjevnt turtall og den noen ganger kan ruse seg selv uten at du gir gass. Vil legge til at det ofte oppfattes som ujevn og hakkete gange Sitér dette innlegget Link to post
Kløver Svart 8.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 dieselfan skrev for 12 timer siden: Supert Din motor er ganske enkel, den kompenserer delvis for ladetrykk, ellers er det ingen "finesser" Det vanskeligste er å finne sammensatte feil. De er ganske vanlige på din motor.. Det billigste er å begynne med å sette en klar slangebit på returen, så nær tanken som mulig. Start motoren og følg med på om det er luftbobbler i slangen. Er det lite luft ved oppstart og bobblefritt etter en stund, ville jeg målt ladetrykk, med et 0-2bar manometer i en egnet gjenget port på innsugsmanifolden. Du kan også gjerne demontere eksosbendet og kjenne hvor mye slakk det er i akselen radielt og aksialt. Der kan du også se hvor mye klaring du har mellom eksoshjulet og huset. Post gjerne ett bilde av dette, mange her som kan hjelpe deg å vurdere tilstand fra et skarpt bilde. Du kan også åpne på luftsiden, og du kan vurdere slakk, men erosjon på eksosiden er så mye viktigere... Tusen takk for godt svar! Jeg leste tydeligvis ikke dette innlegget i går. Beklager at du måtte henvise til det flere ganger :D Jeg skal poste et bilde senere i dag, så får jeg se hva jeg får til på egen hånd. Har byttet enkle deler som impeller, filter, vannpumpe osv, men aldri drevet med luftsiden. Prøver det helt enkleste først; fjerne smuss og forsøke å " dra i gang" turboen. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 8.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Min D636 hadde lavt turtall og misfarget eksos - mer grå enn svart - og lukt av svovel. Årsaken var dårlige dysespisser som ikke ga en fin dusj, men heller sildret. Fagfolka beskriver det som at dysespissen "pisser"... Sitér dette innlegget Link to post
Kløver Svart 8.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Kløver skrev 3 minutter siden: Tusen takk for godt svar! Jeg leste tydeligvis ikke dette innlegget i går. Beklager at du måtte henvise til det flere ganger :D Jeg skal poste et bilde senere i dag, så får jeg se hva jeg får til på egen hånd. Har byttet enkle deler som impeller, filter, vannpumpe osv, men aldri drevet med luftsiden. Prøver det helt enkleste først; fjerne smuss og forsøke å " dra i gang" turboen. Forresten, du mener å sette slangebit der returslangen for diesel sitter nå? Og rett og slett ha en dieselkanne i andre enden av slangen? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 ezach skrev 8 minutter siden: Min D363 hadde lavt turtall og misfarget eksos - mer grå enn svart - og lukt av svovel. Årsaken var dårlige dysespisser som ikke ga en fin dusj, men heller sildret. Det er også en klar mulighet men oppstår vanligvis gradvis, og det er relativt dyrt å sjekke for en glad amatør fordi eneste måte å bekrefte det på er å sende dysene til kompetent dyseverksted som kan gjøre en sjekk/shimsing av dysene. (Sjekke billigste/enkleste først) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Kløver skrev 4 minutter siden: du mener å sette slangebit der returslangen for diesel sitter nå? Og rett og slett ha en dieselkanne i andre enden av slangen? For egen del blir det mindre søl når jeg erstatter en del /hele den siste slangen/rør inn på returen på tanken, slik at du ikke trenger ekstra kanne. Sitér dette innlegget Link to post
Kløver Svart 8.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Kløver skrev 15 minutter siden: Tusen takk for godt svar! Jeg leste tydeligvis ikke dette innlegget i går. Beklager at du måtte henvise til det flere ganger :D Jeg skal poste et bilde senere i dag, så får jeg se hva jeg får til på egen hånd. Har byttet enkle deler som impeller, filter, vannpumpe osv, men aldri drevet med luftsiden. Prøver det helt enkleste først; fjerne smuss og forsøke å " dra i gang" turboen. Kan jeg bruke et slikt manometer: Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Kløver skrev 12 minutter siden: Jeg leste tydeligvis ikke dette innlegget i går. Ikke tenk på det, det er også små forskjeller i terminologi som kan være vrient for en som ikke stinker diesel å oppfatte. Det er også vrient å finne rette "nivå" når en skal hjelpe, sitter det en uten erfaring eller en dreven en i andre enden... Det kan virke fornærmende for noen om en "mater med den minste sjeen" Det viktigste er at du til slutt forstår hva vi tilsammen mener og så får du vurdere hva du selv har lyst til å prøve på. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Kløver Svart 8.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 dieselfan skrev 6 minutter siden: For egen del blir det mindre søl når jeg erstatter en del /hele den siste slangen/rør inn på returen på tanken, slik at du ikke trenger ekstra kanne. Ok. Da skal jeg kjøpe en slik slange, og forsøke. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Du kan bruke det men vil anbefale 0-2bar, 0-2.5 eller 0-4bar om du kan finne det til fornuftig pris. Du trenger sikkert en gjengeovergang som kan være litt verre å finne... Du kan bruke en myk tykk gummipakning å presse ned manometeret for hånd om du har en hjelper.. men det klart beste er å finne gjenger som passer. Husk å ikke være i nærheten av roterende deler Sitér dette innlegget Link to post
Kløver Svart 8.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Jeg har åpnet luftfilter og ser rotoren i turboen. Den går ikke rundt når jeg bruker fingrene. Virker som den sitter fast. Må jeg skru opp skruen som sitter i forkant, eller må den tvinges rundt med et verktøy? Sitér dette innlegget Link to post
Chrhansen Svart 8.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 da har du nok feilen der, sett på en pipe som passer å en skralle. Prøv litt begge veier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.